С. Маршак. “Дванадцять місяців”. Протиставлення образів Пасербиці, Мачухи та Дочки як втілення конфлікту добра і зла
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 27
Тема. С. Маршак. “Дванадцять місяців”. Протиставлення образів Пасербиці, Мачухи та Дочки як втілення конфлікту добра і зла
Мета: допомогти учням з’ясувати, як художньо втілюється головний конфлікт п’єси – протистояння добра і зла; розвивати образне та логічне мислення, навички читання за ролями, переказу твору та його оцінювання; виховувати почуття людської гідності, толерантності, гуманізму.
Обладнання: портрет письменника,
Теорія літератури: драматичний твір, образи-персонажі (герої), антитеза.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Для людей завжди були важливими їхні стосунки з природою. Адже від природи залежав не лише добробут, а й саме їхнє життя. У творі С. Маршака природа оживає і втілюється в конкретних образах братів-місяців. Місяць Січень відзначає працьовитість Пасербиці. Вона то з важкими відрами води, то хмиз несе, у благенькому одязі, але завжди весела, привітна, співуча. Липень розповідає, як вона дбайливо клопочеться з
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Інтерактивна гра “Так” і “Ні”
(Проводиться письмово; кожна правильна відповідь – 1 бал.) Підтвердьте або спростуйте висловлювання.
– На кожному кроці в лісі Принцеса зустрічала звірят, які радісно її вітали. (Ні)
– Гофмейстерина Принцеси говорила, що вона в захваті від їхньої новорічної прогулянки. (Ні)
– Начальник варти дав слово Принцесі, що він ніколи й нікуди більше не вирушить без вудки. (Так)
– Під снігом солдати знайшли суниці, чорниці, малину та ожину. (Ні)
– Пасербиця з радістю прийняла подарунки Принцеси – кошик золота, дванадцять суконь, атласні черевички на срібних закаблуках. (Ні)
– Принцеса сказала, що кине в ополонку каблучку й дівчину разом із нею, якщо та не скаже, де проліски. (Так)
– Брати-місяці прилетіли на допомогу Пасербиці і Принцеса та її почет побачили всі пори року разом. (Так)
– Канцлер, посли та прокурор мужньо захищали Принцесу від негоди. (Ні)
– Принцеса на нарікання оточуючих, які залишилися в глухому холодному лісі, сказала: “А ви чого всякого дурного наказу слухаєте?” (Так)
– Дід перетворив Бабу та Дочку на коней й запряг в сани. (Ні)
– Солдат віддав свій плащ Пасербиці. (Так)
– Баба похвалила Дочку за те, що та хоч якийсь подарунок випросила для них у Діда. (Ні)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Прогнозування
– Як ви думаєте, яким саме буде кінець казки? (Відповідають лише ті, хто не прочитав казку до кінця.)
2. Виразне читання за особами 4 дії, 2 картини
3. Словникова робота за запитаннями учнів
4. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
– Чи справдилися ваші прогнози щодо кінця п’єси-казки? На чому ви будували свої припущення?
– Чи сподобалася вам казка? Чому? Чим саме?
– У кого з героїв змінився характер на краще і чому?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Знайдіть “третього зайвого”.
– Принцеса, Король, Гофмейстерина.
– Учитель Принцеси – професор арифметики, правопису й співів.
– Січень пообіцяв зняти з Баби й Дочки собачі шкури через три роки, через вісім або дев’ять років залежно від того, як вони себе поводитимуть.
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати всю п’єсу; характеризувати героїв, давати оцінку явищам та подіям, виділяти художні особливості; готуватися до презентації проектної діяльності.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення.
– Я задоволений (задоволена), що…