РУКАВИЧКА – ЙОГАНН КРІСТОФ ФРІДРІХ ШІЛЛЕР (1759-1805)
ЛІТЕРАТУРНА БАЛАДА НА ПОЧАТКУ XIX ст.
ЙОГАНН КРІСТОФ ФРІДРІХ ШІЛЛЕР (1759-1805)
РУКАВИЧКА
Повість
Ждучи на грища і забави,
В звіринці своїм величаво
Король Франциск сидів;
Тіснились вельможі при троні,
А кругом, на високім балконі
Дам барвистий вінок процвів.
Король дав знак рукою –
І з грат сторожкою стопою
Виходить лев.
Але не лунає рев:
Пустелі друг
Зором німим обводить круг
Арени –
І випростав з позіхом члени,
І гривою стряс густою,
І ліг самотою.
І знову владар маше
На знак царський
Тигр жаский
З клітки рине тісної
Скоком потужним;
Лева він бачить і виє,
Напружує шию,
Кола страшні вибиває хвостом
І лиже рот язиком;
І кроком несміло-пружним
Лева обходить він,
І, волі невольний син,
Повнить арену риком
Хрипким і диким.
Погас його рев луною,
Г осторонь хижий ліг.
І знову владар маше рукою –
І зіво дверей вивергає їх:
Двох леопардів прудких;
В буянні мужнього палу
Тигра вони напали;
Той лапою б’є їх тяжкою,
І вже підводиться лев;
Його могутній рев
Прогримів – і став спокій;
І,
Люті лягли по короткім бою.
Нової жде битви вельможне гроно.
І раптом упала з балкона
Рукавичка красної дами
Між хижаками.
І мовить лицарю юна
Кунігунда, глузлива красуня:
“Щодня, щогодини, лицарю мій,
Присягаєтесь ви в любові своїй –
Принести рукавичку прошу я вас!”
І лицар Делорж поспішає, і враз
Збігає наниз безстрашно,
І кроком твердим
Ступає між звіром тим,
І бере рукавичку відважно.
І, повні подиву й жаху німого,
Лицарі й дами глядять на нього,
А він, спокійний, назад іде –
І гомін безмежний навколо росте
На честь його перемоги.
Кунігунда героя очима вітає –
Той погляд щастя йому обіцяє –
Але, зійшовши під крики бучні,
Він рукавичку в лице їй кинув:
“Подяки, дамо, не треба мені!” –
Сказав і її покинув.
– Як характеризує придворних дієслово “тіснились”?
– Якими засобами передається відчуття звіром своєї сили?
– Як виявляється залежність тигра від лева?
– Якими художніми засобами передано могутність тварин?
– Про які риси характеру дами свідчить її вчинок?
– Якими засобами змальовує автор мужність Делоржа?
Спостереження
– Виразно прочитай баладу “Рукавичка”.
– На які дві частини композиційно поділяється балада? Які слова є початком другої частини?
Аналіз
– Як характеризує короля і придворних участь у цій розвазі?
– Порівняй опис королівського товариства і групи хижаків. Яка група викликає більшу симпатію?
– Що довів лицар своїм вчинком?
– Визнач у баладі експозицію, зав’язку, кульмінацію та розв’язку.
– Зверни увагу на художні засоби, які використовує автор, описуючи головних героїв і звірів.
Розвиток мовлення
Охарактеризуй поведінку Кунігунди і Делоржа.
Вислови особисте ставлення до проблеми цінності людського життя. Як ця проблема постає в наш час?
Чи можеш ти навести приклад лицарської поведінки когось із твоїх близьких або знайомих? Як ти гадаєш, чи перевелися лицарі у світі?
-Граємо – оцінюємо результати –
-критикуємо – поліпшуємо гру
-Клас ділиться на дві групи – актори і критики.
1. Спочатку утворіть театральну трупу: призначте режисера, постановника, декоратора, розподіліть ролі. Визначте повноваження кожного. Перекажіть зміст балади так, як переказав би її режисер, костюмер і актор – претендент на роль лицаря.
2. Які елементи декорацій ви оберете?
3. Які аксесуари вам знадобляться?
4. Як одягнете своїх персонажів? Чому?
5. Прочитайте вголос ключові моменти, розставте емоційні акценти, простежте за своєю інтонацією.
– Подумайте, яким жестом, якою мімікою відтворити почуття так, щоб воно було правдивим.
– Анонсуйте постановку спектаклю в школі. Обговоріть можливі варіанти реклами (оголошення, інтерв’ю у шкільній радіогазеті тощо). Яку інформацію про спектакль у вашому повідомленні варто вияскравити? Спробуйте намалювати афішу (можна зробити словесний опис). Які сюжетні події напевно зацікавлять глядача і можуть бути зображені на афіші?
Узагальнення
Які людські риси уславлює поет?
Чому він відніс дію балади до давніх часів?
Ти береш участь у турнірі. Опиши свій герб і зареєструй пояснення його символів. Для цього в короткому тексті (5-6 речень) виклади свій девіз і свої моральні переконання. Які символи про них повідомляють?
Використай історію, переказану Шіллером, або вигадай свою, подібну до неї. Це буде четвертий розділ твого літературного твору.