Розвиток зв’язного мовлення. Систематизація знань з усної народної творчості
УРОК 7
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Систематизація знань з усної народної творчості.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про народні соціально-побутові пісні, їх особливості та призначення; вміти грамотно висловлювати власні думки щодо ролі усної народної творчості у житті українців, розвивати творче мислення школярів, вміння робити висновки; виховувати любов до народної пісні.
Обладнання: маркери, аркуші паперу, кольорові олівці.
Тип уроку: літературна вікторина.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II.
– Що таке фольклор? Які твори усної народної творчості вам відомі?
– Дайте визначення пісні. Порівняйте пісню і коломийку як жанр усної народної творчості.
– Назвіть види народних пісень. Які особливості кожного з видів? Наведіть приклади.
– Чому пісня була пов’язана з життям народу?
– Чи подобаються вам народні пісні? Чому?
III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя. Усна народна творчість займає важливе місце у мистецькій скарбниці народу, відтворюючи його минуле
Народна творчість – могутнє духовне дерево, джерело, з якого ми черпаємо скарби мудрості, знання, красу живого слова. Фольклор – це історична основа всієї світової художньої культури, багатство національних художніх традицій. Він формує світогляд кожної нації, збагачує її духовно.
2. Літературна вікторина. З якого твору цитати?
А) “Попереду Дорошенко
Веде своє військо,
Веде запорізьке Хорошенько!”
(“Ой на горі Да Женці жнуть”);
Б) “Будуть пташки прилітати, калиноньку їсти,
Будуть мені приносити з України вісті!”
(“Стоїть явір над водою, на воду схилився”);
В) “Ой Бог знає та Бог відає,
Де чумаченьки ночують”.
(“Ой у степу криниченька”);
Г) “Мене, мати, огні знають, –
Як я іду – потухають”.
(“Гомін, гомін по діброві”);
Г) ” – Звідки мої співаночки? – питаються люди.
– В полонинах, буковинах ростуть вони всюди”.
(“Дозвілля молоді”),
3. Творче завдання. Доберіть власні закінчення до поданих творів з народної мудрості:
Казка – брехня, а пісня… (правда).
Усяка пташка свої пісні… (співає).
Він стільки пісень знає, що і… (на воловій шкурі
Не описав би).
Кому добре живеться, той і пісні…
Не все то правда, що в…
З піснею робота…
Хто співає, той…
Нових пісень співай, а старих…
4. Гра “Доміно”. Учні на аркушах паперу роблять запис – відповідь (одне слово) на питання. “За що я люблю народну пісню?”. Останній учасник гри робить висновок.
(Милозвучність -> повчальність -> правдивість ->дотепність -> чарівність…).
5. Конкурс “Знавці усної народної творчості”. (Участь беруть представники команд. Завдання виконуються письмово, за певний час – 6 хв).
– Запишіть відомі вам прізвища кобзарів.
– Випишіть художні засоби з вивчених творів (приклади анафори, персоніфікації, гіперболи, паралелізму).
– Лаконічно сформулюйте відповідь на питання “Тематика і види соціально-побутових пісень”.
6. Конкурс “Юний художник”. (Представники від команд створюють ілюстрації до пісень і дають їм назви).
7. “Аукціон цікавих думок”. Кожен член команди записує на окремому аркуші паперу цікаву думку на тему: “Усна народна творчість у нашому житті”.
IV. Підбиття підсумків літературної вікторини.
V. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольно-навчальних досягнень за темою “Усна народна творчість”.