Реальне та фантастичне в повісті “Різдвяна пісня в прозі”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
І семестр
ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ
УРОК № 28
Тема. Реальне та фантастичне в повісті “Різдвяна пісня в прозі”
Мета: з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті, зробити висновки про щасливий фінал як особливість “різдвяного” оповідання; визначити особливості композиції твору; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: схеми, тексти повісті.
Народ полюбляє щасливі фінали не від слащавого
Ще жива стара мрія про перемогу над драконом, про торжество обранця небес.
Г. К. Честертон
ХІД УРОКУ
I. Оголошення теми і мети уроку
II. Узагальнення й систематизація знань
1. Ознайомлення з літературознавчими термінами
Фантастика – те, що не існує в дійсності, створене фантазією, уявою. Композиція – побудова, розташування і взаємозв’язок всіх частин твору.
2. Робота з текстом
– Знайдіть у тексті повісті описи трьох Духів. Зачитайте їх.
Як ви гадаєте, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело незгасимого,
Дух Теперішнього Різдва – життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він – найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво – його, і Скрудж може змінитися на краще саме в цей час.
Дух Майбутнього Різдва – найпохмуріша постать, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей від його загибелі – все це вражає і разом з тим зцілює душу героя.)
– Чи можна назвати образи Духів фантастичними?
– Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника на людинолюбця.)
– Які ще елементи фантастики використовує Діккенс у повісті?
– Подорож у просторі і часі;
– образи привидів (Марлі та інших).
Зачитайте цитати.
Висновки. Функція фантастичних елементів у творі
У “різдвяних” творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: “…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стогони, тяжкі зітхання розкаяння і гіркого жалю.
Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, і усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах”.
– Надприродний світ, що стривожив Скруджа у свят-вечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці.
– Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути на героя, чия душа дивно зчерствіла і заскорузла.
– У чому полягає реалістичність “Різдвяної пісні в прозі”? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється у соціальному розшаруванні суспільства, в якому люди мало не вмирають з голоду.)
3. Робота з епіграфом
– Прочитайте вислів Г. К. Честертона, автора однієї з кращих книг про Діккенса, написаних на його батьківщині.
– Поясніть, чому Діккенс використовує щасливий фінал у своєму творі. (По-перше, це особливість “різдвяного” твору, по-друге, так виявляється віра письменника у силу добра, у здатність людини переродитися.)
– З якими творами зближує щасливий фінал “Різдвяну пісню у прозі”? (З народними і літературними казками, тому що щасливий фінал – неодмінна прикмета казки.)
4. Спостереження за композицією твору
“Різдвяна пісня у прозі” має підзаголовок “Свят вечірнє оповідання з привидами”. Оскільки вона названа у заголовку “піснею”, автор і розділи твору називає відповідно “строфами”.
Діккенс намагався надати гармонічної стрункості побудові твору – реальні побутові картини першої і п’ятої строф немовби обіймають, облямовують три центральні розділи, сповнені фантастичних образів і видінь, що являються уві сні головному персонажу – старому скнарі Скруджу.
ІІІ. “Літературні паралелі”
Різдво – особливе свято, час, коли серця людей відкриті одне одному і люди стають добрішими.
Чимало поетів і письменників присвячували свої твори Різдву Христовому, його історії, своїм дитячим спогадам про чарівність цього неповторного свята, що пробуджує у людях кращі почуття.
Елочка с пятью свечами
Без игрушек и сластей
Робко льет скупое пламя
В нищей комнате моей.
Ах, не так же ль у порога
В мой заветный Вифлеем
Сам стою я перед Богом,
Не украшенный ничем!
Только иглами сухими
Всех земных моих тревог,
Только свечками скупыми,
Что Он Сам во мне зажег.
И, мою пуская душу
В путь намеченный едва,
Сам же скоро и потушит –
До другого Рождества!
1947
(Дмитрий Кленовский)
РОЖДЕСТВО
Я бескорыстно и наивно
Люблю в рождественской ночи
Звезды осьмиконечной дивной
Ко мне летящие лучи.
Когда вся церковь замирает,
Раскрыты Царские Врата,
Стоит – земли не задевает
Крылатый ангел. И уста
Не движутся, но льются звуки,
Здесь небо снизошло к земле,
Благословляющие руки
Я ощущаю на челе.
И запах ладана и ели,
Свечей живые огоньки,
И страх, что невесомость в теле –
От прикоснувшейся руки.
Я с этим чудом в мир ступаю –
Надолго хватит! И на всех!
Сверкает в звездах Ночь Святая,
И блестки сыплются на снег.
1998
(Нина Карташева)
– Які почуття викликає свято Різдва в авторів поезій?
– Що поєднує “Різдвяну пісню в прозі” та вірші Д. Кленовського і Н. Карташової?
– Від імені яких героїв повісті можна було б прочитати ці вірші?
IV. Підсумки уроку
– Закінчити наш урок я вважаю доречним читанням вірша О. Я. Яшина “Спешите делать добрые дела”.
СПЕШИТЕ ДЕЛАТЬ ДОБРЫЕ ДЕЛА
Мне с отчимом невесело жилось,
Все ж он меня растил –
И оттого
Порой жалею, что не довелось
Хоть чем-нибудь порадовать его.
Когда он слег и тихо умирал,-
Рассказывает мать,-
День ото дня
Все чаще вспоминал меня и ждал:
“Вот Шурку бы… Уж он бы спас меня!”
Бездомной бабушке в селе родном
Я говорил: мол, так ее люблю,
Что подрасту и сам срублю ей дом,
Дров наготовлю,
Хлеба воз куплю.
Мечтал о многом,
Много обещал…
В блокаде ленинградской старика
От смерти б спас,
Да на день опоздал,
И дня того не возвратят века.
Теперь прошел я тысячи дорог –
Купить воз хлеба, дом срубить бы мог…
Нет отчима,
И бабка умерла…
Спешите делать добрые дела!
V. Домашнє завдання
Письмово відповісти на запитання: “Які уроки я виніс із повісті Ч. Діккенса “Різдвяна пісня в прозі”