Поетична мова твору – П’ЄСА П. КАЛЬДЕРОНА “ЖИТТЯ ЦЕ СОН” ЯК УТІЛЕННЯ СВІТОГЛЯДНИХ І ХУДОЖНІХ ПРИНЦИПІВ БАРОКО
ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ
§ 4. П’ЄСА П. КАЛЬДЕРОНА “ЖИТТЯ ЦЕ СОН” ЯК УТІЛЕННЯ СВІТОГЛЯДНИХ І ХУДОЖНІХ ПРИНЦИПІВ БАРОКО
Поетична мова твору
Драма “Життя – це сон” яскраво відображає естетику бароко. Тут можна знайти чимало специфічних прийомів письма, характерних для барокової літератури. У п’єсі велику роль відіграють символи й алегорії. Так, на початку твору образ вежі, де страждає скута кайданами людина,- це символ Долі, від якої залежить усе людство. Птах, що вільно ширяє у небі,-
Драматург майстерно використовує контрасти, що виявляються не тільки на рівні персонажів, а й в усьому просторі п’єси, де борються день і ніч, світло й темрява, Бог і диявол, гармонія і хаос. У душі Сехисмундо стикаються нице і божественне, добро і зло, пристрасті й обов’язок. Картини, створені Кальдероном, відзначаються універсалізмом. Поет показує нескінченність Усесвіту, красу космосу й разом із
Характерним для барокового стилю є використання емблематичності, промовистих деталей (портрет – знак кохання, шпага – знак честі), метафор, інакомовлень тощо.
Іспанський поет XX ст. Ф. Гарсія Лорка відзначив “чарівну силу вірша” Кальдерона, що звучить то піднесено, то скорботно, то пристрасно.
Перевірте себе
Визначте основні теми й проблеми драми “Життя – це сон”.
Що таке хорнада? Зі скількох хорнад складається дія твору? Як у кожній із них розкриваються характери персонажів?
Поміркуйте і дайте відповідь
Доведіть, що цей твір має філософський зміст.
Розкрийте особливості композиції п’єси.
Яку роль відіграє доля в житті героїв? Як вони ставляться до неї?
Покажіть суперечливість людської натури на прикладі образу принца Сехисмундо та інших персонажів п’єси.
Яким постає у драмі земний світ? Знайдіть відповідні цитати.
Простежте етапи внутрішньої еволюції принца Сехисмундо. Що вплинуло на його духовне перетворення? Яких висновків дійшов у фіналі твору герой?
Доведіть, що Кальдерон уміє не тільки змусити читачів і глядачів замислитися над складними питаннями буття, а й розважити їх.
Чому Кларін – сумний блазень? Визначте символічне значення його випадкової смерті.
Як ви розумієте назву твору? Як ця метафора розгортається в тексті драми? Чого навчив героя його “учитель-сон”?
Прочитайте опис в’язниці, де страждав Сехисмундо. Розкрийте символічний зміст цього образу. За допомогою яких художніх засобів Кальдеронстворює загадкову атмосферу?
Як ви розумієте слова короля Басиліо: “…В цьому світі хто живе, той марить завше”? Розкрийте метафоричний зміст цієї фрази. Чи підкріплюється вона розвитком подій у драмі?
Знайдіть у тексті п’єси вияви містичного, ірраціонального. Яка їхня роль у творі?
Знайдіть творче рішення
Напишіть твір-роздум на тему “Шлях Сехисмундо до духовного буття”.
Візьміть участь у дискусії
Чи є істинним твердження Кальдерона: “Життя – це сон”?