ОЛЕКСАНДР ЄФІМОВ. ТУТ УСЕ Є… ЕМІЛІЯ САТАЛКІНА. КОЖНИЙ ЗНАЄ СВОЄ ДІЛО
Мета: ознайомити учнів з оповіданням Олександра Єфімова “Тут усе є…”, вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння характеризувати почуття і вчинки героїв; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати морально – етичні почуття.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра “Телефоніст”. Робота в групах
Учитель роздає першому учаснику кожної групи текст скоромовки. За сигналом учителя перші учасники кожної групи, мовчки читають скоромовку.
Калачі печуть сичі.
Чом не сплять сичі вночі?
Чепурились павичі,
Побрели через корчі.
2. Гра “Письменник”
– Правильно прочитайте зашифрований текст.
НІСГОВЕ ЗАЙЧА
НеДь вуб петлий. ніСг вуб комрий. йшлиВи ТИДІ у відр. оЩ борити? ляКо тасв пиліти нісговика. В кашаС дубе девмідь. У неЖі леманький нолс. тюКаша пиліть чезайня.
(СНІГОВЕ ЗАЙЧА
День був теплий. Сніг був мокрий. Вийшли
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання вірша Степана Жупанина “Намалюю вітер”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Відгадайте загадку.
– На подвір’ї – біло-біло,
Ні стежиночки нема.
Завихрило, завістило –
Знов прийшла до нас… (зима).
– За вікном весна, а письменник Олександр Єфімов запрошує нас у зиму.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання оповідання вчителем
– Чи сподобалося вам оповідання?
– Які картини ви уявляли, слухаючи його?
– Які почуття воно у вас викликало?
2. Словникова робота
Підтюпцем
Надворі
Борюкаються
Справжнісінький
Врізнобіч
Обсипавши
Вдивлялася
Роздивляється
– Прочитайте слова кожної колонки, щоразу пришвидшуючи темп.
– Серед слів другої колонки знайдіть спільнокореневі слова. (Вдивлялася, роздивляється)
Підтюпцем – дрібними швидкими кроками.
3. Читання оповідання учнями “ланцюжком”
– Де відбуваються описувані події?
4. Фізкультхвилинка
5. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
– Що запропонувала Галина Іванівна?
– Як автор описує зимовий день?
– Яке завдання поставила перед учнями вчителька?
– Що робили діти?
– Чим здивував усіх Вітя Карацунька?
– Як йому вдалося побачити дива в природі?
– Кого побачила Світланка Єщенко?
– Який настрій був у дітей?
6. Робота в групах. Читання оповідання за особами
– З якою інтонацією, в якому темпі будете читати слова автора? слова Галини Іванівни? учнів?
7. Гра “Засічка – кидок”
За командою “кидок” – усі учні починаюсь читати текст напівголосно.
За командою “засічка” – зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!) Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – “засічка” поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
8. Вправи на розвиток швидкості читання
1) Гра “Хто швидше?”.
– Прочитайте абзаци, у яких є речення:
“А на цьому повно снігу!”
“Навіть хвостик є”.
“Гляньте, яка гарна погода!”
2) Гра “Слідопити”.
– Знайдіть і прочитайте в тексті:
1 варіант – питальні речення;
2 варіант – окличні речення.
9. Гра “Голосування ногами”
Діти встають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга – “я вважаю, що твердження неправильне”.
– Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга та зачитує правильну відповідь.
10. Гра “Поети”
– Доповніть рядки вірша Емілії Саталкіної “Кожний знає своє діло” словами, що римуються.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Найбільше мені сподобалося…
– Урок завершую з… настроєм.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати оповідання (с. 177-178).