Один батько важить більше, ніж сто вчителів – МИ – ОДНІЄЇ КРОВІ
Матеріал уроку. Микола Вінграновський “Гусенятко” (продовження).
Мета. Продовжити роботу над оповіданням “Гусенятко”. Вчити ділити текст на частини, складати план тексту, переказувати за планом. Розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, уяву. Виховувати інтерес і шанобливе ставлення до живої природи.
Обладнання. Картки для мовної розминки.
Хіт уроку
I. Мовна розминка.
Розшифруйте народні прикмети про гусей і дізнаєтеся, які з цих птахів синоптики.
Г. С. К. П. ТЬС. . В. Д. – Б. Д. Д. Ш
(Гуси купаються у воді
Г. С. П. Х. В. Л. Г. Л. В П. Д КР. Л. – Б. Д. П. Х. Л. Д. НН.
(Гуси поховали голови під крило – буде похолодання.)
– Прочитайте фразеологізми, поясніть їх значення.
ЯЦРЕСДІВОЛГЯЛДІВ (Відлягло від серця – полегшало на душі, сіпало спокійніше.)
АМИЗІБОБЗДАН (На дзьобі зима – скоро зима.)
II. Актуалізація знань.
1. Бесіда.
– Сьогодні ми продовжуємо працювати з оповіданням “Гусенятко”.
– Чим воно схоже на байку? (У ньому головні герої – птахи, які розмовляють між собою, думають, радяться. На прикладі гусей автор зобразив безмежну батьківську любов.)
–
– Чи є міграція (перельоти) складною і небезпечною для птахів? (Однією з найбільших небезпек с погода. Також загрожують різні хижаки. Не слід забувати і про мисливців.)
– Яку відстань доводиться долати диким гусям та іншим перелітним пташкам. щоб дістатися до місця зимівлі? (Птахи летять у різні місцевості і долають дуже різну віддаль. Наприклад, журавлі – в далеку Африку, Індію, Китай. Гуси – в південну частину Росії, в Єгипет. Дикі гуси летять уночі. Удень відпочивають і годуються. Найдальше мігрує полярний крячок – до Антарктиди й Австралії, долаючи щороку відстань – 30-40 тисяч кілометрів.)
– Що нового дізналися з фільму про життя птахів у далеких мандрах?
2. Літературний диктант.
– “Згорблене, вогке, сумне…” (гусенятко).
– “У гусенятка було двоє братиків і…. сестричок” (четверо).
– “Горе мені з тобою…, – сказала* (гуска).
– “Гусенятко визирнуло з-під маминого крила і побачило…” (тата).
– “У тата були сторожкі очі, висока…” (очеретяна шия).
– “Мокра темінь почала тиснути гусака до…” (гнізда).
– “Перед гніздом, з рибиною в зубах випірнула…” (ондатра).
– “Гусенятко не могло надивитись на свого… тата”, (зграбного)
III. Робота з оповіданням.
1. Вправа на розвиток швидкості читання.
– Я називаю словосполучення, а ви повинні знайти у тексті речення з цим словосполученням.
(Бери праворуч; збились докупи; осінню дитину; жовті очі; сідайте сміливо; а вже говорить; випірнула ондатра; гусак засичав; вона гінка і вільна; підштовхуючи його.)
2. Читання тексту частинами.
Колективна робота. Учні по-черзі читають текст, зупиняючись там, де, на їхню думку, має закінчуватись та чи інша частина. Вчитель корегує. Усі учні відділяють олівчиком прочитану частину.
3. Колективне складання плану оповідання.
Орієнтовний план
1. Народження пізнього гусеняти.
2. Гіркі роздуми гуски-матері.
3. Розмова з чоловіком.
4. Красивий і сильний тато.
5. Відліт табуна гусей.
6. Небезпека звідусюди.
7. На вільній воді.
4. Переказ тексту за планом.
Робота в парах. Кожна пара вчиться переказувати одну частину тексту, перевіряючи один одного. Потім до дошки виходять семеро учнів і переказують текст.
IV. Підсумок уроку.
– Чи сподобалося вам оповідання “Гусенятко”?
– Чи переживали ви разом з героями оповідання?
– Під час якого епізоду ваше серце найбільше стискалося від жалю?
– Коли ваші душі сповнювала радість?
– Чого вчить нас – людей – це оповідання?
V. Домашнє завдання.
– Придумати свою байку про дбайливого гусака.