О. Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору “Роксоляна”(скорочено)
УРОК 55
Тема. О. Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору “Роксоляна”(скорочено).
Мета: ознайомити учнів із XVII-XVIII розділами повісті; розвивати вміння аналізувати образи, коментувати прочитане, ставити запитання та відповідати на них, добираючи цитати із повісті; розвивати навички самостійного пошуку необхідного матеріалу; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: портрети Сулеймана Пишного, Роксолани, ілюстрація Олени Зенич “Молода дружина Сулеймана”, фрагмент відеозапису опери Д. Січинського “Роксоляна”,
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Дослідницька робота учнів.
– Героїнею чиїх творів була Роксолана?
(Героїнею опери Д. Січинського “Роксоляна” – учень демонструє фрагмент відеозапису; героїнею роману П. Загребельного “Роксолана” та М. Лазорського “Степова Квітка” – учні демонструють книги; героїнею повісті С. Плачинди і Ю. Колісниченка “Неопалима купина” – учні
2. Тестові завдання за VI11-XVІ розділами повісті О. Назарука “Роксоляна”.
1. Чиєю служницею була Настя в султанській палаті:
А) улюбленої жінки султана;
Б) однієї з султанських одалісок;
В) начальника чорних слуг.
2. Де знаходилася Настя Лісовська під час першої зустрічі з володарем трьох частин світу:
А) біля дверей кімнати своєї пані;
Б) в коридорі султанської палати;
В) в передпокої своєї пані.
3. Яким побачила десятого і найбільшого падишаха Османів Анастасія Лісовська:
А) сильним, старшим за Стефана, високим;
Б) прекрасно одягненим, старшим за віком, мудрим;
В) струнким, спокійним, молодшим від Стефана.
4. Хто поклонився Насті і промовив до неї: “О, хатун!”:
А) Сулейман;
Б) Мугієдцін Сірек;
В) Кізляр-ага.
5. Під час першої подорожі до Святої Гори Роксоляна попросила Сулеймана, щоб він спочив у монастирі. Вкажіть назву монастиря:
А) монастир Осмомисла;
Б) монастир Пантелеймона;
В) монастир Павла.
6. Що запропонував Сулейман Роксоляні після того, як вона відмовилася одягнути його кафтан:
А) “стати найлюбішою жінкою”;
Б) піти на галеру;
В) піти під густе дерево між скелями.
7. Хто міг перешкодити весіллю падишаха з колишньою служницею:
А) улюблена жінка;
Б) мати;
В) турецька знать.
8. Хто охрестив первородного сина Роксоляни:
А) служниця-українка;
Б) Роксоляна;
В) вчитель.
9. Якими іменами нарекла свого сина Роксоляна:
А) Стефан-Селім;
Б) Стефан-Агмед;
В) Агмед-баша.
10. Чому Сулейман наказав знищити великого візира Агмеда-башу:
А) той зрадив Сулеймана;
Б) посягнув на життя Роксоляни;
В) вимагав викуп.
11. Хто така султанка Місафір за версією Осипа Назарука:
А) Роксоляна;
Б) туркеня, що стане жінкою султана;
В) чужинка, що стане жінкою султана і завдасть лиха.
12. Що хотіла “поламати” Роксоляна:
А) серця турків;
Б) турецькі закони;
В) турецьку владу.
Ключі: 1 – б; 2 – а; 3 – в; 4 – в; 5 – б; 6 – а; 7 – б; 8 – б; 9 – а; 10 – в; 11 – в; 12 – б.
3. Відповіді на запитання учнів.
(Учні відповідають на запитання своїх однокласників).
II. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Пізнавальне завдання.
– Якими у творі постають Сулейман Пишний і Роксоляна?.
(Учні розглядають портрет Сулеймана Пишного; описують його обличчя, поставу, одяг, риси характеру, посилаючись на художній текст):
“… Він був прекрасно одягнений, стрункий і високий. Мав чорні як терен, блискучі, трохи зачервонілі очі, сильне чоло, матово-бліде обличчя лагідного виразу, тонкий орлиний ніс, вузькі уста й завзяття біля них. Спокій і розум блищали з карих очей його…”
“… Така молодість била від нього, що не могла собі уявити, як він міг би стати старцем…”
“… А сам обличчям звернувся до Мекки… й зачав молитися…”
“… Не оглядайся на людей…”).
– Чи міг, на ваш погляд, тогочасний правитель величезної імперії бути демократом? Аргументуйте своє твердження.
(Учні також виписують із повісті портрет Насті Лісовської, порівнюють його із портретом Роксолани, який намалював український художник Михайло Фіголь:
“… чи султана Сулеймана задержав білий квіт ясмину, … чи біле, як ясмин, личенько Настуні, чи її переляк – досить, що султан не відходив; стояв, вдивляючись в неї, як в образ…”
“… Вона така гарна, що я раджу якнайскоріше вивезти її з Бахчисараю до Кафи…”
“…І знов спустила свої сині очі…”).
– В якому одязі змальовано Роксоляну? Що художник хотів цим підкреслити?
– Чому М. Фіголь застосовує чіткі лінії, темні кольори, а відтінки і м’які обриси – ні?
– Чи такою ви уявляєте собі головну героїню повісті О. Назарука?
2. Мовчазне читання учнями XVII-XVIII розділів твору.
3. Бесіда за питаннями.
– Як оборонялися мешканці австрійської столиці Відня від турецьких орд? Чим саме схвилювали вас описи оборони міста?
– З якою метою Роксоляна вирішила здійснити паломництво у Мекку? Які добрі справи під час цієї подорожі підняли авторитет Хуррем?
– Від яких вчинків провидець застерігав матір Селіма й Баязеда?
– Яким султан постає під час розправи з яничарами, що збунтувалися?
– З якої причини Хуррем зупинила наступ турків на Відень? Назвіть риси характеру героїні.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Проблемне питання.
– Доведіть або заперечте думку: “Роксоляна в повісті О. Назарука виступає патріоткою рідного краю, захисницею України”.
2. “Незакінчене речення”:
“Історична повість “Роксоляна” заставила мене задуматись над…”
IV. Підбиття підсумків.
V. Домашнє завдання.
Прочитайте окремі розділи з повісті С. Плачинди “Роксолана” і порівняйте образ Насті Лісовської у двох творах; підготуйте відповіді на запитання у підручнику; доберіть висловлювання відомих людей про кохання.