“Новаторство у творах Миколи Куліша”
Я замислююсь: а що таке узагалі новаторство? Адже нове – це добре забуте старе. Все змінюється, переходить у нові форми, зникає, відроджується… час потребує певних змін. І характер драматургії Миколи Куліша викликаний самим часом. Потреба в наочному посібнику, в агітці, певним чином зумовила появу п’єси “97”. Соціальний конфлікт, покладений в основу твору, змалювання автором персонажів з типово українськими характерами – все це риси, які були притаманні українській драматургії і раніше, але новаторство Куліша полягає саме в тому,
У п’єсі “Патетична соната” Микола Куліш, можна сказати, оживив традиції давньої української вертепної драми. Перед глядачем одночасно відбувається дія в підвалі, на горищі і двох поверхах будинку. Ці чотири площини символізують розріз України в період революції та громадянської війни. Нові риси в цій п’єсі та, певно і в усій творчості драматурга, найкраще характеризує він сам.
“Це експериментальна робота, це спроба сконденсованого драматичного образу, стислої сцени,
Куліш не зробив великого перелому в українській драмі. Але можна з впевненістю сказати, що його п’єси стали видатною творчою перемогою митця.