НЕЗВИЧАЙНІ ВЧИНКИ. ПЛАТОН ВОРОНЬКО “КАЗКА ПРО РУКАВИЧКУ”
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 68. НЕЗВИЧАЙНІ ВЧИНКИ. ПЛАТОН ВОРОНЬКО “КАЗКА ПРО РУКАВИЧКУ”
Мета: ознайомити учнів із творчістю Платона Воронька; учити розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Ви сичі-горлачі,
Не кричіть уночі!
Бо в траві на землі
Сплять
Читання скоромовки “дощиком”.
– Дощик накрапає (читати повільно і тихо).
– Дощик сильніший (скоріше і голосніше).
– Злива (голосно і скоромовкою).
– Дощ слабшає, дощ накрапає, дощ припинився (у зворотному напрямку).
2. Зарядка для язичка
Де ж наш пустун-язичок?
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
– Поплямкаємо губами!
– Поклацаемо зубами (щоб міцніші були)!
– Посичали гускою: с-с-с.
– Подзижчали комариком: дз-дз-дз.
– Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш.
– Подирчали трактором: др-др-др.
3. Читай чітко, весело!
–
Питають люди, –
Чом заліз
У кропиву ти?
– А тому, що
З дідусем
Ми на пасіку
Ідем.
Там такі кусючі бджоли –
Гірш, ніж лікарські уколи.
Нажалю своє тут тіло, щоб не так
Од бджіл
Боліло!
К. Дяченко
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні відповідають на запитання рубрики “Повтори і пригадай” (с. 71).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
– Прочитайте його назву. (“Поетична збірка 4”)
– Прочитайте передмову до розділу.
– До чого спонукають вас автори?
– Відкриває цей розділ письменник Платон Воронько.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Платон Воронько – видатний український дитячий поет. На його віршах виростають цілі покоління української малечі. Ці вірші настільки улюблені, що іноді здається, нібито вони існували вічно – “Падав сніг на поріг”, “Хвалився кіт…” та ін.
Народився письменник 1 грудня 1913 р. в с. Чернеччина поблизу Охтирки на Сумщині. Навчався в Харківському автошляховому інституті та Московському Літінституті.
Учасник Другої світової війни, командир підрозділу підривників партизанського з’єднання Ковпака. Майже всі свої літературні премії отримав за “дорослі” вірші, але справжню славу здобули його неповторні поезії для дітей.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша П. Воронька “Казка про рукавичку” (с. 72-73)
1) Гра “Угадайте казку”.
– Що за хата на узліссі,
Вся ворушиться, дрижить?
Де не взявсь – кабан біжить.
Тут і вовк іде, й ведмідь,
Й кожен хоче в хатці жить.
Так вже тісно їм усім –
Ось-ось-ось порветься дім.
Що за дім такий лежить,
І ворушиться, й дрижить?
(Рукавичка)
– Платон Микитович Воронько написав свою казку про рукавичку. Погляньте на текст і скажіть, чим він відрізняється від української народної казки? (Це вірш.)
2) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша.
– Хто є головним героєм вірша? (Хлопчик)
– З якою інтонацією слід читати вірш? (Не поспішаючи, розмірено, ніби даючи хлопчикові час на роздуми.)
3) Читання вірша учнями “ланцюжком”.
– Яким ви уявляєте хлопчика?
– Чи можна назвати його бешкетником?
– Простежте за текстом, як розмірковував герой? Назвіть причину його вчинку.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Який вірш читали на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Що нового ви дізналися про письменника?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш.