Найголовніше й найбільше з усіх наших міст. Позакласне читання
Матеріал уроку. Анатолій Григорук “Наша столиця Київ”.
Мета. Розширити знання дітей про столицю України. Поглиблювати вміння повноцінно сприймати науково-пізнавальні та художні тексти. Прищеплювати бажання вивчати історію та традиції свого народу. Виховувати громадянські якості: любов та пошану до рідного краю, історії. Розвивати пізнавальний інтерес.
Обладнання. Ілюстрації стародавнього і сучасного Києва; фотографії пам’яток архітектури Києва.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1.
– Хто написав “Повчання дітям”?
– Що запам’ятали про Володимира Мономаха?
– Які корисні поради описані в тексті?
– Що запам’ятали про князя Ярослава Мудрого?
– Чому його прозвали Мудрим?
– Яку багату “поживу” він залишив для нащадків?
2. Вправа “Крісло автора”.
Кілька учнів за бажанням сідають в “крісло автора” і зачитують свою розповідь про великого правителя Київської Русі.
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Використовуючи букви під непарними числами, прочитайте слово.
24 | 13 | 46 | 16 | 17 | 22 | 60 | 64 | 31 | 80 | 14 | 29 | 10 | 8 | 38 |
С | К | Р | Щ | И | П | Л | Ж | Ї | Р | М | В | Б | Я | Є |
– Яке слово вийшло? (Київ.)
– Отже, сьогодні ми будемо говорити про Київ.
2. Відновіть вірш.
На дошці записані слова для довідки. Вчитель читає вірш, учні, користуючись довідкою, продовжують його.
Київ – місто…….. ,
Йому так багато…….,
А воно красиве… …..,
Навесні – каштанів… …..,
З нього почалась……….,
У прадавні ще…………,
В ньому наша міць і……….,
В ньому предків………..
Слова для довідки: слава, цвіт, історичне, голоси, держава, вічне, часи, літ.
3. Бесіда на основі запитань.
– Хто з вас був у Києві?
– На якій річці стоїть наша столиця?
– Яка головна вулиця Києва?
– Який перший собор збудовано в Києві? (Софійський.)
– Хто його збудував? (Ярослав Мудрий.)
– Які ще пам’ятки архітектури є в Києві? (Золоті ворота, Києво-Печерська лавра, будинок з химерами, Хрещатик, Андріївський узвіз, Михайлівський собор, пам’ятник Богдану Хмельницькому.)
4. Цікаві факти про Київ.
– Найвища архітектурна споруда в Україні – телевізійна вежа в Києві. Її висота – 385м.
– Найдавніша вулиця Києва – Володимирська. Їй більше тисячі років.
– Найширша вулиця – Хрещатик, 75 метрів від будинку до будинку.
– Неофіційним символом Києва вважається каштан.
– Найглибша станція метро в світі знаходиться в Києві, на глибині 105 метрів. Це станція Арсенальна.
– Ще багато цікавих фактів можна розповідати про Київ. Але це вже дізнаєтеся ви самі.
IV. Робота над текстом Анатолія Григорука “Наша столиця Київ”.
1. Читання тексту вчителем.
– Як називали Київ в давнину?
– А саму державу?
2. Словникова робота.
> Тлумачення незрозумілих слів.
Частокіл огорожа, паркан з кілків, жердин, палиць, вбитих у землю густо одна біля одної.
Добросердний – той, що має добре серце.
> Встановіть зв’язок між словами.
3. Самостійне читання тексту.
Вправа “Інтерв’ю”.
Робота в парах. Поставити по три запитання один одному за змістом тексту.
> Вправа “Незакінчене речення”.
Вчитель починає речення, які стосуються даної теми, і пропонує учням закінчити їх, не дивлячись у підручник.
Наприклад.
– Київ засновано…
– Спершу це було…
– Коли нападали чужинці…
– Київ називали…
– Прадавнє місто славилося…
– Всі ми любимо…
– З тексту я дізнався, що…
V. Підсумок уроку.
> Вправа “Тренування”.
– Назвіть слова або фрази, які спадають на думку.
VI. Домашнє завдання.
Читати і переказувати текст.
Підготувати додаткову інформацію про Київ.
УРОК 43 Позакласне читання