Момотаро або хлопчик Персик – ЯПОНСЬКА НАРОДНА КАЗКА
РОЗДІЛ І КАЗКИ НАРОДІВ СВІТУ
ЯПОНСЬКА НАРОДНА КАЗКА
Момотаро або хлопчик Персик
Давно колись жили собі дід і баба. От одного дня дід і каже:
– Чуєш, стара? Я б так хотів, щоб у нас були діти!
– Авжеж, старий, це була б невимовна радість! – відповідає баба.
Зітхнули вони й узялися до роботи: дід пішов збирати хмиз у гори, а баба – прати білизну в річці.
Пере вона білизну, пере, коли дивиться – злегка погойдуючись, пливе річкою великий-великий персик.
“Мабуть, дуже смачний!” – подумала баба і, виловивши
Прийшов дід увечері з хмизом.
– Гарний персик, чудовий!
– То, може, покуштуємо? – запитала баба і взялася різати персик ножем.
Та рантом сталося чудо – щойно торкнулася вона персика, як щось закричало: “Ой, болить!” – із персика вистрибнув опецькуватии1хлопчик.
– Ото несподіванка! – вигукнув дід.
– Це, певно, боги нам його послали! – зраділа баба.
Дід і баба назвали хлопчика Момотаро, тобто Хлопчик-Персик.
Момотаро ріс як на дріжджах: з’їсть одну чашку рису – стає вищим, з’їсть другу – стає ще вищим. Скоро він перетворився
Одного дня впав Момотаро на коліна перед дідом і бабою та й каже:
Я вирушаю підкоряти Острів Чудовиськ.
Спечіть мені, будь ласка, найбільших у Японії просяних коржів1.
– Ну що ж, щасливої тобі дороги! Тільки пильнуйся!
Баба спекла хлопцеві найбільших у Японії смачних коржів, а дід подарував йому хустину – зав’язувати голову, щоб піт не стікав на чоло, шаровари і меч.
На околиці села Момотаро зупинив собака й запитав:
– Момотаро, куди це ти вирядився?
– Підкоряти Острів Чудовиськ.
– Тоді і я піду з тобою. Тільки дай мені найбільшого в Японії коржа.
– Гаразд, будь моїм слугою, – сказав Момотаро, вийняв із торби просяного коржа і дав собаці.
Тепер вони йшли вдвох.
У передгір’ї зустрівся їм фазан.
– Момотаро, дай і мені просяного коржа, – попросив він.
– Гаразд, бери коржа й будь моїм слугою!
Коли Момотаро з двома слугами опинився далеко в горах, трапилася їм по дорозі мавпа.
– Момотаро, і я хочу стати твоїм слугою!
– Гаразд, ось тобі корж!
Нарешті добулися вони вчотирьох до Острова Чудовиськ.
Перед великою чорното брамою стояв вартовий – червоношкіре чудовисько.
Фазан злетів у повітря і видзьобав йому око. А тим часом мавпа перестрибнула через браму й відсунула засув.
– Я – найсміливіший у Японії Момотаро! Чудовиська, приготуйтеся до бою! – піднявши меч, закричав Момотаро і вбіг у двір.
– Рятуйте! – заверещав вартовий і, затуляючи око лапою, побіг до своїх.
– Що це за Момотаро?! Ану забирайся геть! – закричали чудовиська, вистромивши вперед залізні списи.
Та фазан кинувся дзьобати їм очі. своїм довгим дзьобом, мавпа – дряпати обличчя кігтями, а собака – кусати за ноги.
1 Опецькуватий – невисокий, незграбний на вигляд, недоладний.
1 Просяний корж – тут: традиційна страва (цукерка кібі-даяго) в провінції Кібі (легендарній батьківщині Момотаро, нині префектура Окаяма), її виготовляють із борошна проса та особливого рису.
– Ой, болить! Рятуйте! – волали переможені чудовиська, їхній вожак упав навколішки перед Момотаро й заблагав:
– Прошу тебе, не вкорочуй нам життя! Віднині ми перестанемо чинити людям зло, а за це віддамо тобі всі скарби.
– Гаразд, нехай буде по-твоєму, – погодився Момотаро.
Чудовиська навантажили візок скарбами, і троє слуг Момотаро притяглії його в село.
– А таки наш Момотаро найсміливіший у Японії! – раділи дід і баба, плескаючи в долоні.
(Переклад Івана Дзюба)
Хоча в казці “Момотаро, або Хлопчнк-Персик” діють тварини, тут немає традиційного прийому алегорії, характерного для інших казок про тварин. Пес, мавпа і фазан не втілюють ніякі інші поняття, ніж те, що вони с представниками природного світу, а природа та людина в японській культурі – єдине ціле. Момотаро прекрасно розуміє мову звірів і птахів, вони діють спільно, у злагоді, тому й перемагають страшних чудовиськ. Якщо Момотаро та його друзі-тварини представляють природу, то чудовиська втілюють ворожі сили людського світу. Як і в інших чарівних казках, герой винагороджується за свою сміливість, а ще за свою єдність із природним світом різними скарбами, які йому допомагають привезти додому вірні товариші – пес, мавпа і фазан.
Робота з текстом
1. Поділіть текст на частини, назвіть кожну з них.
2. Перекажіть текст казки по частинах і повністю.
3. Як змінюється Момотаро від свого народження в процесі зростання? Що допомагає йому в цій зміні?
4. Який подвиг здійснив герой?
5. У чому полягає секрет його сили?
6. Розкрийте стосунки людини й природи в казці “Момотаро, або Хлопчик-Персик”.
7. Поясніть назву казки. Як назва пов’язана з традиціями японців?
Роздивіться уважно ілюстрації О. Михайлової Родіної до казки “Момотаро, або Хлопчик-Персик”. Які епізоди казки на них відображені?
Пригадайте українські казки, у яких герой зустрічає різних звірів і птахів, що допомагають йому. Порівняйте одну з них з японською казкою “Момотаро, або Хлопчик-Персик”.
Творче завдання
Доведіть, що казка “Момотаро, або Хлопчик-Персик” відображає національні особливості японської культури. Знайдіть засоби створення національного колориту. Заповніть таблицю.
Насоби створення національного колориту в казці “Момотаро, або Хлопчик-Персик” | Приклади з тексту |
Відображення географічного положення країни | |
Відображення уявлень японців про давній зв’язок людини і природи | |
Назви предметів ужитку | |
Імена персонажів | |
Мова |
У народній казці “Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик” знаходимо відлуння тих далеких часів, коли в Японії відбувалися війни, а також уявлення давніх японців про службу й людину, яка чесно служить. Іссумбосі – яскраве втілення японського національного характеру, до того ж характеру героїчного й чесного у виконанні свого обов’язку. Його чарівне походження (народження в однієї бездітної пари) і маленький зріст (малий, як мізинець) тільки увиразнюють ту величезну сміливість, якою він наділений. Іссумбосі попросив батьків відпустити його в столицю шукати кращої долі. Не забув узяти із собою і меч, зроблений з голки. У столиці він знайшов хорошу службу у вельможі1. І вельможа, і його родина оцінили найкращі якості героя – працьовитість, жвавість, кмітливість. У цій казці ми знаходимо ідею утвердження людини з народу у вищих колах суспільства (у столиці, серед вельмож) своїм розумом, працею, здатністю чесно служити. Коли на доньку вельможі напали чудовиська, Іссумбосі не злякався і своїм мечем-голкою подолав їх. Чарівний предмет – молоток, що залишився після чудовиськ, котрих прогнав Іссумбосі, допоміг йому стати звичайного людського зросту й одружитися з донькою вельможі. Отже, у казці “Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик” прославляється не тільки сміливість і кмітливість героя, але і його відданість службі (своїй праці). У фіналі твору утверджується ідея рівності, якої досягає герой завдяки своїм особистим якостям: Іссумбосі з дружиною, його батьки та вельможа живуть усі разом у столиці в добрі й щасті.
1 Вельможа – людина, котра займає високу посаду в суспільстві.
У японських казках ми знаходимо ті моральні цінності, що й нині поважають у Японії, – життя в злагоді з природою, чесне служіння (або праця), виконання свого обов’язку перед іншими людьми, батьками, вітчизною. Герої, які втілюють ці національні цінності, тому й називаються національними.
У японській культурі є особливе поняття гірі – обов’язок того, хто служить вірно і чесно. Японець не може порушити цей святий обов’язок, як і дане ним слово.
У Японії відомо дві давні столиці – Кіото й Едо (стара назва Токіо). Напевно, що Іссумбосі подався шукати кращої долі в Кіото, яка була давнішою. У казці знайшов відтворення процес формування великих міст, куди 3 усіх японських островів ішли представники народу шукати службу.
Робота з текстом
1. Поділіть текст на частини, назвіть кожну з них.
2. Перекажіть текст казки по частинах і повністю.
3. Який подвиг здійснив герой?
4. У чому полягає секрет його сили?
5. Розкрийте особливості чарівної казки на прикладі казки “Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик”.
6. Як перетворюється і як винагороджується герой?
Пригадайте українські казки. Порівняйте одну з них з японською казкою “Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик”.
Творче завдання
Доведіть, що казка “Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик” відображає національні особливості японської культури. Знайдіть засоби створення національного колориту. Заповніть таблицю.
Засоби створення національного колориту в казці “Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик” | Приклади з тексту |
Відображення життя в давній столиці Японії | |
Відображення уявлень японців про служіння – працю | |
Назви предметів ужитку | |
Імена персонажів | |
Мова |