МИКОЛА ХВИЛЬОВИЙ – ЛІТЕРАТУРА початку – середини XX століття
ЛІТЕРАТУРА початку – середини XX століття
МИКОЛА ХВИЛЬОВИЙ
(1893-1933)
Справжнє ім’я – Микола Григорович Фітільов.
Письменник. Засновник ВАПЛІТЕ, ініціатор літературної дискусії 1925-1928 рр.
Новела “Я (Романтика)” (1924)
Ключові слова:
– епос;
– новела;
– імпресіонізм;
– розповідь від першої особи;
– присвята цвітові яблуні;
– поєднання картин-марень і картин моторошної реальності;
– ліричний заспів і три частини;
– протистояння добра і зла (людина і чекіст) у душі
– роздвоєність особистості;
– фатальна невідповідність між ідеалами революції та засобами їх досягнення;
– розвінчання й засудження революційного фанатизму.
Цитатник
Про М. Хвильового і новелу “Я (Романтика)”:
– …шукання Хвильового почалися там, де урвалися шукання Коцюбинського.
(Ф. Кислий)
– Наділений чутливою інтуїцією, письменник гарячково шукає виходу із катастрофічної ситуації; породженої наростаючою силою репресій, вимиранням мільйонів українських селян, поширенням недовіри і підозри в суспільстві. Шукає і не знаходить. Бо не бачить виходу
(М. Жулинський)
– Істинно: Хвильовий. Сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить…
(В. Коряк)
– Я вірю в “загірну комуну” і вірю так божевільно, що можна вмерти. Я – мрійник і з висоти свого незрівнянного нахабства плюю на слинявий “скепсис” нашого скептичного віку.
(М. Хвильовий)
– У хаосі трагічних катаклізмів нашої історії не загубився його мужній і чистий голос. Він долинає до нас із надзвичайного минулого, у якому цей “мятежний комунар” і романтик вимріював свою сірооку “мятежну наречену”,
(М. Жулинський)
– У новелі “Я (Романтика)” “закодовано вибір, що невблаганно поставав перед кожним українським комуністом, вибір між вірністю фанатичній догмі й синівською любов’ю до матері-України”.
(І. Дзюба)
Із новели “Я (Романтика)”:
– Я – чекіст, але я і людина (Я про своє роздвоєння).
– …вірний вартовий із дегенеративною будівлею черепа… трохи безумні очі… низький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий ніс. Мені він завше нагадує каторжника, і я думаю, що він не раз мусив стояти у відділі кримінальної хроніки (опис дегенерата).
– …невеселий комунар, коли треба енергійно розписатись під темною постановою – “рострілять”, завше мнеться, завше розписується так: не ім’я і прізвище на суворому життєвому документі ставить, а зовсім незрозумілий, зовсім химерний, як хетейський ієрогліф, хвостик (опис Андрюші).
– Цей доктор із широким лобом і білою лисиною, з холодним розумом і з каменем замість серця, – це ж він і мій безвихідний хазяїн, мій звірячий інстинкт (опис доктора Тагабата).
– …я, главковерх чорного трибуналу комуни – нікчема в його руках, яка віддалася на волю хижої стихії (самохарактеристика Я).
– Коли доктор – злий геній, зла моя воля, тоді дегенерат є палач із гельйотини (роздуми Я).
– …воістину моя мати – втілений прообраз тієї надзвичайної Марії, що стоїть на гранях невідомих віків. Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна. (Це я добре пам’ятаю!). І мій неможливий біль, і моя незносна мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом (опис матері Я).
Літературний диктант
1. Яке справжнє прізвище М. Хвильового?
2. Яку літературну організацію заснував М. Хвильовий?
3. Кого у творі названо “вірним псом революції”?
4. Кого охарактеризовано словами “злий геній… з каменем замість серця”?
5. Хто з героїв, “коли треба енергійно розписатись під темною постановою – “рострілять”, завше мнеться”?
6. Хто має “трохи безумні очі” й “нагадує каторжника”?
7. Який образ нагадує головному герою його мати?
8. Кому (чому) М. Хвильовий присвятив новелу “Я (Романтика)”?
9. У чиєму палаці засідає чорний трибунал комуни?
10. Кого Я назвав “сторожем” своєї душі?
11. Хто з героїв налаштований слухняно, швидко й акуратно виконати будь-який наказ?
12. Хто керує батальйоном “юних фанатиків комуни”?
13. З яким запахом асоціюється рідний дім у спогадах головного героя?
14. Від якої особи ведеться розповідь у новелі?
15. Хто з героїв, буває, не витримує і проситься на фронт, але поступово звикає до свого “права купатися в калюжах крові”?
16. Із групою яких людей було розстріляно матір Я?
17. До якої стильової течії належить новела “Я (Романтика)”?
18. Завершіть позицію М. Хвильового: “Геть від Москви! Дайош психологічну…!” ?