“Любов, що водить сонце й зорні стелі” (за “Божественною комедією” Данте Аліг’єрі) – ДАНТЕ АЛІГ’ЄРІ
ЄРІ
(за “Божественною комедією” Данте Аліг’єрі)
Приблизно із середини XII століття в Європі поволі набирає розвитку новий культурний рух, – Відродження, або Ренесанс, Біля першовитоків цього руху стояв Данте Аліг’єрі. Деякі історики літератури вважають його водночас останнім представником середньовіччя і першим з титанів Відродження.
Непідготовленого читача турбує питання, чому цей величний і абсолютно серйозний твір названий комедією”? Відповідь дуже проста: за часів Данте комедією називали не лише смішне, а
“Божественна комедія” є твором надзвичайно гармонійним. Поетика цього твору досі вважається неперевершеною з технічної точки зору. “Божественна комедія” складається з трьох частин – “Пекло”, “Чистилище” та “Рай”. Головні дійові особи “Божественної комедії” – сам Данте та його проводир Вергілій, давньоримський поет, якого вважають найпершим язичником, що перейнявся християнською вірою. Своїм твором великий італієць прагнув “вирвати усіх живих з кігтів недолі й повести їх до щастя”. Зробити де Данте вирішив на власному прикладі.
Подорож потойбіччям починається з пекла. Спочатку Данте описує похмурий ліс, який асоціюється в нього з тогочасною Італією. Головною бідою своїх сучасників Данте вважав егоїзм, гордість у суміші з насильством, схильність до земних радощів. Три звіра – пантера, лев та вовчиця, які послідовно з’являються перед нами, – символізують згадані вади людської вдачі.
Однією з вершин світової літератури вважається опис дев’яти кіл пекла. Над пекельною брамою накреслено напис:
Ніщо не вічне, я ж на всі віки.
Лишайте сподівання всі, хто входить.
Ці рядки нагадують про те, що людське життя, позбавлене жодних сподівань, перетворюється на справжнє пекло. Данте неодноразово підкреслює, що чим глибше гріх проникає в людську душу, тим страшніша кара чекає на неї. Отже, у першому колі пекла знаходяться нехрещені немовлята і доброчесні нехристияне, у другому караються порушники шлюбної вірності, у третьому – черевоугодники, у четвертому – скнари і марнотратники, у п’ятому – гнівливці, у шостому – єретики, у сьомому – насильники, у восьмому – обманщики, звідники, спокусники, підлесники, святокупці, віщуни, хабарники, лицеміри, злодії, лукаві порадники, призвідники розбрату, фальшивники металів, фальшивники людей, грошей і слів, у дев’ятому – найрізноманітніші зрадники на чолі з Іудою, Брутом та Касієм. Данте висловлює думку, що людина, яка у своїх вчинках не керується вірою, надією та любов’ю, вкидає себе до пекла ще за земного життя.
Згодом Данте потрапляє до Чистилища. Там він піднімається нагору і знаходить те, що втратило людство, тобто совість та самостійність волі.
Третя частина “Божественної комедії” відкриває читачеві новий світ, сповнений краси і добра. На берегах Святосяйної річки пломеніють вогняні квітки-душі праведників. Вище розташований престол Бога. Він ніби обіймає весь Всесвіт:
Уяву сила зрадила була,
Та, мов колеса, ясні і веселі,
Жадобу й волю далі повела
Любов, що водить сонце й зорні стелі.
Данте приходить до розуміння, що світом рухає любов. Саме вона дає гармонію і красу світобудові.
Сам Данте вважав “Божественну комедію” твором, осяяним горнім світлом. Головною метою людства, за думкою автора, є вивільнення з пут егоїзму та інших вад, що кінець кінцем призведе до повного злиття людського і божественного начал у межах цільної людської особистості.
?