Література рідного краю
УРОК 65
Тема. Література рідного краю.
Мета: ознайомити учнів із творчістю сучасних поетів Тернопілля; заглибитись у зміст віршів, розвивати уміння учнів орієнтуватися у прочитаному та аналізувати ліричні твори; формувати естетичні смаки школярів, виховувати в них духовність, людяність, любов до Вітчизни, рідного краю, матері, повагу до високих людських почуттів.
Тип уроку: урок-зустріч.
Обладнання: виставка збірок, портрети поетів, журнал “Тернопіль”, епіграф, магнітофонні записи пісень на слова В. Вихруща, Б. Демківа.
Рекомендації
1. На цей урок доцільно буде запросити поетів – членів обласної спілки письменників: Б. Бастюка, В. Барну, Г. Безкоровайного, О. Германа, Є. Зозуляка, О. Корнієнка, Г. Костів-Гуску, М. Левицького, Г. Петрука-Попика, П. Сороку, П. Тимочка, Б. Щавурського.
2. Обов’язково вшанувати хвилиною мовчання пам’ять В. Вихруща, Б. Демківа, Л. Крупи. На уроці прозвучать поезії та записи пісень на слова В. Вихруща, Б. Демківа.
3. Заслухати поезії присутніх авторів, їхні розповіді, спогади.
. Організаційна частина.
. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Епіграфом уроку
Краю мій, моє ти рідне Тернопілля!
Дало ти в світ плеяду золоту,
Вона тебе прославила у віршах –
Ми вам складаєм шану і хвалу!
. Проведення уроку-зустрічі.
Вступне слово вчителя.
Тернопілля – край, багатий на талановитих людей. Тернопільщина стала колискою для славетної співачки Соломії Крушельницької, режисера Леся Курбаса, художників братів Бойчуків і Якова Гніздовського, скульптора Михайла Паращука, письменників Маркіяна Шашкевича, Юліана Опільського, Богдана Лепкого, Володимира Гжицького, Олександра Барвінського, Уласа Самчука, Бориса Харчука, Романа Лубківського, Євгена Т, ударя та інших.
Згадаймо, що на Тернопільщині бували Т. Шевченко, І. Франко, М. Драгоманов, М. Коцюбинський, В. Стефаник, а також П. Тичина, М. Рильський, А. Малишко, Л. Костенко.
Цілющі джерела рідного краю будили не одне покоління українців до національного відродження, творення соборної незалежної держави. Віще слово письменників допомагало вистояти під багатовіковим чужоземним пануванням, зберегти історичну пам’ять, не давало забути народові, що він є спадкоємцем могутньої держави – Київської Русі, слави Запорізької Січі, козацького війська, січового стрілецтва, незборимого духу кращих його синів, які принесли своє життя на вівтар державної самостійної”! і України. Ми горді, що поетичне слово наших поетів-земляків стало цільним ваговитим зерном на ниві духовності нашого народу.
1. Знайомство із запрошеними поетами.
2. Заслуховування доповідей учнів про життєвий і творчий шлях сучасних поетів Тернопільщини.
3. Читання учнями поезій, слухання пісень.
4. Виступи гостей.
. Підсумки уроку. Слово вчителя.
Ніщо в людському Вавилоні не породжує такої причетності до безсмертя, як любов і творчість. Сьогодні ми припали до цілющого поетичного джерела сучасників, наші душі просвітлились і запалились іскоркою вдячності і гордості за поетів рідного краю, які своєю творчістю доводять, що тільки з любові до рідної землі, матері, людей народжуються поет і поезія.
V. Домашнє завдання.
Написати твір “Поетична скарбничка рідного краю”.