Легенди і міфи народів світу. “Тенгу” (японська легенда)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО
Урок 3
Тема. Легенди і міфи народів світу. “Тенгу” (японська легенда)
Мета: ознайомити учнів із японською легендою; розкрити образи головних героїв твору; розвивати вміння складати характеристики героїв творів; допомогти учням осягнути велич людського характеру; формувати особистість, здатну на добрий вчинок.
Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Розвиток мовлення
1. Роздуми
– Скористайтеся змістом твору, поясніть прислів’я.
– Розум щастя береже.
– Шукаючи щастя, можна знайти нещастя.
– Той, кому завжди щастить, може втратити все за мить.
– Щастя робить людину гордою.
– Як ви розумієте, що таке щастя?
2. Гра “Загадай бажання”
– Уявіть, що саме цієї миті всі ваші мрії здійснюються.
Задумайте бажання.
– Якби я став птахом, я б…
– Якби я став чарівником, я б…
– Якби я стала квіткою, я б…
–
– Якби я стала хмаринкою, я б…
– Якби я стала зіркою, я б…
– Якби я став Богом живої природи, я б…
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Міфи давніх японців були не менш цікавими, ніж міфологія індійців, греків чи китайців.
Для східних народів, зокрема японців, китайців, дракон не був жахливим чудовиськом. Він символізував силу, добробут і мудрість. Дракона вважали духом самого життя. Уявляли, що він ховається у печерах недоступних гір або занурюється у недоступні глибини моря, чекаючи там часу пробудження й дії. Бачили його в дощових хмарах, де він вмивається своєю гривою, та в темряві бурхливих потоків вод. Його голос ці народи чують у бурі, що котиться знесиленим лісом, пробуджуючи його до нової весни.
IV. Опрацювання японської легенди “Тенгу”
1. Первинне ознайомлення зі змістом твору
– Про які часи йдеться в легенді?
2. Словникова робота
Дракон
Тенгу
Хоробрість
Монастир
Каменюка
Спритність
Ченці
Неймовірною
Жахливий
Вівтар
Скривджений
Зачах
Будда
Кепські
Прокляття
– До слів спритність, жахливий, хоробрість доберіть синоніми.
3. Повторне читання легенди ланцюжком
– Які вирази привернули вашу увагу?
4. Робота над змістом твору
– Хто головний герой легенди?
– Виберіть з тексту уривок (речення), у якому б зображувалось одне з почуттів героя, розкажіть історію про те, коли самі почувалися подібним чином (були ображені, тощо)
– Словесно намалюйте дракона.
– Доберіть вислови, які описують любов і шану японців до міфічного героя. (Маленький; сонний; затишно влаштовувався; йому було добре; його поважали й берегли; він друг; мордочка дракона)
– Прочитайте, де жив дракон.
– За що ченці поважали й берегли дракона?
– Як виявляв свою любов і повагу до нього садівник-чернець?
– Як потурбувала сон маленького дракона бджола? Зачитайте.
– Доповніть речення.
Тенгу – жорстокий птах…, який викликає…
– Розкажіть, як дракон потрапив у біду.
– Куди відніс його Тенгу?
– Хто врятував дракона? Перекажіть цей епізод.
– Що дивовижного відкрила вам ця легенда?
– Чому японців лякають вогняні птахи?
5. Складання плану (робота в парах)
1) Маленький дракон у саду монастиря.
2) Чернець – вірний друг дракона.
3) Жорстокий птах вогню.
4) Дракон у біді.
5) Тенгу повернувся в монастир.
6) Винахідливість ченця.
7) Водяний дракон у саду монастиря.
8) Хоробрість і спритність ченця запобігли страшній засусі.
V. Підсумок уроку
– Чого навчає ця легенда?
– Вічна краса добра. Природа в скрутну годину подарувала силу і спритність людині, а краплини води повернули улюбленцю японців життя.
Любов і повага до святинь вічна.
Якщо уважно проаналізувати світовий історичний розвій, то помітимо, що будь-який народ намагався перш за все зберегти свої традиції. Дракон, втілення сили і мудрості, японці ототожнювали з небесними богами і їх земними представниками – імператорами, Синами Неба. Дракон з п’ятьма кігтями був символом імператорської влади. Трон імператора іменували троном Дракона. Урочисте вбрання імператорів прикрашали вписані в коло величезні дракони з п’ятьма кігтями.