Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
ПРО ЧУДЕСА ЧИТАЙМО
Урок 1
Тема. Легенди і міфи народів світу. “Походження вогню” (легенда індіанців ковичан)
Мета: дати учням уявлення про легенди, причини їх появи; ознайомити із легендою індіанців ковичан; відпрацьовувати навички роботи з книгою (визначати головну думку прочитаного, добирати потрібну інформацію); розвивати творчу уяву, зв’язне мовлення; виховувати повагу до історичної спадщини.
Обладнання: мапа світу; картки для контролю техніки читання; підручник*; робочий зошит**.
ХІД
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Гра “Читай за хвилькою”
– Прочитайте вислів по хвильках.
– Як ви розумієте цей вислів В. Сухомлинського?
2. Гра “Збери слова”
– У кожного народу здавна існує культура усного слова, усна література.
Усну народну творчість називають фольклором.
– Які причини появи творів фольклору?
– Колобок роз’єднав і переплутав назви фольклорних творів. Щоб їх відновити, потрібна ваша допомога.
Правильно об’єднавши частини слів, ви зможете прочитати ці назви.
– Запишіть віднайдені
– Народні сказання, невеликі за обсягом, про події, факти, людей, оповиті казковістю, фантастикою, називаються легендами.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Легенди виникли в прадавні часи. У сиву давнину люди намагалися пояснити різні явища природи, виникнення світу під впливом надприродних сил чи істот – богів, здатних захистити і врятувати людей. Саме слово “легенда” прийшло до нас із латинської мови, його первісне значення – “те, що належить прочитати”. Справа в тому, що з прийняттям християнства для служби в церкві відзначали найцікавіші уривки з Біблії, які слід було прочитати. Ці місця й були легендами. На відміну від казок, легенди не мають традиційних зачинів.
Інколи вони починаються словами: “було це давно”, “колись давним-давно”. Ці твори мають повчальний висновок.
На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо легенду індіанців ковичан “Походження вогню”.
IV. Опрацювання легенди “Походження вогню”
1. Первинне слухання твору (виразне читання вчителем)
– Чому плем’я ковичан відчуло потребу вогню?
2. Словникова робота
Читання “пірамідок” слів з дошки.
Бік
Він
Їли
Бігти
Тільки
Треті
Відмовляв
Повинні
Нікому
Горихвістка
Поквапилися
Одноплемінники
– Прочитайте слова, правильно їх наголошуючи.
– Прочитайте слова в алфавітному порядку.
– Яке слово найдовше? Яке – найкоротше?
– Поясніть значення слів “поквапилися”, “одноплемінники”.
3. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання
– Як жило плем’я ковичан у далекі часи? Зачитайте перший абзац.
– Що примусило індіанців будувати собі домівки?
– Яку звістку принесла Горихвістка, прилетівши до стійбища?
– Що, за словами Горихвістки, мав дати людям вогонь?
– Прочитайте, які дві умови поставила жителям племені пташка.
– Розкажіть, куди полетіла Горихвістка.
– Чому люди поверталися назад?
– Якого іспиту вони не склали?
– Чому пташка не дала вогню найвитривалішому чоловікові?
– Кому пташка подарувала вогонь? За що?
– Чи схвалюєте ви вибір пташки?
4. Вправи на розвиток швидкості читання
– Зіставте з текстом подані твердження і скажіть “так” чи “ні”.
– Ковичани в далекі часи їли м’ясо сирим. (Так)
– 3 роками ставало дедалі тепліше. (Ні)
– Вогонь отримав найвитриваліший. (Ні)
– Горихвістка довірила вогонь молодій жінці. (Так)
5. Гра “Хто швидше?”
Учитель називає слова-“блискавки”, а учні мають знайти в тексті відповідні прикметники.
Часи (далекі), вогонь дістанеться найбільш (терплячому і витривалому), за пташкою бігли (старі і молоді), у стійбищі залишилися (немічні), полум’я (яскраве).
6. Робота за ілюстрацією “Горихвістка”. Словесне малювання
– Яку ілюстрацію ви створили б до цієї легенди?
V. Підсумок уроку
– Як ви вважаєте, чи тільки про появу вогню розповідає ця легенда?
– Чого навчає цей твір?
– Яка головна думка твору?
– Які взаємини між людьми шанують ковичани?
* Мовчун А. І., Харсіка Л. І. Зарубіжна література. 4 клас: Навчальний посібник. – К. : АВДІ, 2009.
** Мостіпака Н. В., Парфутко Н. Т., Смірнова Л. О. Зарубіжна література. 4 клас. Робочий зошит-посібник (за програмою А. І. Мовчун). – X. : Вид. група “Основа”, 2012.- 80 с.