КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – Д. ДЕФО, Ж. ВЕРН, ДЖ. ЛОНДОН, Ш. ПЕТЕФІ, Р. Л. СТІВЕНСОН

ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

Д. ДЕФО, Ж. ВЕРН, ДЖ. ЛОНДОН, Ш. ПЕТЕФІ, Р. Л. СТІВЕНСОН

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ

До теми “”Ось мій рід занять: бути самим собою…” (Короткі відомості про Д. Дефо)”

1. У якій родині народився Д. Дефо?

2. Де навчався майбутній письменник?

Батько мріяв, що син стане священиком, тому і віддав його до навчального закладу під назвою “Академія”. Зі стін Академії юнак виніс знання кількох іноземних мов (французька, італійська, іспанська, латинська та давньогрецька),

астрономії, географії, історії. Участь у шкільних диспутах дала можливість оволодіти мистецтвом полеміки, що знадобилося у майбутньому, коли Дефо зайнявся публіцистикою.

3. Чи здійснив Дефо мрію свого батька?

4. Як Дефо прийшов у літературу?

Дефо кинув комерцію і зайнявся суспільною діяльністю. Палке бажання висловити свою позицію щодо того чи іншого питання змусило Дефо взятися за перо. Він стає автором злободенних памфлетів, що відзначалися гостротою критики й активною позицією митця. За одні статті Дефо нагороджували, за інші – карали, навіть саджали до в’язниці і виставляли біля ганебного

стовпа.

5. Що вам відомо про літературну творчість Д. Дефо?

Працював Дефо плідно: видавав свою газету, друкував памфлети, романи, історичні твори. У 1719 р. вийшов друком його роман “Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо”, що приніс авторові світову славу. Окрилений успіхом, Дефо пише романи “Капітан Сінгятен”, 1720 p., “Історія полковника Жака”, 1722 p., “Молль Флендерс”, 1722 р., “Роксана”, 1724 p.

6. Які реальні факти лягли в основу роману про Робінзона Крузо?

У творі розповідається про незвичну подію: людина потрапила на безлюдний острів і прожила там 28 років. Прообразом Робінзона була реальна людина. Як відомо, це був шотландський матрос Олександр Селькірк, котрий провів на безлюдному острові Хуан. Фернандес у Тихому океані чотири роки. Історія Селькірка стала широко відомою. Тому роман Дефо ніхто і не думав сприймати як вигадку. Цим пояснюється популярність твору.

7. Якою є повна назва роману про Робінзона?

“Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо, моряка із Йорка, що самотньо прожив двадцять вісім років на безлюдному острові, біля берегів Америки, поблизу гирла великої річки Оріноко, куди був закинутий унаслідок корабельної аварії, під час якої весь екіпаж корабля, крім нього, загинув, з переказом його несподіваного визволення піратами, описаного ним самим”.

До теми “На острові Робінзона (за романом Д. Дефо “Робінзон Крузо”)”

1. Чому Робінзон опинився на безлюдному острові?

2. Якою була перша реакція Робінзона на те, що сталося?

Він був щасливий, що врятувався, але подальша перспектива життя на острові трохи налякала його.

3. Які речі мав герой, коли потрапив на острів?

4. Як ви думаєте, що допомогло Робінзонові побороти відчай?

Те, що він одразу став шукати вихід зі скрутного становища, у нього було величезне бажання вижити, що й спонукало героя до активних дій.

5. Простежте етапи адаптації Робінзона на острові.

Збудував дім, почав полювати, посіяв зерно, приручив тварин, навчився шити одяг, виготовив посуд, зробив човен.

6. Подумайте, чи однаковими були ці етапи.

7. Про що свідчать етапи адаптації Робінзона і що вони нагадують?

Ці етапи показують, як людина поступово призвичаїлася до нових умов життя, як вона вчилася жити в новому середовищі, забезпечувати себе всім необхідним, щоразу ускладнюючи свою діяльність. А нагадують ці етапи довгий шлях людської цивілізації: від простих до дедалі складніших форм життя, ускладнення діяльності людини, спрямованої на поліпшення власного життя.

8. Як у вчинках героя відбивається характер цивілізованої людини?

Робінзон дотримується всіх цивілізованих звичок, прагне внести певну естетику у свій побут, до якої звик удома.

9. Чого навчає читача історія життя Робінзона на острові?

До теми “Великий мрійник (Ж. Берн та його романи)”

1. Назвіть відомі вам романи Ж. Берна.

2. Що ви знаєте про письменника Ж. Верна?

Жуль Верн народився 8 лютого 1828 року в портовому містечку Нанті у сім’ї спадкового адвоката. Жуль, як старший син у родині, приречений був успадкувати батьківську адвокатську контору. Жуль став успішно вивчати юриспруденцію, але пообіцяв батькові, що до 35 років стане відомим письменником. Він здійснив свою обіцянку.

3. Які науки вивчав Ж. Верн в юності?

4. Які відкриття передбачив на своїх сторінках письменник?

Ж. Верн вигадав у своїх романах підводний човен, електрику, автомобіль, телебачення, літальні апарати тощо.

5. Дайте визначення роману як жанру.

Роман – один із жанрів епічної розповідної літератури; великий, складний за будовою, прозовий (рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. (і Які ви знаєте різновиди роману?

Роман може бути історичним, побутовим, соціально-філософським, пригодницьким тощо.

7. До якого різновиду належать романи Ж. Верна?

До теми “Романтика подорожей у романі Ж. Верна “П’ятнадцятирічний капітан””

1. Що вам відомо про команду шхуни “Пілігрим” ?

2. З якою метою команда вийшла у плавання?

3. Що вам відомо про напівзатонуле судно, яке побачила команда “Пілігрима” ?

Це було американське судно “Вальдек”, яке зазнало корабельної аварії. Саме і нього було врятовано собаку Дінго та негрів Геркулеса, Тома, його сина Бета, Остіна, Актеона.

4. Яка трагедія сталася на судні “Пілігрим”?

5. Хто взяв на себе капітанські обов’язки?

6. Назвіть основні події небезпечної подорожі мандрівників.

Ураган; втрата компаса; пробоїна у корпусі, через що члени екіпажу змушені були зійти на берег; помилкове визначення місцеперебування; знайомство з таємничим провідником; перебування у работоргівців; визволення; поховання Самюеля Вернена: зустріч із містером Уелдоном.

7. Що допомогло мандрівникам подолати перешкоди?

8. Подумайте, за якими законами намагаються діяти герої?

9. Чи можна сказати, що герої Ж. Верна “ідеальні люди”, на яких треба рівнятися?

До теми “Дж. Лондон. Оповідання “Жага до життя””

1. Що відразу впадає в око у зображенні героїв?

2. Що найбільше вразило головного героя у поведінці Білла?

3. Як ви розумієте фразу: “Товариш дивився йому вслід, і, хоч його обличчя ніяк не пожвавилося, очі засвітилися тугою пораненого оленя” ?

Головний герой зрозумів, що його товариш вчинив підло. Він відчув свою самотність у цьому світі.

4. Який колір переважає в пейзажах оповідання? Чому?

5. Подумайте, чому загинув Білл?

6. Подумайте, чому після того, як Білл покинув героя, той продовжував переконувати себе, що друг чекатиме його біля першої схованки?

Тому що людині у критичній ситуації потрібно мати надію на щось краще. Це допомагає вижити. А ще важко усвідомити, що товариш тебе покинув.

7. Що допомагало героєві рухатися вперед?

“Життя, яке завжди жевріло у ньому, гнало його вперед”. Він зовсім виснажився, проте життя у ньому відмовлялося помирати.

8. Яка риса виявилася у сцені, де герой знаходить останки Білла?

9. Хто переміг у протистоянні “людина – вовк”? Чому?

10.Як герой поводився на судні?

Його не полишав страх, що не вистачить харчів. Чоловік скрізь ховав сухарі. Це пояснюється психологічним страхом людини перед труднощами.

До теми “Ш. Петефі. Вірш “Коли ти муж – будь мужнім””

1. Яке справжнє прізвище Ш. Петефі?

Справжнє прізвище Шандора Петефі – Петрович.

2. Які теми віршів Ш. Петефі?

3. На скільки частин можна поділити вірш Ш. Петефі “Коли ти муж – будь мужнім” ?

4. Визначте настрій вірша Ш. Петефі “Коли ти муж – будь мужнім”.

5. Який момент життя ліричного героя зображено у вірші?

6. Які поради дає автор?

Не бути “лялькою на шворці” (маріонеткою), бути мужнім не на словах, а на ділі, уміти боронити правду, берегти честь, боротися за волю, не боятися негараздів, не гнутися перед труднощами.

7. Які життєві принципи слід обирати?

8. Який художній прийом використовує автор для розкриття альтернативи вибору? Наведіть приклади.

Прийом антитези. Наприклад: мужність – боягузтво; рабство – свобода; самостійність вибору життєвого шляху – покора долі; слава – ганьба, зневага; правда – брехня.

9. Які ще художні засоби використовує автор? Наведіть приклади.

Епітети: життєвий путь, пес недолугий, доля навісна, найкращий меч тощо.

Порівняння: замовкни, як змовкає гроза; не гнеться, як трава, тощо. Повтор: коли ти муж – будь мужнім.

10. Визначте ідею вірша Ш. Петефі “Коли ти муж – будь мужнім”.

11. Визначте віршовий розмір поезії.

12. Подумайте, чому в тексті багато тире і знаків оклику?

Для більш чіткого ствердження думки.

13. Назвіть перекладачів вірша Ш. Петефі “Коли ти муж – будь мужнім”.

До теми “Зображення незвичайних пригод у романі P. Л. Стівенсона “Острів скарбів””

1. Коли виникла ідея подорожі?

Тоді, як до сквайра Трелоні та лікаря Лайвсі потрапили папери старого пірата з картою, що містила дивні позначки. Вони вирішили вирушити у плавання.

2. Як називалося судно?

3. Хто дізнався про те, що команда складається з піратів?

4. Як це сталося?

Хлопчик сидів у діжці з-під яблук і почув розмову Сільвера з молодим матросом.

5. Як називається розділ, у якому розповідається про ще одного Робінзона?

6. Хто вперше зустрівся з Беном Ганом?

Джим Хокінс.

7. Скільки років Бен прожив на острові?

8. Як герой там опинився?

9. Як він допоміг Джиму?

10. Яка подальша доля героя?

Його забрали на “Еспаньйолу”. Бен Ган покаявся перед капітаном у тому, що допоміг Сільверові втекти, оскільки думав, що пірат загрожує команді.

11. Порівняйте долі Робінзона Крузо і Бена Гана.

Герої мають багато спільного: обох батьки застерігали від спокус, обидва не послухалися цих порад; обидва жили на безлюдному острові; збудували човни; перебуваючи на самоті, проаналізували свої вчинки, покаялися. Та є і відмінності: Робінзон потрапив на острів внаслідок корабельної аварії, Бена Гана висадили пірати, покаравши за те, що не знайшли захованих там скарбів. Робінзон навчився готувати, сіяти, робив посуд, Бен – голодував. Робінзон вів календар, Бен – ні. Робінзон читав Біблію, Бен просто молився. Робінзон дбав про свій зовнішній вигляд, Бен за три роки став подібний до чудовиська.

12. Які художні прийоми використовує автор, щоб тримати читача у постійному напруженні?

Автор використовує діалог, який значно пожвавлює сюжет, насичує дію. Він “змушує” героїв “вживатися” у вигадані ним самим обставини. Роман побудовано за принципом гри, тому він захоплює читача. Насиченість несподіванками інтригує, стимулює увагу читача, будить фантазію.

13. Визначте тему, ідею роману.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – Д. ДЕФО, Ж. ВЕРН, ДЖ. ЛОНДОН, Ш. ПЕТЕФІ, Р. Л. СТІВЕНСОН