Контрастне зображення трудівників і гнобителів у повісті “Інститутка”
Марко Вовчок вперше в українській літературі змалювала образи кріпаків. Вона зобразила кріпаччину як справжнє зло. Читаючи її твори, ми бачимо, що кріпаки багато в чому кращі за тих панів, що збиткуються з них.
Устина розповідає про своє життя у панів досить об’єктивно. Вона визнає, що панночка її зовні дуже гарна і мила, але насправді дуже жорстока людина. “Таке молоде, а таке немилосердне, Господи!” Панночка, хоч і вчилася в інституті, але ніяких знань там не здобула, вміє тільки танцювати та розмовляти французькою. Нічого сама не
Женихів панночка розглядає з точки зору їх маєтків і становища у світі. У ній борються два почуття: любов до лікаря і бажання бути багатою. І, можливо, якби вона не дізналася, що лікар має хутір, вона б і не вийшла за нього заміж. Не такою є Устина. Вона кохала свого Прокопа від усієї душі, не шукала собі багатого чи вільного чоловіка. Для неї щастя у подружжі – це взаєморозуміння і взаємопідтримка.
Відрізняються
Стара пані протиставляється бабусі-кріпачці. Пані – така ж нероба, як і її онучка. Бабуся ж увесь свій вік робила і на старості не одпочивала: постійно на ногах, усюди догляне, усюди дасть лад. Дізнавшись, що Устина і Прокіп покохались, вона радіє за них і підтримує: “Коли вже покохала, нехай кохає: то їй судьба така судилася”. А бабуся панночки тільки й знала, що нарікала на долю через те, що онучка її одружується на бідному полковому лікареві. Вона вважала, що кохання – то пусте, головне – це становище і майно.
Розкриваючи жорстокість, бездушність панів і терплячість та доброту кріпаків, Марко Вовчок довела, що пани ніяк не вищі за своїх хлопів, а навпаки багато чому могли б у них повчитися, зокрема поваги до інших, сердечному теплу, доброті, душевній щирості та справжній народній мудрості.