Конспект уроку з вивчення казки Шарля Перро “Попелюшка”
Мета: прищеплювати вміння працювати з текстом твору; розвивати творче мислення учнів; формувати навички аналізу художнього твору та складання порівняльної характеристики персонажів; виховувати в учнів працьовитість, щирість, людяність.
Обладнання: портрет Шарля Перро, текст казки Ш. Перро “Попелюшка, або Соболевий черевичок”, учнівські ілюстрації до казки; черевичок, годинник, яблунька (вирізана з паперу); на партах учнів спілі яблука і дички; відеозапис американського мультфільму “Попелюшка” студії Волта Діснея; ноутбук.
Епіграф:
Українське народне прислів ‘я
Досяжне все, що людина може собі уявити і в що може повірити.
Наполеон Хілл (американський психолог)
Хід уроку
І. Оргмомент
Оголошення Теми і мети уроку
III. Робота з епіграфами
Вчитель. Епіграфи будуть для нас певним орієнтиром упродовж всього уроку. Вони допомагатимуть нам у розкритті образу Попелюшки. Давайте прочитаємо їх.
-Як ви розумієте ці епіграфи?
IV. Актуалізація знань
Неможливо зрозуміти Твір, не знаючи біографії письменника. Тому давайте пригадаємо, що ви знаєте про життя Шарля
(Показ портрета письменника.)
-Коли і в якій родині народився Шарль Перро?
(12 січня 1628 року в Парижі в родині адвоката П’єра Перро народились близнята Франсуа і Шарль. Батько назвав синів на честь французьких королів: Франциска II (Франсуа) і Карла IX (Шарля). Франсуа судилося прожити всього кілька місяців, а Шарлю доля приготувала довге життя і безсмертну славу.)
“- Скільки дітей було в сім’ї Перро на час народження Шарля? (Четверо.)
-Хто приніс славу сім’ї Перро? (Наймолодший син Шарль, котрий став славетним письменником, творцем літературної казки, та найстарший – Клод, який прославився як архітектор (він, до речі, є автором східного фасаду паризького Лувра.)
-Як ставилися родина Перро до освіти своїх синів? (їхня мати була освіченою жінкою, сама навчила синів читати і писати. Батько (адвокат Паризького Парламенту) завше прищеплював дітям любов до книг, і навчання. Щодня сам перевіряв уроки.)
-Шарль Перро написав чимало віршів, поем, але світове визнання йому принесла збірка казок. Яка саме? (Збірка “Казки Матінки моєї Гуски, або Історії минулих часів із повчаннями”.)
-Скільки письменнику було років, коли він написав цю збірку? (67років.)
-Скільки казок увійшло в цю збірку? (8)
-Потім він доповнив її ще трьома казками.
Назвіть їх.
Усі казки Перро – повчальні, адже письменник велику увагу приділяв у своїх творах вихованню. Так, Перро писав у своїй передмові до збірки: “Казки – зовсім не дурниці,
Головне в них – мораль “.
-Як ви гадаєте, чого саме казки Перро мають навчати? (Добру, терпінню, старанності, слухняності, правдивості, передбачливості.)
Проблемне запитання:
-Чому в казці Перро хрещена матір Попелюшки
– Чарівниця?
V. Ляльковий театр (5 хв.). Інсценування епізоду
“Сестри збираються на бал”
VII. Перегляд уривка з мультфільму Волта Діснея “Попелюшка”: поява хрещеної матері
Чарівниці.
-Перегляньте мультфільм та спробуйте
Відповісти на запитання: чи потрібні людині уява, фантазія, віра?
-Яка загублена річ принесла Попелюшці щастя?
-У яких черевичках ви побачили Попелюшку? (В кришталевих.) Чому?
VIII. Завдання “Чарівні перевтілення”: поєднайте відповідні між собою слова. Знайдіть спільне та відмінне у переглянутому вами епізоді мультфільму та
Казці Перро.
IX. Бесіда за переглянутим мультфільмом
-Чи потрібна людині віра в краще?
-Як ставилась мачуха до Попелюшки?
-Як ставився до дочки рідний батько?
-Як сам автор казки ставиться до Попелюшки?
-Чи було їй кому пожалітися?
Вчитель. На щастя, в житті спрацьовує закон справедливості. Адже про сиріт, напівсиріт завжди турбується Бог. І ніколи їх не покидає. І ми мусимо завше допомагати таким дітям.
-Діти, чи потрібна людині уява, фантазія?
X. Робота в зошитах
Завдання: спробуйте самостійно визначити особливості казок Шарля Перро та запишіть їх у зошити.
XI. Виставка учнівських малюнків на тему: “Попе
Люшка за роботою”
-Що зображено на малюнках?
-Як про це говориться в тексті?
-Які ще види роботи виконувала Попелюшка?
XII. Порівняльна характеристики Попелюшки та її сестер
Вчитель. Як сказав великий педагог К. Ушинський, “се на світі ми пізнаємо не інакше, як через порівняння”. Спробуємо порівняти Попелюшку та її “сестер”, їхні риси характерів.
Чарівний елемент на уроці
-Діти, спілі яблука в літературі є символом Божої мудрості.
-З якими яблуками у вас асоціюються вчинки Попелюшки? А з якими – вчинки мачухи та її дочок?
(Діти характеризують Попелюшку, сестер і мачуху та чіпляють яблучка на яблуньку.)
Попелюшка
1) працьовита
2)привітна
3)лагідна
4)має гарний смак
5)незлопам’ятна
6)має добре серце
Сестри і мачуха
1)ліниві
2)заздрісні
3)пихаті
4)невиховані
5)невдячні
6)не мають смаку
7)самозакохані
8)егоїстичні
-Спробуємо дати оцінку їхнім вчинкам.
-Які риси характеру Попелюшки ви би хотіли бачити у собі?
-Що ви могли б порадити мачусі та її дочкам? (Намагатися стати милосерднішими, бути менш егоїстичними та самозакоханими, більше читати добрих казок.)
XIII. Підбиття підсумків уроку
-Яка мораль цієї казки: що стверджує і що засуджує автор? (Стверджує добро, милосердя, засуджує заздрість, черствість.)
-Чотири століття тому написана ця казка, чому ж образ Попелюшки є і досі дуже популярним?
-Що хотів сказати цією казкою Шарль Перро? (Які б не були обставини, людина мусить вірити в краще Майбутнє, у перемогу добра і справедливості, не втрачати надії!)
Вчитель. Поки ми мріяли, уявляли, дискутували, нас у класі виросла чарівна яблунька, а на ваши партах з’явились яблучка: спілі і зелені (дички).
І. С. Вількос, учитель-методист ІваноФранківська обл.