Казки народів Євразії. “Кентен і муха” (бельгійська казка)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
СКАРБНИЦЯ МУДРОСТІ Й КРАСИ
Урок 5
Тема. Казки народів Євразії. “Кентен і муха” (бельгійська казка)
Мета: ознайомити учнів із соціально-побутовими казками народів Європи; закріпити знання ознак чарівної казки; удосконалювати вміння визначати частини казки – зачин, основну частину, кінцівку, визначати послідовність подій твору, виразно читати казку; розширювати словниковий запас; розвивати кмітливість, логічне мислення, уяву; виховувати почуття вдячності за зроблене добро; формувати позитивне
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з планами характеристики героя казки, з прислів’ями.
ХІД УРОКУ
I. Емоційне налаштування на урок
Казок чимало є на світі, –
І веселих і сумних.
Хіба можемо прожити ми без них?
Учні висловлюють свої міркування.
– Сьогодні у нас незвичне заняття. Ми будемо розв’язувати проблеми, з якими часто стикаються герої народних казок, та висловлювати різні ідеї. А шукати варіанти рішення проблем ми спробуємо за допомогою “Мозкового штурму”.
– Працювати будемо в групах, в колі.
II. Актуалізація опорних знань
>> Гра “Портрет”
Групи отримують картки з ім’ям героя прочитаних казок. Завдання – скласти характеристику героя цього твору за планом у зошиті.
1-ша група – Розмарі з казки “Джерело край світу”;
2-га група – третій син з казки “Золота гуска”;
3-тя група – Ахмед з казки “Лінивий Ахмед”;
4-та група – Ан Ран Дю з казки “Чий подарунок кращий?”.
Ім’я героя: ___________________________________
Зовнішність: _________________________________
Вчинки: _____________________________________
Стосунки з іншими персонажами:_________________
Моє ставлення до героя: ________________________
Які риси хотів би наслідувати:____________________
Виступи груп. Учитель звертає увагу учнів на правила висловлення ідей.
Правила висловлення ідей
1) Кожен має право висловлюватися.
2) Висловлюватися за планом, конкретно, стисло.
3) Приймаються будь-які думки, навіть ті, що не відповідають змісту казки.
4) Своє ставлення до героя не критикують і не обговорюють.
5) Обговорюють та оцінюють риси, які варті наслідування.
III. Повідомлення теми й завдань уроку
– Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над казками народів Європи, ознайомимося з казкою бельгійського народу “Кентен і муха”.
За жанром це соціально-побутова казка. Події, зображені у побутових казках, близькі до реального життя. Герої цих казок – звичайні люди: роботящі або ліниві, чесні чи підступні, добрі або злі.
Зазвичай у цих казках завжди перемагають розумні й працьовиті герої, а дурні, злі та зажерливі через свою недолугість потрапляють у безглузде, смішне становище.
IV. Робота над новим матеріалом
1. Читання казки учнями в групах
2. Перевірка розуміння прочитаного
– Яким чином Кентен вирішив завоювати Магдалену?
– Яку роботу виконував Кентен в будинку господаря?
– За що Магдалена полюбила Кентена?
3. Робота в групах
>> Гра “Портрет” [робота в зошиті)
Завдання: скласти характеристику героя за планом, свої ідеї записати до картки.
Ім’я героя: Кентен
Зовнішність: _________________________________
______________________________________________
Вчинки: _____________________________________
______________________________________________
______________________________________________
Стосунки з іншими персонажами:_________________
______________________________________________
Моє ставлення до героя: ________________________
______________________________________________
Які риси хотів би наслідувати:
______________________________________________
______________________________________________
4. Творчий переказ
>> Гра “Співавтор”
– Уявіть, що ви є автором цієї казки. Перекажіть стисло її зміст від імені:
1-ша група – Кентена;
2-га група – художника;
3-тя група – Магдалени;
4-та група – автора.
5. Робота над прислів’ями
– Поясніть прислів’я, записане на картці. Свої міркування підтверджуйте рядками з тексту.
1-ша група. Яка людина, такі в неї і мрії. (В’єтнамське)
2-га група. У кого є душа, у того є мрії. (Узбецьке)
3-тя група. Поспіхом та швидко мети не досягти. (В’єтнамське)
4-та група. Є терпіння – буде і вміння. (Японське)
V. Підсумок уроку
– Чим вам сподобалася прочитана казка?
– Як ви ставитеся до головного героя казки?
– Доведіть, що це соціально-побутова казка.
– Що ви дізналися про життя людей в давнину?
Завдання для ерудитів
Ознайомтесь із соціально-побутовими казками інших народів: “Про селянина та його пана” (французька казка); “Про три гроші” (словацька казка); “Покарана хитрість” (польська казка).