Ганс Крістіан Андерсен “Нове вбрання короля” (донська казка)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
НЕ СТОМЛЮЙСЯ РОБИТИ ДОБРО
Урок 12
Тема. Ганс Крістіан Андерсен “Нове вбрання короля” (донська казка)
Мета: ознайомити дітей з життєвим і творчим шляхом данського письменника; вчити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з відповідною інтонацією, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до читання.
Обладнання: мапа Європи; Державний Прапор Данії; портрет письменника; виставка книг; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний
– Подивіться мені в очі. Погляньте одне на одного, посміхніться. Девізом нашого уроку будуть такі слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань
1. Мовленнєва розминка. Дихальні вправи
– Дмухніть на кульку.
– Загасіть свічку.
– Як гарчить собака?
– Як цокає годинник?
2. Робота над лічилками-віршиками
– “Ішов індик з індичкою”;
– “Галасливі гави й галки”;
– “Дві лисички біля річки”;
– “Юшка
III. Мотивація навчальної діяльності
– Сьогодні ми продовжуємо подорожувати країнами Європи та ознайомлюватись із творами письменників цих країн.
>> Технологія “Мікрофон”
– Чим літературна казка відрізняється від народної?
– Яких письменників-казкарів ви вже знаєте з попередніх уроків?
– Хто за національністю були ці письменники?
– Яку народну казку ми читали? (“Як звірі не вберегли своїх таємниць”)
– Яку німецьку казку читали? (“Кіт у чоботях”)
– Пригадайте, у якій літературній казці показано працьовитість та скромність, винагороду за людські чесноти. (“Маленькі помічники”)
– У якій казці висміяно вади людського характеру? (“Химерні бажання”)
IV. Повідомлення теми й мети уроку
– Чи доводилося вам чути ім’я такого письменника – Ганс Крістіан Андерсен?
– Чи читали ви казки цього автора? Які саме?
1. Повідомлення про автора
– Ганс Крістіан Андерсен – відомий данський письменник, автор віршів, п’єс, романів. Андерсен написав понад 150 казок, які були перекладені більш ніж 100 мовами і принесли йому світову славу.
Андерсен народився у містечку Оденс. Батько його був шевцем, а мати – пралею. Дитиною хлопець любив слухати казкові розповіді батька. Він захоплювався театром і вдома створив ляльковий театр, для якого писав казкові п’єси, сам готував декорації і вирізав з паперу костюми. Робив він це так майстерно, що мати вирішила влаштувати його на навчання до кравця. Крім того, автор любив імпровізувати всілякі історії й хотів, щоб його розповіді слухали дорослі. Рідним ніколи було слухати хлопця, і він шукав “вільні вуха”, щоби комусь розповісти свої історії.
1819 року Андерсен їде до столичного міста Копенгагена в пошуках щастя – він хотів стати актором. Але йому не вдалося. Та доля посміхнулася Гансові: він зустрівся з добрими людьми, які влаштували його в гімназію, і вже майже дорослим він сідає за парту поряд з малюками. Незважаючи на насмішки юнак закінчив гімназію, а згодом і університет.
Після завершення навчання в університеті Андерсен багато подорожує, знайомиться з видатними письменниками, пише романи, вірші, п’єси. Згодом починає писати казки, які стали надзвичайно популярними спочатку за кордоном, а згодом і на батьківщині письменника.
Герої казок Андерсена відомі усьому світові. Деяким із персонажів навіть зведено пам’ятники. Так, у Копенгагені пишаються пам’ятником Русалоньці, героїні однойменної казки Андерсена.
Сьогодні у світі налічується 26 письменників і 20 художників, які нагороджені міжнародною премією Г. К. Андерсена.
На мапі учитель вивішує Державний Прапор Данії.
2. Передбачення
На дошці – малюнок корони.
– Як ви гадаєте, про кого чи про що будемо читати у казці?
– Не читаючи казки, а лише знаючи її назву, чи можете ви сказати, яка пригода трапиться? (Роздуми учнів.)
– Хочете дізнатися, що відбувалося насправді? Тоді слухайте уважно й намагайтеся знайти відповідь на запитання: що висміює автор казки?
3. Словникова робота
Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем.
Тринькав | Іноземці | Волів |
Вбрання | Шахраї | Кортіло |
Карета | Чудернацька | Нікчема |
Гардероб | Чиновники | Розкумекає |
Вирувало | Тицьнув | Шлейф |
4. Фізкультхвилинка
5. Вправи на розвиток швидкості читання
Учні читають слова “буксиром” у парі із сусідом по парті.
6. Гра “Прочитай початок”
Учитель називає слово з рядка, а учні знаходять і читають рядок спочатку.
V. Опрацювання казки
1. Аналіз змісту казки
– Що понад усе любив король? Прочитайте про це в тексті казки.
– Чи сподобався вам король?
– Як його ошукали шахраї?
– Чому і придворні і король не бачили тканини?
– Чому вони не говорили правди? Якими вони були?
– Чому саме до вуст дитини автор вкладає слова правди?
– Яких людей висміяно в казці?
– Проаналізуйте свою поведінку. Чи завжди ви говорите правду?
– Чому люди цінують чесних і правдивих?
2. Робота в групах. Гра “Добре і погане”. Робота в зошиті
– Об’єднаємося в групи. У вас на парті є картки. Ваше завдання – заповнити таблицю, де слід зазначити добрі та погані риси характеру короля.
КОРОЛЬ
Добре | Погане |
– Тож яких рис більше у короля – гарних чи поганих?
– Діти, скажіть, що автор засуджує в цій казці?
– Чи справдилися ваші очікування, передбачення?
VI. Підсумок уроку
– Що вам найбільше сподобалося на уроці?
VII. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати казку.
Скласти план і переказувати за ним казку.
Для тих, хто любить читати
– Г. К. Андерсен “Свиня-скарбничка”.