Г. К. Андерсен. “Снігова королева”. Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 22
Тема. Г. К. Андерсен. “Снігова королева”. Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви
Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки, сприйняти її моральні настанови; розвивати навички виразного читання переказу, аналізу образів, художнього тексту; образне мислення; виховувати кращі якості людського характеру – цілеспрямованість, доброту, милосердя.
Обладнання: портрет письменника,
Теорія літератури: літературна казка, образи-персонажі.
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Казкар Ганс Крістіан Андерсен зазнав багато лиха – бідність, розчарування, невизнання таланту. Хоч він бува набагато розумніший і здібніший за інших письменників, багато його сучасників не визнавали творів свого земляка, критикували їх або замовчували. І все ж Андерсен не втратив віри в людей, любові до них. Він згадував: “Скільки найкращих благородних людей мого часу пестили мене й відкривали мені свою душу!
Мабуть, тому в андерсенівських казках чітко видно, кого й що автор схвалює, а що засуджує, вважає потворним. Сьогодні ми продовжимо знайомство з казкою “Снігова королева” й спробуємо порівняти свою та авторську позиції стосовно зображуваних подій.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Літературний диктант (письмово, кожна правильна відповідь – 1 бал, взаємоперевірка під час роботи в парах)
1) Де жили герої казки Кай і Герда? (У великому місті, в дешевих квартирах – у мансардах)
2) Чим розважалися діти? (Читали книжки, доглядали за квітами)
3) Які незвичайні властивості мало дзеркало троля? (Усе красиве зображувало потворним)
4) Хто розважався зі дзеркалом троля, доки воно не розбилося? (Учні троля)
5) Якого лиха завдавали людям скалки із дивного дзеркала? (Робили їх злими)
6) Що трапилося з Каєм, коли якось вони з Гердою читали книжку? (Скалка троля потрапила через око до серця хлопчика, зробивши його крижаним.)
7) Як змінився Кай? (Став злим і насмішкуватим, неслухняним)
8) Скільки разів Кай зустрічався зі Сніговою королевою? (Двічі)
9) Як Снігова королева забрала Кая? (Він, розважаючись, прив’язав свої санчата до її саней.)
10) Про кого це: “Була вона дивовижно гарна й ніжна… її очі блищали, як дві ясні зірки, проте не було в них ані лагідності, ані тепла”? (Про Снігову королеву)
11) У кого перетворилися сніжинки, які летіли разом зі Сніговою королевою та Каєм? (У величезних білих курей)
12) Чим стала для Кая краса Снігової королеви? (Взірцем досконалості)
2. Стислий переказ другого оповідання з казки від імені різних персонажів казки: Герди, Кая, бабусі, Снігової королеви, троля, трояндових кущів
3. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”
Проблемне запитання: “Який прихований алегоричний зміст першого оповідання казки?”
Очікувані відповіді
– Деякі люди злі й помічають в інших лише погане.
– Глузування до добра не доводять.
– Страшно, коли в людини холодне й байдуже до чужого горя серце.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Виразне коментоване читання третього та четвертого оповідань
2. Словникова робота
Корма – протилежний носові кінець човна;
Стріха – солом’яна чи очеретяна покрівля хати;
Костур – палиця; вельми – дуже;
Чаклувати – чарувати, ворожити;
Забарилася – затрималася;
Крук – ворон;
Вензель – художньо написані ініціали, що утворюють узор (ініціали – перші літери ім’я та прізвища людини);
Лакеї – слуги;
Покої – кімнати;
Хутчіш – швидше;
Паляничка – хлібинка;
Атлас – коштовна блискуча тканина;
Опочивальня – спальня;
Склепіння – верх, стеля;
Оксамит – коштовна м’яка ворсиста тканина;
Муфта – сумочка-рукавички;
Зі щирого золота – зі справжнього золота;
Фурмани – візники;
Форейтори – верхівці, що сидять на передніх конях у великій упряжці.
3. Обмін враженнями про прочитане, спостереження над текстом
– Що нового ви дізналися про Герду? (Ця дівчинка смілива, рішуча, самовіддана.)
– Хто ще вірив у те, що Кай живий і що необхідно вирушати на його пошуки? (Сонячні промінці, ластівки)
– З чого видно, що Герда заради порятунку друга готова на все? (Вона віддала свої нові черевички, продовжила пошуки босоніж.)
– Які думки викликала у вас бабуся-чарівниця, як ви до неї поставилися? (Вона егоїстична; зло може бути й у привабливому вигляді, маскуватися під добро.)
– Чому бабуся послала під землю всі трояндові кущі у своєму саду? (Щоб дівчинка не згадала про свої кущі троянд під вікном і про Кая)
– Як крук і його наречена, королевич та королівна поставилися до дівчинки? (Зі співчуттям, готовністю допомогти)
– Що викликає посмішку? (Мовлення крука)
– Які нові цікаві фантастичні образи з’явилися в оповіданні четвертому? (Сни)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. У казці багато героїв. Умовно їх можна розподілити на тих, у кого гаряче серце, і тих, в кого серце крижане. Зробіть це
(Зобразити на дошці або прикріпити малюнки із зображеннями червоного і синього сердець.)
2. Проблемне запитання
– А до яких героїв ми віднесемо Кая? Чому?
VI. Домашнє завдання
Навчитись виразно читати й переказувати третє й четверте оповідання казки; характеризувати героїв; зробити ілюстрації.
VII. Підсумок уроку
Рольова гра
Учні від імені героїв казки говорять про себе, свою мету. Наприклад
Герда. Я все-таки знайду Кая!
Снігова королева. Не отримає вона свого Кая!
Бабуся-чарівниця. От лихо, втекла-таки дівчинка! З ким же я тепер гратимусь?
Крук. Яка сильна та смілива ця дівчинка! От якби й моя подруга була такою!
Трояндовий кущ. Добре все-таки, що я нагадав дівчинці про те, куди вона повинна йти!