Г. К. Андерсен. Казка “Снігова королева”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 21
Тема. Г. К. Андерсен. Казка “Снігова королева”
Мета: ознайомити зі змістом твору, допомогти учням усвідомити логічно-причинові зв’язки подій, що відбуваються; розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, вміння працювати з текстом; виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому.
Обладнання: портрет письменника, різні видання казки “Снігова королева”, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: літературна
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Необхідно мати великий літературний талант, щоб придумати цікаву історію про будь-що: звичайну голку, зламану іграшку, горошину. Ганс Крістіан Андерсен володів таким даром, і це було його щастям. Він писав: “Світ навколо нас сповнений краси, вона проявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує цілий світ живих істот. Доба – крапля, схоплена з буденного життя, теж містить у собі цілий світ у картинах, сповнених
II. Повідомлення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивна вправа “Асоціативна характеристика” з ключовим словом
А – авторитетний, активний…
Н – незграбний (трохи), ненав’язливий…
Д – добрий, довірливий…
Е – енергійний…
Р – романтичний, рішучий…
С – скромний, стриманий…
Е – етичний, елегантний…
Н – надзвичайний, нагороджений, найкращий…
2. Презентація, короткий переказ сюжету казок Г. К. Андерсена, які учні прочитали самостійно (з обгрунтуванням вибору або оцінкою героїв твору)
IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Виразне коментоване читання першого й другого оповідань казки
2. Обмін загальними враженнями про прочитане
3. Словникова робота
Троль – чорт, однооке чудовисько з кількома головами (у скандинавській міфології);
Бути в чудовому гуморі – в чудовому настрої;
Шпинат – зелена овочева рослина;
Ластовиння – руді плямочки на обличчі людини;
Скалка – дрібний гострий шматочок скла, дерева й ін.;
Мансарда – житлове приміщення на горищі;
Ринва – труба, по якій стікає з даху дощова вода;
Тріумфальна арка – дугоподібна споруда, ворота на честь перемоги;
Серпанок – тонка напівпрозора тканина;
Химерне – дивне;
Хробаки – черв’яки;
Присікувався – чіплявся;
Лупа – збільшуване скло;
Брама – ворота;
Ратуша – будинок міської влади;
Пластівці – пластинки;
Зимніший – холодніший;
Геть усіх – зовсім усіх;
Миля – міра довжини від 0,52 до 11,2 км у різних країнах.
4. Евристична бесіда з частковим аналізом твору
– Назвіть усіх героїв казки, з якими ми познайомилися під час читання 1-2 оповідань казки. (Кай, Герда, бабуся, троль, Снігова королева)
– Якого приблизно віку були хлопчик і дівчинка? (Учні початкових класів – 7-8 років, бо вміли читати, знали таблицю множення)
– Як дзеркало троля і скалки з нього перетворювали людей? (Усе красиве зображувало потворним)
– З яких родин були діти – герої казки? (З бідних)
– Як розважалися діти? (Читали книжки, доглядали за квітами, визирали взимку у віконечко, каталися на санчатах)
– Чому бабуся не захотіла розповідати хлопчикові про Снігову королеву? (Щоб не накликати біди, бо вірила в існування Снігової королеви)
– Які описи зустрічаються в другому оповіданні? Знайдіть їх, прочитайте і прокоментуйте. (Помешкання, де жили діти; Снігової королеви; сніжинки; природи, яку бачив Кай, літаючи разом із Сніговою королевою)
– Як змінилася думка Кая про Снігову королеву і чому? (Краса королеви вже не здавалася йому холодною, він не вважав її ворогом, як раніше, тому що його серце стало крижаним.)
– Що незвичайне, на ваш погляд, у побудові казки? (Вона складається з кількох оповідань.)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Поєднайте стрілочками протилежних героїв та поняття.
Троль | Догори |
Учні троля | Бог |
Бджоли | Янголи |
Прекрасне | Сніжинки |
Донизу | Потворне |
Сани | Санчата |
Молитва | Вродлива, жива |
Крижана | Чорний |
Білий | Таблиця множення |
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати перше й друге оповідання з казки Андерсена “Снігова королева”, вміти переказувати, характеризувати героїв; зробити ілюстрації.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Продовжте речення.
– Я думаю, що і в наш час є тролі, які…
– Мені задається, що далі буде історія про те…
– На мій погляд, ця казка відрізняється від попередніх, нами прочитаних, тим, що…