Г. К. Андерсен. Казка “Снігова королева”

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС

I семестр

ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА

(17 годин)

УРОК № 21

Тема. Г. К. Андерсен. Казка “Снігова королева”

Мета: ознайомити зі змістом твору, допомогти учням усвідомити логічно-причинові зв’язки подій, що відбуваються; розвивати навички виразного читання, переказу окремих епізодів, вміння працювати з текстом; виховувати доброту, прагнення допомогти ближньому.

Обладнання: портрет письменника, різні видання казки “Снігова королева”, ілюстрації до неї.

Теорія літератури: літературна

казка, зв’язок літератури з життям; різні види описів.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

– Необхідно мати великий літературний талант, щоб придумати цікаву історію про будь-що: звичайну голку, зламану іграшку, горошину. Ганс Крістіан Андерсен володів таким даром, і це було його щастям. Він писав: “Світ навколо нас сповнений краси, вона проявляється в найменших перелітних образах, яких часто не помічають люди. У краплині води, взятої з калюжі, вирує цілий світ живих істот. Доба – крапля, схоплена з буденного життя, теж містить у собі цілий світ у картинах, сповнених

поезії й краси. Відкрий тільки очі і дивись. Поет повинен вказувати на них іншим людям… Потім і вони звикнуть вдивлятися, і життя всіх збагатиться, збагатиться красою…” Щастя бачити й розуміти красу дарує нам письменник у казці “Снігова королева”, з якою ми сьогодні розпочинаємо знайомство.

II. Повідомлення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

1. Інтерактивна вправа “Асоціативна характеристика” з ключовим словом

А – авторитетний, активний…

Н – незграбний (трохи), ненав’язливий…

Д – добрий, довірливий…

Е – енергійний…

Р – романтичний, рішучий…

С – скромний, стриманий…

Е – етичний, елегантний…

Н – надзвичайний, нагороджений, найкращий…

2. Презентація, короткий переказ сюжету казок Г. К. Андерсена, які учні прочитали самостійно (з обгрунтуванням вибору або оцінкою героїв твору)

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Виразне коментоване читання першого й другого оповідань казки

2. Обмін загальними враженнями про прочитане

3. Словникова робота

Троль – чорт, однооке чудовисько з кількома головами (у скандинавській міфології);

Бути в чудовому гуморі – в чудовому настрої;

Шпинат – зелена овочева рослина;

Ластовиння – руді плямочки на обличчі людини;

Скалка – дрібний гострий шматочок скла, дерева й ін.;

Мансарда – житлове приміщення на горищі;

Ринва – труба, по якій стікає з даху дощова вода;

Тріумфальна арка – дугоподібна споруда, ворота на честь перемоги;

Серпанок – тонка напівпрозора тканина;

Химерне – дивне;

Хробаки – черв’яки;

Присікувався – чіплявся;

Лупа – збільшуване скло;

Брама – ворота;

Ратуша – будинок міської влади;

Пластівці – пластинки;

Зимніший – холодніший;

Геть усіх – зовсім усіх;

Миля – міра довжини від 0,52 до 11,2 км у різних країнах.

4. Евристична бесіда з частковим аналізом твору

– Назвіть усіх героїв казки, з якими ми познайомилися під час читання 1-2 оповідань казки. (Кай, Герда, бабуся, троль, Снігова королева)

– Якого приблизно віку були хлопчик і дівчинка? (Учні початкових класів – 7-8 років, бо вміли читати, знали таблицю множення)

– Як дзеркало троля і скалки з нього перетворювали людей? (Усе красиве зображувало потворним)

– З яких родин були діти – герої казки? (З бідних)

– Як розважалися діти? (Читали книжки, доглядали за квітами, визирали взимку у віконечко, каталися на санчатах)

– Чому бабуся не захотіла розповідати хлопчикові про Снігову королеву? (Щоб не накликати біди, бо вірила в існування Снігової королеви)

– Які описи зустрічаються в другому оповіданні? Знайдіть їх, прочитайте і прокоментуйте. (Помешкання, де жили діти; Снігової королеви; сніжинки; природи, яку бачив Кай, літаючи разом із Сніговою королевою)

– Як змінилася думка Кая про Снігову королеву і чому? (Краса королеви вже не здавалася йому холодною, він не вважав її ворогом, як раніше, тому що його серце стало крижаним.)

– Що незвичайне, на ваш погляд, у побудові казки? (Вона складається з кількох оповідань.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Поєднайте стрілочками протилежних героїв та поняття.

Троль

Догори

Учні троля

Бог

Бджоли

Янголи

Прекрасне

Сніжинки

Донизу

Потворне

Сани

Санчата

Молитва

Вродлива, жива

Крижана

Чорний

Білий

Таблиця множення

VI. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати перше й друге оповідання з казки Андерсена “Снігова королева”, вміти переказувати, характеризувати героїв; зробити ілюстрації.

VII. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

Продовжте речення.

– Я думаю, що і в наш час є тролі, які…

– Мені задається, що далі буде історія про те…

– На мій погляд, ця казка відрізняється від попередніх, нами прочитаних, тим, що…


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Г. К. Андерсен. Казка “Снігова королева”