Дж. Р. Кіплінг. “Мауглі”. Історія Мауглі, вихованця джунглів
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРА І СВІТ ПРИРОДИ
(11 годин)
УРОК № 32
Тема. Дж. Р. Кіплінг. “Мауглі”. Історія Мауглі, вихованця джунглів
Мета: допомогти учням глибше ознайомитися з ідейно-художнім змістом розділів твору; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення основних епізодів та визначення їхньої ролі в повісті-казці; характеристики героїв; виховувати гуманність, любов до художньої літератури, допитливість.
Обладнання: портрет письменника, різні видання повісті-казки
Теорія літератури: повість-казка, герої (образи, персонажі, дійові особи твору).
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Коли читаєш цікаву, захоплюючу книгу про далекі краї, незвичайних героїв, часто радієш, сумуєш, хвилюєшся разом з ними, забуваючи, що це лише літературний твір, а не справжня життєва історія. До таких книг належить й повість-казка “Мауглі”. Чи згодні ви зі мною? Сьогодні ті діти, хто погодився зі мною, будуть доводити цю думку тим, хто, можливо, залишився байдужим до життя хлопчика Мауглі в джунглях.
II. Оголошення теми
III. Актуалізація опорних знань
1. Міні-вікторина
1) Хто кому сказав і з якого приводу: “Вовки – Вільне Плем’я!”? (2 бали)
(Батько Вовк тигрові Шер-Хану, коли той вимагав повернути йому його здобич – дитинча)
2) Чиї це слова і що означають: “На своєму подвір’ї і собака пан!”? (2 бали)
(Шер-Хан не зміг влізти до печери Вовків і забрати дитинча, тому відступив, визнаючи своє безсилля в даному випадку, але обіцяв помститися.)
3) Що означає ім’я Мауглі? (1 бал)
(Жабеня)
4) Хто навчав вовченят Закону Джунглів? (1 бал)
(Ведмідь Балу)
5) Кому ніхто в джунглях не наважувався ставати на дорозі? (1 бал)
(Пантері Багірі)
6) Як викупили життя Мауглі і хто це зробив? (2 бали)
(Слово Балу і бик, якого вполювала Багіра)
7) Що таке Червона Квітка? (1 бал)
(Вогонь)
8) Чому багато звірів ненавиділи Мауглі? (2 бали)
(Бо не витримували його погляду; бо він розумний і він – Людина)
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання розділів повісті-казки “Мауглі” (С. 148-157 до “Вранішньої пісні джунглів” за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко та С. 139-143 за підручником Є. Волощук)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
3. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда
– З якими новими героями ми познайомилися? (Удавом Каа, мавпами Бандер-Логами, шулікою Чілем, вовком Сірим Братом, буйволом Рамою)
– Чому в джунглях не поважали Бандер-Логів? (Не дотримувалися жодних законів, були нерозумні й хвастливі)
– Хто і як довів свою дружбу Мауглі? (Багіра, Балу, Каа визволили Мауглі від мавп)
– Якими побачив людей Мауглі як вихованець джунглів? (Добрими й злими, жадібними й щедрими)
– Як Мауглі переміг тигра? Про що це свідчить? (За допомогою буйволів; це свідчить про його кмітливість, силу)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Заповніть прогалини в історії Мауглі (з частини, що прочитали).
VI. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, переказувати, аналізувати розділи повісті “Мауглі” (С. 147-157 – за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; С. 139-143 – за підручником Є. Волошук).
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “мікрофон”
Продовжте речення.
– Найбільше мене вразив епізод…
– Мені запам’яталося…
– Дивно, але…