ДОПОМОЖЕМО ПТАХАМ УЗИМКУ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “ЩИГЛИК”. НАСТРІЙ ПЕРСОНАЖА
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 81. ДОПОМОЖЕМО ПТАХАМ УЗИМКУ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “ЩИГЛИК”. НАСТРІЙ ПЕРСОНАЖА
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами Вадима Скомаровського; удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання віршованих творів; навчати визначати настрій персонажа; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати любов до природи, бажання допомогти у скрутну хвилину птахам.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Читання
Зелен-зелен льон у полі,
Буде лялі з льону льоля,
Білим, білим білована,
Мов лілея, мальована!
О. Кононенко
Льоля – сорочка (зазвичай дитяча).
2. Гра “Відгадай, хто це?”
Цвірінь-цвірінь – … (горобчик).
Кар-кар – … (ворона).
Тьох-тьох – … (соловей).
Тук-тук – … (дятел).
Ціть-ціть – … (щиглик).
Ку-ку – … (зозуля).
Кря-кря – … (качка).
3. Гра “Хто більше?”
– Доберіть слова – назви ознак до слів – назв предметів.
Зима – холодна,…
Сніг – білий,…
Ялинка – струнка,…
Синичка
Вітер – північний,…
Лисиця – хитра,…
4. Слухай, запам’ятовуй!
Весна фарбувала розквітлу природу:
Синьою барвою – в озері воду,
На лузі – у колір пребілий ромашку,
Пісочок – у жовтий, в сіренький – пташку.
Фазана у полі червоним зробила,
Рудим куропатці побризкала крила,
І навіть в кімнату фіранку відкрила
І зелень на фікусі всю поновила,
Аж три кольори дарувала фіалці
Й краплину на носа хлюпнула Наталці.
В. Ващенко
– У який колір і що саме фарбувала весна?
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на краще читання вірша Вадима Скомаровського “Клени”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творами Вадима Скомаровського. Прочитаємо вірш “Щиглик”.
– Що ви знаєте про цю пташку?
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша В. Скомаровського “Щиглик” (с. 86-87).
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?
2) Словникова робота
А) Довідкове бюро.
Міх – тут: мішок.
Підбори – дерев’яна, шкіряна і т. ін. набійка на підошві взуття.
Б) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем.
Міх сядь
Жменьку зерняток
Морозяні розвішані
Засніжено горішині
Вітрисько підборами
– Прочитайте слова здивовано; з питальною інтонацією.
Фізкультхвилинка
3) Гра “Бджілки”
Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі.
– Яку пору року описує поет у вірші?
4) Читання вірша учнями “ланцюжком”.
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Як поет пише про мороз?
– Яким був настрій щиглика на початку вірша?
– Чому його настрій змінився наприкінці твору?
– Хто прийшов на допомогу щигликові?
6) Гра “Диктор телебачення”.
Учні читають текст, періодично відриваючи він нього погляд, щоб подивитися на глядачів.
2. Читання учнями тексту Віктора Терена про щиглика
– Які слова допомогли вам зрозуміти характер щиглика?
– Якими словами можна продовжити останнє речення?
3. Це цікаво! (див. додаток нас. 89)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Який висновок для себе зробили?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати виразно вірш.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 81
Це цікаво!
Коли Господь творив світ, то подбав і про те, щоб у ньому були пташки. Кожній пташці дав ніжки, щоб ходила, крила, щоб літала, дзьобика, щоб їла, і горло, щоб співала. А тоді покликав янгола, дав йому кошик з порожніми черепашками, до кожної налив іншої фарби і сказав:
– Помалюй їм пір’я!
От і почав янгол малювати пташок.
Першим підійшов до нього голуб. Янгол помалював йому шийку білим, а крила попелястим. Канарка стала жовтою, мов цитрина, горобчик – сірим з темними смужками, синиця – синьою з темним фартухом на грудях. І так янгол розмалював пташок, кожного по-різному.
Ще тільки один щиглик залишився не помальований, бо стояв позаду інших і не міг протиснутися вперед. Коли ж і він нарешті опинився перед янголом, той сказав стурбовано:
– Ой, у мене вже не стало фарб! Усі черепашки порожні…
Заплакав сердешний щиглик, що не матиме такої гарної кольорової одежі, як його побратими. Але добрий янгол заспокоїв його:
– Не журись! У кожній черепашці ще залишилася дрібка фарби. Я виберу їх дочиста пензликом і помалюю твоє пір’ячко.
І так янгол помалював щиглика трішки в червоний, трішки в синій, трішки в зелений, трішки в чорний, узявши з кожної черепашки по останній краплині фарби. І став щиглик найстрокатішим із усіх пташок. Він дуже пишався своїм різноперим одягом і защебетав – подякував янголу за те, що зробив його таким гарним.