ДИВА В ПРИРОДІ. ЄВГЕНІЯ ГОРЕВА ЗЕЛЕНІ КОНИКИ В ТРАВІ. ПАНАС МИРНИЙ РАНОК
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати розуміти поетичну мову, уявляти описані картини; розвивати здатність сприймати словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (додаток)
1. Читайте, доповнюйте склади!
Мали – … (на); лимо – … (над); машина – … (на); бузи – … (на); лопа – … (та); воро – … (та); морк – … (еа); сини – … (ця).
2. Читайте. намагайтеся зрозуміти,
КОНИК-СТРИБУНЕЦЬ
Скаче коник-стрибунець
З кукурудзи на чебрець,
З конюшини на бузок,
Подає свій голосок.
Скаче коник вже півдня,
А уся його рідня,
Зелененька і прудка,
Цвіркотить біля ставка.
Н. Бугай
– Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.
3. Хто це? Що це?
Цікава, захоплива, ілюстрована – … (книжка).
Солодка, запашна, червона – … (ягода).
Весела, мелодійна, задушевна – … (музика).
Прудка, маленька, пухнаста, руда – … (білка).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Бесіда
– Діти, пригадайте, що таке байка?
–
– З творчістю якого байкаря ми почали ознайомлення на попередньому уроці?
– Що цікавого ви дізналися про життя і творчість Леоніда Глібова?
– Яку байку Л. Глібова вивчали на минулому уроці?
Учні зачитують листа одному з героїв байки
2. Конкурс на краще читання з пам’яті байки Леоніда Глібова “Коник-стрибунець”
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Цікавий і неповторний світ природи. Усе в цьому світі прекрасне і гармонійне. Ми вчимося мудрості у природи, черпаємо з неї силу і натхнення. Героями наших улюблених казок, байок, пісень є тварини. Якими людськими якостями наділив коника-стрибунця Леонід Глібов у своїй байці?
– Сьогодні ми прочитаємо, як написала про коників-стрибунців українська поетеса Євгенія Горева та письменник Панас Мирний.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша Євгенії Горевої “Зелені коники в траві”(с. 93-94)
1) Виразне читання вірша вчителем.
– Чи сподобався вам вірш?
– Хто є його головними персонажами?
Фізкультхвилинка
2) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів у парах
Вночі | Вдвох |
Злови | Музики |
Поснуть | Брички |
Скрипоньки | Гойдалки |
– Яке слово має пестливе значення?
– За допомогою якого суфікса воно утворене?
– Поясніть значення слова бричка.
Бричка – легкий візок для їзди, іноді з відкидним верхом.
3) Читання вірша учнями “ланцюжком”.
– Які слова у вірші повторюються?
– З яким почуттям автор пише про коників?
– Якими словами він підкреслює своє добре ставлення до них?
– Порівняйте двох коників Євгенії Горевої із Коником-стрибунцем Леоніда Глібова.
4) Робота в групі.
– Чи схожий вірш на пісню?
– Придумайте мелодію і заспівайте про зелених коників.
2. Опрацювання тексту Панаса Мирного “Ранок…” (с. 94)
1) Гра “Рибки”.
Самостійне мовчазне читання тексту учнями
– Що ви уявляли, читаючи текст?
2) Робота в парі.
Гра “Ти – мені, я – тобі”
– Складіть запитання до виділених висловів і поставте їх одне одному.
3. Цікаво знати!
– Коник – комаха, у якої довгі і сильні задні лапки. Коли коники труть крильцями – виникає специфічний звук – скрекіт. Коник-стрибунець “чує” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.
Це корисна комаха: поїдає попелиць, цикад, дрібних гусениць, двокрилих і інших комах. Не гребує він і рослинною їжею: соковитими ягодами, м’яким насінням, ніжним листям.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Ви чудово сьогодні працювали, і для вас ожила казка. До нас завітав коник-стрибунець. (Заходить учень у вбранні коника.)
– Я – коник-стрибунець. Я мешкаю у степовій Країні Густих Трав разом із жуками, жабками, ящірками, мушками, бджілками, осами. Люблю ласувати зеленню, грітися на сонечку, перелітати зі стеблини на стеблину. А мої крильця в цей час виблискують різними барвами.
Якось я почув пісню жайворонка. Вона так мене зачарувала, що я почав мріяти про те, щоб навчитися співати. Відтоді я прислухався до кожної комашки, але не зміг повторити жодної їхньої пісеньки. Навіть мурашка – і та вміє співати за допомогою вусиків, а хрущ – за допомогою крил. Я геть засумував… Невже я ніколи не навчуся співати?
І лише мудрий цвіркун зрозумів, у чому справа. Виявляється, що насправді співати я можу! І жоден мешканець густих трав не здогадається, як саме я створюю свою власну пісеньку.
Коли ти будеш гуляти разом із татом і мамою в Країні Густих Трав, то зможеш розпізнати всіх її мешканців за їхніми пісеньками. І серед лугового хору почуєш мене – голос співака-стрибунця.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати вірш. Намалювати до нього ілюстрації.