Честь і безчестя персонажів комедії И. Карпенка-Карого “Хазяїн”

Що на сьогоднішній день означає поняття “честь”? Кожний це поняття буде трактувати по-своєму. Для одних – це сукупність вищих моральних принципів, повага, пошана, визнання інших перемог. Для інших – це “земля, худоба, вівці, хліб, комерція, бариш – це життя!” Тому й героїв комедії “Хазяїн” можна поділити на два табори за цими “поняттями” ушановуйся

Очевидно, людиною честі можна назвати юнака Зозулю, на який Лихтаренко й Феноген обмовляли, а Міхур звільнив його як злодія. Зозуля говорить наклепникам: “И скоріше

б у мене рука відсохнула, чим простягнулася до чужого скоріше б мозок мій висохнув у голові… Невже ні в кого з вас не поворухнеться жаль на мої правдиві слова?..” Скажіть, чи може щира, справедлива людина накликати на себе такі прокльони? Я думаю, що немає! Прикро, що Зозуля виглядав слабкіше поплічників “хазяйського колеса”. Вирок один – доведений і від розпачу, він повісився. Існує поняття честі й для родовитого поміщика Петра Петровича. Це він змушує Міхура дати гроші на пам’ятник Котляревскому.

Поняття честі (хоча в деяких її проявах) властиво дочки Міхура Соні й учителеві гімназії Калиновичеві.

Однак їм не вистачає волі, мужності, діючих учинків (замість розмов), щоб протистояти грубій мужицькій силі Міхура

На мою думку, поняття честі існує й для шахмейстра Куртца, що не зник обдурювати людей і, купуючи овець, не хоче наживатися на людському горі, роблячи таку ціну, що просять селяни. Це не подобається Пузирю-мільйонерові. Для нього увесь світ стає ареною для купівлі й продажу. Це якась патологічні ненажерливість!

До такої когорти належать Лихтаренко, Феноген, Маюфес, Зеленский – нелюди, для яких не існує поняття честі. Втративши її давно, вони навіть не почувають потреби в ній. І разом з тим кожний з них прагне створити ілюзію честі, Наприклад, Маюфес, пропонуючи Міхуру авантюру з переховуванням овець банкрута Петра Михайлова говорить: “Всю справу треба вести без документів, і честь! А кому ж повірить: тільки таким хазяям, як ви!.. Ваше слово для всіх – закон…”

Всі вони живуть по життєвих принципах свого хазяїна, збільшуючи його багатство. Але, “щоб… була користь! Це комерційна справа!”

Отже, актуальність п’єси И. Карпенка-Карого “Хазяїн” полягає в тім, що вона показує нам яскраву картину пор становлення капіталізму, що дуже схожа на нинішню. На жаль, існують і зараз гори-хазяї, які ратують лише за збільшення власних засобів. Сьогоднішні “міхури” і їх “супутники” феногени, лихтаренки приносять не менше нещастя трудовому народу, чим у часи И. Карпенка-Карого. Де ж наші меценати? Або вони так само прагнуть до “багатства без єдиної іншої мети” у таке складне економічне для України час


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Честь і безчестя персонажів комедії И. Карпенка-Карого “Хазяїн”