Ангел Каралійчев “Сорок братів та їхня сестричка” (болгарська казка)

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

НЕ СТОМЛЮЙСЯ РОБИТИ ДОБРО

Урок 15

Тема. Ангел Каралійчев “Сорок братів та їхня сестричка” (болгарська казка)

Мета: ознайомити з жипєвим та творчим шляхом болгарського письменника; розвивати навички швидкочитання, уміння висловлювати свою думку; виховувати дружні стосунки, взаємодопомогу; формувати бережливе ставлення до рідних та близьких людей.

Обладнання: мапа Європи; Державний Прапор Болгарії; підручник; робочий зошит.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Казка стукає в віконце,

Ти послухай її лиш.

Хай радіє твоє серце,

Всі негаразди ти облиш.

II. Актуалізація опорних знань

– Сьогодні ми продовжуємо подорожувати країнами Європи і познайомимося з новим письменником. А в якій країні він живе, прочитає той, хто складе разом перші букви слів.

Брати, одсунь, листя, година, автор, рум’яне, імена, ящірка.

– Отже, ми познайомимося з казкарем Болгарії Ангелом Каралійчевим. (На мапі прикріплено Державний Прапор Болгарії.)

III. Повідомлення теми й мети уроку

1. Довідкове бюро

– Учні

із “Довідкового бюро” підготували повідомлення про життєвий і творчий шлях цього письменника.

1-й учень. Ангел Каралійчев – один із кращих казкарів Болгарії. Письменник народився в селі Стражниця Великотирнівської області. Закінчив Тирнівську гімназію і хімічний факультет Софійського університету. Залюблений у народну пісню й вірші Базова, Пушкіна, казки Андерсена, Ангел дуже рано почав писати власні твори. Вже під час навчання у гімназії друкував вірші та оповідання.

Уславили ж Ангела Каралійчева твори для дітей. Письменник переказував для них народні болгарські казки і писав свої, літературні.

2-й учень. Ангел Каралійчев обробив і надрукував у двох книгах “Болгарські народні казки”.

1929 року побачила світ збірка літературних казок “Казковий світ” Каралійчева. Ці казки перекладені багатьма мовами світу. Діти різних країн люблять “Материну сльозу”, “Осінню казку”, “Колібрі і слона”, “Світлячка і пугача”, “Ведмедя і мурашок”, “Казку про пшеничні зерна” та ін.

У “Казці про пшеничні зерна” письменник прославляє дружбу й колективну працю, злагоду й взаємодопомогу.

3-й учень. Ангел Каралійчев був також майстром коротких оповідань. Оповідання та казки Каралійчева захоплюють читачів щирістю розповіді, бо вони утверджують справедливість. Критики наголошували, що на першому місці у творах Ангела – почуття і тільки почуття. Тому й відзначені твори Каралійчева Почесною грамотою Андерсена, а його ім’я занесено до Почесного андерсенівського списку кращих авторів світу, які писали для дітей.

2. Ознайомлення з новою казкою

– Спробуйте прочитати назву казки, з’єднуючи склади.

Со

Та

Тів

Бра

Рок

Рич

Їхня

Сест

Ка

– Тож яку казку ми будемо читати?

– Чи відома вона вам?

3. Слухання казки

Казку читають підготовлені учні.

4. Словникова робота

Кизил – ягоди терпкого смаку.

Дзюрчав – витікала вода.

Борозна – інструмент, який використовують для земельних робіт.

Мара – тут: чорна пилюка.

Потрощили – розбили на дрібні шматки, друзки.

5. Самостійне читання казки

Учні читають самостійно до слів “…- Ні, таточку, не принесли”.

– Скільки дітей було в батька?

– Як господарював батько із синами і донькою?

Учні читають до слів “…- Кого ти шукаєш?”.

– Яким було останнє бажання батька? Що заповів він синам?

– Чому брати не виконали батькової волі? За що він їх прокляв?

– Чому дівчинка пішла шукати братів, взявши сорок яблук? Учні читають казку до кінця.

– Розкажіть, як сліпенькій сестрі допомогла ящірка.

– Що їй розповіла стара жінка про братів-кротів?

– Чому саме яблука допомогли братам позбавитися чар?

6. Робота над методом “Мікрофон”

– А тепер позмагаймося й виконаємо завдання за темою “Яке значення для людей має згода і любов?”. (Діти кажуть одне слово про щирі родинні взаємини, вчитель записує на дошці навколо серця.)

– Тож яке серце мала дівчинка?

– Чи погоджуєтеся ви із діями дівчинки?

– Чого вона навчила братів?

7. Розгадування кросворда (робота в зошиті)

– А зараз пропоную вам розгадати кросворд.

1) Що попросив батько синів? (Води)

2) На яку істоту перетворилися брати? (Кріт)

3) Хто допоміг дівчинці потрапити в підземне царство? (Ящірка)

4) Що взяла дівчинка для братів? (Яблука)

5) Хто замкнув у комірчині братів? (Чаклун)

6) Хто допоміг дівчинці побачити братів? (Бабуся)

7) Що роздала дівчинка бідним людям? (Хліб)

IV. Підсумок уроку. Рефлексія

>> Метод “Мікрофон”

– Чого навчає казка? Свою відповідь починайте зі слів “Ця казка навчила мене…”.

– Пам’ятайте: головне в житті – не тільки бути задоволеним собою, а ще й бути корисним іншим.

V. Домашнє завдання

Читати виразно казку.

Намалювати малюнок до одного з епізодів казки.

Для тих, хто любить читати

– Казка А. Каралійчева “Іванко і Марійка”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)


Ангел Каралійчев “Сорок братів та їхня сестричка” (болгарська казка)

Categories: Конспекти уроків

Links