Ангел Каралійчев “Сорок братів та їхня сестричка” (болгарська казка)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи
НЕ СТОМЛЮЙСЯ РОБИТИ ДОБРО
Урок 15
Тема. Ангел Каралійчев “Сорок братів та їхня сестричка” (болгарська казка)
Мета: ознайомити з жипєвим та творчим шляхом болгарського письменника; розвивати навички швидкочитання, уміння висловлювати свою думку; виховувати дружні стосунки, взаємодопомогу; формувати бережливе ставлення до рідних та близьких людей.
Обладнання: мапа Європи; Державний Прапор Болгарії; підручник; робочий зошит.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Казка стукає в віконце,
Ти
Хай радіє твоє серце,
Всі негаразди ти облиш.
II. Актуалізація опорних знань
– Сьогодні ми продовжуємо подорожувати країнами Європи і познайомимося з новим письменником. А в якій країні він живе, прочитає той, хто складе разом перші букви слів.
Брати, одсунь, листя, година, автор, рум’яне, імена, ящірка.
– Отже, ми познайомимося з казкарем Болгарії Ангелом Каралійчевим. (На мапі прикріплено Державний Прапор Болгарії.)
III. Повідомлення теми й мети уроку
1. Довідкове бюро
– Учні із “Довідкового бюро” підготували повідомлення про життєвий
1-й учень. Ангел Каралійчев – один із кращих казкарів Болгарії. Письменник народився в селі Стражниця Великотирнівської області. Закінчив Тирнівську гімназію і хімічний факультет Софійського університету. Залюблений у народну пісню й вірші Базова, Пушкіна, казки Андерсена, Ангел дуже рано почав писати власні твори. Вже під час навчання у гімназії друкував вірші та оповідання.
Уславили ж Ангела Каралійчева твори для дітей. Письменник переказував для них народні болгарські казки і писав свої, літературні.
2-й учень. Ангел Каралійчев обробив і надрукував у двох книгах “Болгарські народні казки”.
1929 року побачила світ збірка літературних казок “Казковий світ” Каралійчева. Ці казки перекладені багатьма мовами світу. Діти різних країн люблять “Материну сльозу”, “Осінню казку”, “Колібрі і слона”, “Світлячка і пугача”, “Ведмедя і мурашок”, “Казку про пшеничні зерна” та ін.
У “Казці про пшеничні зерна” письменник прославляє дружбу й колективну працю, злагоду й взаємодопомогу.
3-й учень. Ангел Каралійчев був також майстром коротких оповідань. Оповідання та казки Каралійчева захоплюють читачів щирістю розповіді, бо вони утверджують справедливість. Критики наголошували, що на першому місці у творах Ангела – почуття і тільки почуття. Тому й відзначені твори Каралійчева Почесною грамотою Андерсена, а його ім’я занесено до Почесного андерсенівського списку кращих авторів світу, які писали для дітей.
2. Ознайомлення з новою казкою
– Спробуйте прочитати назву казки, з’єднуючи склади.
Со | Та | Тів |
Бра | Рок | Рич |
Їхня | Сест | Ка |
– Тож яку казку ми будемо читати?
– Чи відома вона вам?
3. Слухання казки
Казку читають підготовлені учні.
4. Словникова робота
Кизил – ягоди терпкого смаку.
Дзюрчав – витікала вода.
Борозна – інструмент, який використовують для земельних робіт.
Мара – тут: чорна пилюка.
Потрощили – розбили на дрібні шматки, друзки.
5. Самостійне читання казки
Учні читають самостійно до слів “…- Ні, таточку, не принесли”.
– Скільки дітей було в батька?
– Як господарював батько із синами і донькою?
Учні читають до слів “…- Кого ти шукаєш?”.
– Яким було останнє бажання батька? Що заповів він синам?
– Чому брати не виконали батькової волі? За що він їх прокляв?
– Чому дівчинка пішла шукати братів, взявши сорок яблук? Учні читають казку до кінця.
– Розкажіть, як сліпенькій сестрі допомогла ящірка.
– Що їй розповіла стара жінка про братів-кротів?
– Чому саме яблука допомогли братам позбавитися чар?
6. Робота над методом “Мікрофон”
– А тепер позмагаймося й виконаємо завдання за темою “Яке значення для людей має згода і любов?”. (Діти кажуть одне слово про щирі родинні взаємини, вчитель записує на дошці навколо серця.)
– Тож яке серце мала дівчинка?
– Чи погоджуєтеся ви із діями дівчинки?
– Чого вона навчила братів?
7. Розгадування кросворда (робота в зошиті)
– А зараз пропоную вам розгадати кросворд.
1) Що попросив батько синів? (Води)
2) На яку істоту перетворилися брати? (Кріт)
3) Хто допоміг дівчинці потрапити в підземне царство? (Ящірка)
4) Що взяла дівчинка для братів? (Яблука)
5) Хто замкнув у комірчині братів? (Чаклун)
6) Хто допоміг дівчинці побачити братів? (Бабуся)
7) Що роздала дівчинка бідним людям? (Хліб)
IV. Підсумок уроку. Рефлексія
>> Метод “Мікрофон”
– Чого навчає казка? Свою відповідь починайте зі слів “Ця казка навчила мене…”.
– Пам’ятайте: головне в житті – не тільки бути задоволеним собою, а ще й бути корисним іншим.
V. Домашнє завдання
Читати виразно казку.
Намалювати малюнок до одного з епізодів казки.
Для тих, хто любить читати
– Казка А. Каралійчева “Іванко і Марійка”.