Зображення видатного соціального зсуву в долі народу (За романом М. А. Шолохова “Тихий Дон”)

Поява геніального роману-епопеї Михайла Шолохова “Тихий Дон” рівносильно диву. Цей роман справді став шедевром XX століття завдяки могутньому таланту письменника.
“Тихий Дон” – народна епопея, в якій М. Шолохов абсолютно по-новому, спираючись на строго вивірений матеріал історії, відтворив справжню картину донський життя, її еволюцію. Дійсність Росії надала в розпорядження автора конфлікти, яких ще не знало людство. Старий світ до підстави зруйнований революцією, йому на зміну йде нова соціальна система. Все це і зумовило

якісно нове рішення таких “вічних” питань, як людина та історія, війна і мир, особистість і маси. “Тихий Дон” називають трагедією-епопеєю. І не тільки тому, що в центрі поставлений трагедійний характер – Григорій Мелехов, але й тому, що роман від початку до кінця пронизують трагічні мотиви. Це трагедія і тих, хто не усвідомив сенсу революції і виступив проти неї, і тих, хто піддався обману. Це трагедія багатьох козаків, втягнутих у Вешен-ське повстання в 1919 році, трагедія захисників революції, що гинуть за народну справу.

Народ, його минуле, сьогодення і майбутнє, його щастя – ось основна тема роздумів

письменника.

“Мелеховскій двір – на самому краю хутора”, – так починається роман-епопея, і протягом всієї розповіді Шолохов буде розповідати нам про мешканців цього двору. Через двір Мелехова проходить лінія оборони, його займають то червоні, то білі, але отчого дому назавжди залишається тим місцем, де живуть самі близькі люди, завжди готові прийняти і обігріти.

Життя мешканців будинку постає зі сторінок епопеї в переплетенні протиріч, тяжіння і боротьби. Можна сказати, на перехресті великих історичних подій, кривавих зіткнень опинилася вся сім’я Мелехова.

Революція і громадянська війна вносять круті зміни в склався сімейно-побутовий уклад Мелехова: руйнуються звичні родинні зв’язки, народжуються нові мораль і моральність. Автору “Тихого Дону”, як нікому іншому, вдалося розкрити внутрішній світ людини з народу, відтворити російський національний характер епохи революційного розлому.

Перш за все ми знайомимося з главою сім’ї – Пантелей-му Прокопович. “Під ухил сповзали років закряжіс тел Пантелей Прокопович: пролунав завширшки, трохи сутулий, але все ж виглядав дідком складним. Був сух в кості, хром (у молодості на імператорському смотру на скачках зламав ногу), носив у лівому вусі срібну півмісяцем сережку, до старості не злиняли на ньому вороною масті борода і волосся, в гніві доходив до нестями… “Пантелей Прокопович стоїть на варті старих козачих підвалин, виявляючи часом риси крутого характеру, що не терпить непокори, але в той же час в душі він добрий і чутливий. Він уміє дбайливо вести господарство, сам працює від зорі до зорі. На нього, а ще в більшій мірі на його сина Григорія, лягає відблиск благородної і гордою натури діда Прокопа, що кинув виклик колись патріархальним вдач хутора Татарського.

Незважаючи на внутрішньосімейний розкол, Пантелей Прокопович намагається поєднати в одне ціле шматки старого побуту, хоча б заради онуків і дітей. І в тому, що він помирає поза домом, який любив більше всього на світі, – трагедія людини, у якого час відняло найдорожче – сім’ю і дах.

Таку ж всепоглинаючу любов до рідного дому батько передав своїм синам. “Старший, вже одружений син його Петро нагадував мати: великий, кирпатий, у буйній повітелі пшеничного кольору волосся, кароокий, а молодший, Григорій, в батька попер: на півголови вище Петра, хоч на шість років молодше, такий же, як у бати, звислий коршунячій ніс, в трохи косих прорізах підсинені мигдалини гарячих очей, гострі плити скул обтягнуті коричневою румянеющей шкірою. Так само сутулився Григорій, як і батько, навіть у посмішці було в обох загальне, звероватое “.

З великою майстерністю М. Шолохов зобразив складний характер Григорія Мелехова. Він – обдарований син народу, чесна людина, навіть у своїх помилках. Він ніколи не шукав власної вигоди, не піддавався спокусі наживи і кар’єри. Помиляючись, Григорій чимало пролив крові тих, хто стверджував нове життя на землі. Провина його безсумнівна. Він сам усвідомлює її. Однак до Григорія не можна підходити однозначно: ворог і тільки. З особливим проникненням Шолохов показав складний шлях головного героя. На початку епопеї це вісімнадцятирічний хлопець – веселий, сильний, красивий. Григорій – виключно цільна, чистий натура. Він освітлений світлом, як би що походить із різних джерел, – тут і кодекс честі козачої, і напружений селянську працю, і молодецтво в народних ігрищах і гуляннях, і долучення до багатого козачому фольклору, і почуття першого кохання. З покоління в покоління виховувалося сміливість і відвага, благородство і великодушність по відношенню до переможеним, презирство до легкодухість і боягузтва визначали поведінку Григорія у всіх життєвих обставинах. У тривожні дні революційних подій він здійснює чимало помилок. Але на шляху пошуків істини козак часом не в силах збагнути залізну логіку революції, її внутрішні закономірності.

Григорій Мелехов – горда, волелюбна особистість і разом з тим філософ-правдошукача. Для нього велич і невідворотність революції повинні бути виявлені і доведені всім наступним поступом життя. Мелехов мріє про таке ладі життя, при якому людині відплачувалися б мірою його розуму, праці і таланту.

Більше всього в романі мене вразили жіночі образи: Іллівна, Ксенія і Наталя. Ці жінки зовсім різні, але їх об’єднує піднесена моральна краса.

Виконаний чарівності в романі образ старої Іллівни, яка уособлює важку долю жінки-козачки, її високі моральні якості. Дружина Пантелія Мелехова – Василина Іллівна – корінна козачка Верхньо-Донського краю. Життя з чоловіком була несолодкої, часом, спалахнувши, він важко бив її, вона рано постаріла, розтовстіла, страждала хворобами, однак залишалася турботливою, енергійної господинею.

Підкорює читача образ Наталки, жінки високої моральної чистоти і почуття – “її очі світилися сяючою трепетною теплотою”. Сильна характером, Наталя довго мирилася з положенням зненавидженої дружини і ще сподівалася на кращу долю. Але вона може рішуче постояти за себе і своїх дітей, владно заявити про своє право на яскраву, справжнє життя. Вона проклинає і любить Григорія нескінченно. З небаченою глибиною в останні дні її життя розкриваються сила духу і не підкорює моральна чистота цієї героїні. До неї прийшло її щастя. Сім’я відновлена, подвижництвом Наталі у ній запанували злагода і любов. Вона народила двійню: сина і дочку. Наталія виявилася такою ж люблячої, відданої та турботливою матір’ю, якою була і дружиною. Ця прекрасна жінка – втілення драматичної долі сильною, красивою, беззавітно люблячої натури, яка може пожертвувати всім, навіть життям, в ім’я високого почуття.

Любов Аксинії до Григорія на сторінках роману межує з подвигом. І хоч перед нами проста напівграмотних козачка, не можна забути, як прекрасний внутрішній світ цієї жінки з непростою долею.

Герої епопеї Шолохова увійшли в наше життя як реальні люди, живуть з нами і серед нас. На жаль, сім’я Мелехова все-таки розпалася, але її члени змогли створити осередок, де завжди буде жевріти вогник любові, тепла і взаєморозуміння, який не згасне ніколи.

Людина для Шолохова – найцінніше, що є на нашій планеті, а найважливіше, що допомагає формуванню душі людини, – це насамперед його родина, будинок, в якому він народився, виріс, де його завжди будуть чекати і любити і куди він обов’язково повернеться.

Зіткнулися два світи уявлень і вірувань, відбулися круті історичні розломи. Герої епосу – сучасники та учасники переломних подій епохи, перед кожним з яких постала необхідність визначити своє місце в новому житті, знайти свою правду. На прикладі родини Мелехова в “Тихому Доні” показаний найбільший соціальний зрушення в долі всього народу, в житті всієї нації.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Зображення видатного соціального зсуву в долі народу (За романом М. А. Шолохова “Тихий Дон”)