Характеристика образа Петра I

И все-таки тема одне, а персонаж – інше. Поки сам П. залишається в сюжетній тіні, розміщення сил у поемі відповідають неписаним правилам лорда Байрона; антагоніст Мазепи – ображений батько Кочубей; основний конфлікт – любовно^-психологічний і т. д. Але в останньої, 3-й частини Пушкін, описуючи Полтавську битву Росії з Карлом XII і Мазепою, уводить П. до складу діючих осіб. І відразу всі пропорції міняються. Мазепа з любовного героя разом перетворюється в антагоніста російського царя; Кочубей – перестає здаватися невдалим антагоністом

Мазепи й стає трагічним союзником переможця (пускай і, що віддав його на розтерзання ворогові, головне, що зрештою признали свою помилку!). Навіть казавшиеся настирливі й невиправданими оцінні епітети, якими автор “нагороджував” зрадника Мазепу, раптом знаходять художньо-ідеологічний зміст.

Як всі інші герої “Полтави” (крім слабкого Карла, чиї психологічні риси в “Мідному вершнику” Пушкін перенесе на образ Олександра I), П. наділений сильним характером; як всі вони, не знає проміжних станів і якщо гнівно, те гнівний, якщо весел, те веселий, а якщо добро, те добрий. (Інша справа, що автор, описуючи

героя, що сідає на коня, використовує оксюморон – “Лик його жахливий / Він прекрасний”; це лише підсилює ефектність образа.) Але на відміну від інших, П. одушевлений не помстою (як Кочубей), не спрагою влади (як Мазепа), а високою пристрастю державного делания. Рішення “здати” Кочубея Мазепі – трагічна помилка, а не злочин; вона не знижує образ П. Пушкін вважає за необхідне вибудувати паралельні описи: Мазепа перед боєм – Петро перед боєм; Мазепа після страти Кочубея (тобто після перемоги, здобутої над ворогом) – Петро після перемоги над Карлом і Мазепою, що п’є за здоров’я ворогів. Це дає можливість підкреслити “якісне” розходження між ними; для одного – влада знаряддя насильства, для іншого – інструмент загальнодержавної Творчості. Сила П. – це міць молодої імперії, за якої (по Пушкіну) – правда Історії; він зв’язаний зі стихією світла, що народжується (“Горить схід зарозвіваюся нової”), тоді як Мазепа – з нічною стихією (сцена перед стратою Кочубея). І тому П. в “Полтаві” – ідеальний герой історичного епосу.

За рік до поеми був початий роман “Арап Петра Великого”, де той же мотив (ще раніше заявлений у вірші Станси”) уперше пройшов сюжетну обробку. І надалі Пушкіна не раз повернеться до нього, щораз складно взаємодіючи з ідеологічним міфом про Петра Великому як ідеальному прообразі Миколи I; сперечаючись із самим собою, розвертаючи окремі “петровские” фрагменти поеми в самостійні добутки (порівн. рядка про П., що п’є за здоров’я ворогів, з віршем “Бенкет Петра Першого”, 1835).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Характеристика образа Петра I