“Всі, усе, що загибеллю загрожує, для серця смертного таїть нез’ясовані наслажденья…”

Отже, у центрі “Бенкету під час чуми” – двобій, двобій Вальсингама й тих, що зібралися разом з ним на бенкеті зі смертю, що несе чуму. Не можна розуміти під словом “двобій” у цьому випадку “боротьбу”, тому що герої не борються й не рятуються, вони приречені й знають це. Боротьба полягає в реалізації героями всіх своїх сил на те, щоб не думати про смерть, відволіктися від її.

Персонажі трагедії влаштували бенкет під час чуми. Навколо – візка із трупами, віддані землі вже й багато родичів бенкетуючих. Але учасники бенкету,

так здається на перший погляд, не зауважують усього цього і їм немає ніякої справи до померлих. Вони нібито відділилися від усього миру. Персонажі “Бенкету під час чуми” розмовляють, веселяться, співають пісні, але не роблять нічого, що б могло якось вплинути на ситуацію, тому що на неї вплинути неможливо. І від розуміння цієї неможливості змінити що-небудь, починаєш усвідомлювати, наскільки ці люди сильні духом. Драматизм – у мотивах їхнього поводження.

Причини, приведшие цих людей на бенкет, всілякі. Парубок на бенкеті для того, щоб забутися, щоб не думати про смерть, що наближається. У насолодах і

веселощах сподівається він знайти це забуття. Луїза на бенкеті рятується від самітності. На відміну від інших героїв вона зовсім не готова до смерті. Почувши стукіт коліс і побачивши віз, що наближається, наповненими мертвими тілами, вона непритомніє. Висміявши перед цим зворушливою, наповненою самовідданою любов’ю пісню Мері (“Не в моді тепер такі пісні! Але все-таки є ще прості душі: раді танути від жіночих сліз і сліпо вірять їм”), Луїза викликала в навколишню впевненість у своїй щиросердечній твердості. Побачивши її несподівану слабість,

Мері випробувала до неї приплив ніжності й жалі, а Вальсингам, навпаки, сприйняв її малодушність із зарозумілим глузуванням:

Ага! Луїзі погано; у ній, я думав,

По мові судячи, чоловіче серце.

Але так-те – ніжного слабшай жорстокий,

И страх живе в душі, страстъми томимой!

Щиросердечної черствості Луїзи, що намагається самоствердитися в людиноненависництві, протистоїть доброта, чуйність Мері.

Мері в трагедії – втілення народної моралі. У своїй “жалібній пісні” вона прославляє вірність і самопожертву заради любові. Її загибель не повинна стати причиною смерті улюбленого, а тільки джерелом світлого смутку й сладостных спогадів:

Якщо рання могила

Призначена моїй весні –

Ти, кого я так любила,

Чия любов відрада мені, –

Я молю: не наближайся

До тіла Дженни ти своєї,

Вуст померлих не стосуйся,

Випливай видали за нею.

Зовсім інше світовідчування в пісні Вальсингама. У ній прославляється неутолимая спрага життя, залізна воля людини, що протистоїть небезпеки й смерті. Якщо вже зустріти смерть – то зустріти її з відкритим забралом, не упокорюватися перед грізним ударом долі, а протиставити їй насолода боротьбою, гідно прийняти виклик смерті, своїм презирством до неї стати урівень із нею.

Всі, усе, що загибеллю загрожує,

Для серця смертного таїть

Нез’ясовані наслажденья –

Бессмертья, може бути, стан!

И щасливий той, хто серед волненья

Їх знаходити й відати міг.

Пісня Вальсингама – гімн людській безстрашності. Але, оспівуючи героїзм людини, гідну смерть у бої з непереборними силами природи, голова разом з іншими учасниками бенкету кощунственно відгородився від всенародного лиха, порушуючи жалобу по померлим. Священик, що персоніфікує релігійну мораль, призиває учасників бенкету поважати пам’ять мертвих, дорікаючи в тім, що їх “ненависні захвати бентежать тишу трун”, порушують священні людські заповіді:

Перервіть бенкет дивовижний, коли

Бажаєте ви зустріти в небесах

Втрачених улюбленої душі.

Наприкінці трагедії ми бачимо голови, зануреного в глибокий роздум. Слова священика торкнулися його душу. Він усвідомить, що особистий героїзм не можна ставити урівень із самовідданістю в ім’я інших, і це валить його в стан непевності, занепокоєння.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

“Всі, усе, що загибеллю загрожує, для серця смертного таїть нез’ясовані наслажденья…”