Виразні засоби в “Патетичній сонаті” Миколи Кулиша

“Патетична соната” великою мірою ідейно випливає з “Народного Малахия”: Ілля, поет, що називає себе “Я” – начебто продовження самого Малахия. “Проект негайної реформи людини” перетворюється в поетичну програму, щоб “над миром замучив Прапор “вічної любові”. Основні ідеї “Народного Малахия” простежуються й в “Патетичній сонаті”. Поет нагадує листоношу. Провідною темою стає “Патетична соната” Бетховена, що, властиво, і є структурою добуток. Зміст, здається, продиктовано настроєм частин. Для

літературного твору запозичена сама назва “Патетичної сонати”. Герої п’єси живуть в одному будинку, вони всі слухають у виконанні Марини Твір Бетховена, проте асоціації в них зовсім різні. “Я” уявляє кохану дівчину, жагучий ніжний і романтичну, її батько – безмежні українські степи й героїчне минуле, а самій Марині ввижаються замки з російським і польським гербами

Поет переживає внутрішній конфлікт особист і суспільного, саме тут і криється головна Драма людини того часу. Марина обирає не поета-ідеаліста, а людини дії – Андре, тому що “поезія не може стріляти з рушниці” або “завоювати

хоч кілометр території”, а “мрія не може укладати компромісних угод з ворогом”. У цьому випадку майже відразу ж і однозначно надана перевага суспільному. “Я” довго коливається, вибираючи любов, а не демонстрацію, але перебуваючи постійно у внутрішньому конфлікті, нарешті теж відмінюється до суспільних інтересів

Вивчаючи “Патетичну сонату” Кулиша, досить легко провести паралелі з “Я (Романтика)” Миколи Хвильового, де події відбуваються приблизно в те самий час і конфлікт той самий: суспільне – особисте. “Я” стратить свою матір. В “Патетичній сонаті” Кулиш прибігає до прийому нерозривного об’єднання музики з літературою. Треба сказати, що на той час синтез мистецтв був досить популярним серед українських художників, які прагнули створити нове мистецтво, що відповідало б вимогам часу. Тут варто згадати “поезомалярство М. Семенка”, “кларнетизм” і бодлеровскую полифоничность П. Тичини. Мажорний або ліричний тон часто змінюється на трагічний і глибоко розпачливий


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Виразні засоби в “Патетичній сонаті” Миколи Кулиша