Урок по повісті Л. С. Пушкіна “Станційний доглядач”

Епіграф: “Куди несе нас доля подій?..” А. С. Пушкін

Устаткування: текст повести “Станційний доглядач”; ілюстрації до добутку М. В. Добужинского, А. В. Ванециана, Д. А. Шмаринова; Біблійна енциклопедія; тлумачний словник російської мови. Підготовка учнів до уроку: прочитати текст повести; охарактеризувати образи добутку – Самсона Ви-Рина, Дуни, Мінського, Івана Петровича Белкина; скласти питання до їхньої характеристики; визначити основну тему й ідею повести, її гуманістичний зміст.

Ціль уроку: вивчити зміст повести А. З.??ушкина

“Станційний доглядач”, її сюжетно-композиційні особливості, охарактеризувати образи добутку, спробувати проникнути в їхній внутрішній мир, задуматися про вічні проблеми, піднятих у добутку; розвивати вміння й навички аналізу тексту, складання питань до характеристики образів, усного розповідання, міркування; виховувати повага до батьків, свідоме відношення до біблійних заповідей, відповідальність за свої вчинки, співчуття до людей.

Структура уроку

I. Підготовка до сприйняття навчальної Теми.

II. Оголошення теми уроку, постановка навчальних завдань.

III. Формування нових знань, умінь,

навичок.

* Словникова робота.

* Аналіз сюжету й композиції добутку (бесіда з питань учителя зі складанням опорної схеми).

* Аналіз біблійних мотивів (робота з Біблійною енциклопедією й осмислення ролі біблійних образів і сюжетів у тексті повести “Станційний доглядач”).

* Бесіда про основні образи добутку з питань учителя й учнів.

* Робота з ілюстраціями.

* Зіставлення точок зору оповідачів і автора (складання таблиці).

IV. Закріплення придбаних навичок, умінь, знань (бесіда про гуманістичні ідеї повести “Станційний доглядач” і її художній своєрідності).

V. Підсумки уроку.

VI. Домашнє завдання.

Хід уроку Слово вчителі. Щоранку батьки проводжають вас у школу, говорячи “до побачення”, бажаючи удачі й успіхів, сподіваючись побачити вас увечері будинку – набравшимися розуму-розуму й небагато повзрослевшими (адже щодня ви ростете не тільки розумово, але й морально). Але наступить день, коли ви підете з будинку вже не в короткий шлях у напрямку до школи, а в більше життя, де вас будуть чекати не шкільні вчителі, що завжди підтримають і допоможуть, а труднощі й випробування. У великому житті вам уже ніхто не буде ставити оцінки за успішність, але будуть оцінювати за ваші вчинки – насамперед з моральної точки зору – люди, Бог і саме життя. Як же шлях ви оберете для себе?.. Шлях до грошей і задоволень? Шлях, на якому ви не заметете біль, забудете батьків? Або шлях добра, милосерд любові, жалю?. Зміст літератури не в тім, щоб учити жити, – це підручник життя, а насамперед мистецтво слова, яким покликано вселяти в душі красу, прагнення до прекраа му, піднесеному, – але разом з тим сьогодення проба в завжди звернено до людини, тому Література вид мистецтва може багато чого: розбудити душу, наповнити добротою й допомогти зробити свій моральний вибір.

Словникова робота. У повісті “Станційний доглядач” зустрічаються застарілі слова й вираження, значення яких необхідно знати для розуміння змісту добутку. З допомогу тлумачного словника російської мови й коментарів до добутку учні знайомляться із цими словами.

* Колезький реєстратор – чиновник нижчого (14) класу.

* Піддячий – молодший чиновник у допетровській Русі

* Фельдъегерь – урядовий кур’єр.

* Подорожня – документ на право користування казенними конями.

* На перекладных – міняючи коней на кожній станції.

* Прогони – плата за користування конями.

Завдання: Чому Пушкін так детально описує побут і роботу станційного доглядача, акцентує увагу на його нижчій посаді й чинах, які коштують вище його?

Учні повинні зробити висновок про те, що чин станційного доглядача, його 14-й клас – найменший у табелі про ранги, а в суспільстві, де панує закон “чин чина почитай”, як пише Пушкін, він, самий безправних і принижений із чиновників, повинен тільки мовчачи підкорятися, догоджати й мовчачи зносити побої й образи


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Урок по повісті Л. С. Пушкіна “Станційний доглядач”