СВІТ СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ДИВ… – У світі давньогрецьких міфів

Уроки зарубіжної літератури 6 клас

Урок 15

СВІТ СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ДИВ…

Тема: У світі давньогрецьких міфів.

Неможливо переоцінити значення грецької міфології для світової культури. Невипадково історію грецького народу ми починаємо з вивчення міфів. їх можна назвати золотим фондом, який кожна освічена людина повинна мати у скарбниці своєї пам’яті.

О. Білецький

Мета: презентувати розмаїтий і неповторний світ грецької міфології, узагальнити й поглибити знання учнів про міф, його різновиди, розвивати зв’язне мовлення

та творчі здібності учнів, сприяти формуванню аналітичного мислення, збагачувати словниковий запас учнів.

Обладнання та матеріали: виставка малюнків, книг “Міфи Давньої Греції”, ілюстрації до міфів, репродукції картин (Дж. Романо, Дж. Базарі, Г. Рені, С. Рафаель, П. Рубенс, Я. Тінторетто).

Тип уроку: позакласне читання.

Хід уроку

1. Вступне слово вчителя.

Матеріал для вступного слова вчителя

На грецьку міфологію завжди дивилися як на один з найкращих витворів уяви, бо в ній переважають елементи чистої краси, незатьмареної радості й безтурботної життєлюбності. Щоправда, тут можна зустріти пережитки

сивої давнини: відгуки ритуального людожерства, розповіді про вбивства дітьми батьків і батьками дітей, братовбивчі поєдинки, криваві війни… Але всі ці прояви первісного дикунства засуджуються творцями міфів, які сповідують любов до людей…

Грек відчував навколо себе розмаїте і могутнє життя таємних сил. Дерева ростуть мовби якимсь чудом, і тихе шелестіння листя – то їхня мова; ріки течуть у невідому далечінь, і їхні води – життєдайні; вогонь народжується, пожирає свою поживу і вмирає; вітер мчить понад горами, зловісно завиваючи, – звідусіль проглядають незбагненні сили, перед якими первісна людина схиляється і тремтить. Прагнучи пізнати їх і зав’язати дружні стосунки, вона називає їх іменами і, зрештою, оточує себе безліччю богів. Кожне явище, заняття мало свого покровителя.

Бо давній грек, хоч віку й молодого,

А знав, що світ складається із див,

Що кожен є собою ненадовго, –

Все хтось когось на щось перетворив.

Богиня Еос, скориставши владу, –

Свого старого мужа на цикаду.

Сам Зевс – кохану, німфу чорноброву,

Перетворив, пробачте, на корову.

А та трава, що в пальцях розім’ята,

То буде пахощ дивний і терпкий,

То це ж Аїд перетворив на м’яту

Свою кохану Менту. Отакий.

І кожен камінь був колись створінням.

І все живе і дихає. А он –

Задушена покрученим корінням,

Кричить верба, як жрець Лаокоон.

Природа вся була жива для грека:

Він чув її, як землю чув Антей…

Ліна Костенко. “Скіфська одіссея”

2. Оголошення теми уроку.

3. Робота з епіграфом.

4. Актуалізація опорних знань.

– Що таке міф? Розкрийте його основні ознаки.

– Які різновиди міфів за змістом ви знаєте? Наведіть приклади.

– Визначте на прикладах особливості героїчних міфів.

5. Презентація учнями давньогрецьких міфів (варіант: зачитування учнівських переказів) з мотивацією вибору.

6. Робота в групах за картками.

Учні об’єднуються в групи до 5 чоловік. Кожна група отримує завдання на картках, яке обговорюють протягом кількох хвилин. Результат роботи – зачитування завдання та оприлюднення результатів групової роботи.

Завдання. Відгадайте назву міфу. Спробуйте у вигляді пантоміми зобразити відповідь, щоб її відгадали ваші однокласники.

Зразки карток:

Картка 1. За старогрецьким міфом, мати героя морська богиня Фетіда скупала його у водах священної ріки Стікс, щоб зробити невразливим для ворожих стріл. Але при цьому вона тримала його за п’яту, якої не торкнулися води Стікса. Стріла Паріса, спрямована богом Аполлоном, влучила в п’яту, і герой загинув. У переносному вживанні цей вислів означає “слабке, вразливе місце”.

Відповідь: “Ахіллесова п’ята”.

Картка 2. Син Дедала, легендарного старогрецького будівника. За наказом царя Кріта Міноса були ув’язнені в лабіринті, збудованому для потвори Мінотавра. Щоб врятуватись, Дедал зробив з пір’я, скріпленого воском, крила, на яких разом з сином полетів з острова. По дорозі герой, прагнучи піднятися до сонця, злетів занадто високо. Палаючі сонячні промені розтопили віск, і юнак упав у море. Образ відважного юнака, що трагічно загинув у ім’я своєї мрії, часто використовується в літературі.

Відповідь: “Ікар”.

Картка 3. Герой популярного грецького міфу, син Зевса. Улюбленець богів, він мав право перебувати на Олімпі. Одного разу він образив богів, за що був скинутий в Аїд, де терпів страшні муки. Герой стояв по горло у воді, але його весь час мучила спрага: коли він хотів напитися, вода відступала. Гілка з плодами відхилялася щоразу, коли голодний герой простягав до неї руку. У переносному значенні вислів означає нестерпне страждання від усвідомлення близькості бажаної мети і неможливості її досягти.

Відповідь: “Муки Тантала”.

Картка 4. Корінфський цар, який за образу богів був засуджений Зевсом на тяжку кару: він вічно мусив піднімати на гору великий камінь, який щоразу скочувався униз. Вислів у переносному значенні – безплідна, важка, нескінченна робота.

Відповідь: “Сізіфова праця”.

Картка 5. Вирішивши помститися людям, яким Прометей приніс вогонь з неба, Зевс звелів богам створити прекрасну і красномовну, але хитру і підступну дівчину. Зевс, віддавши її заміж за Епіметея – брата Прометея, подарував їй скриню, в якій були замкнені всі людські пороки, нещастя і хвороби. Незважаючи на заборону, вона з цікавості відчинила скриню і випустила на волю всі лиха, що їх донині терпить людство. На дні скрині лишилася сама надія. У переносному вживанні – вмістилище зла, лиховісний дар

Відповідь: “Скриня Пандори”.

Картка 6. За старогрецькою легендою, герой, позаздривши своєму володарю, назвав його найщасливішим із людей. Тоді Діонісій посадовив заздрісника на своє місце, повісивши над його головою на кінській волосині гострий меч. Зляканому герою Діонісій пояснив, що цей меч є символом тих небезпек, яких владар зазнає постійно, незважаючи на зовні безтурботне життя. Вислів вживається у значенні: постійна небезпека.

Відповідь: “Дамоклів меч”.

Робота в зошитах: запис крилатих виразів із давньогрецьких міфів (ахіллесова п’ята, Ікар, муки Тантала, сізіфова праця, скриня Пандори, дамоклів меч).

Виконання завдання 8 підручника (с. 34).

Узагальнення.

У грецьких міфах відбилися мрії людства: приборкання сил природи (подвиги Геракла та інших героїв), освоєння далеких земель і морів (подорожі аргонавтів і Одіссея), опанування повітряного простору (Дедал та Ікар), перемога над усіма хворобами і навіть смертю (бог лікування Асклепій).

Багато поколінь митців використовують для створення образів у своїх творах грецьку міфологію. Наприклад, мотиви міфа про Пігмаліона відбито в творчості Овідія, Ж.-Ж. Руссо, Б. Шоу, Г. Крайзера, Є. Баратинського. А міф про Орфея – чудового співця – надихав багатьох драматургів (Миколу Вороного, Лесю Українку).

Домашнє завдання.

1. Перечитати міфи, які вразили найбільше, підготуватись усно до розповіді про улюбленого міфологічного героя.

2. Виконати завдання 7 підручника на с. 34.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


СВІТ СКЛАДАЄТЬСЯ ІЗ ДИВ… – У світі давньогрецьких міфів

Categories: Конспекти уроків

Links