Структура “трилогии вочеловечения” О. Блока

Олександр Олександрович Блок – російський поет-символіст, ще за життя став класиком літератури і значною мірою визначив шлях її подальшого розвитку. Поезію ХХ століття неможливо уявити без Блока – з його вільним, сміливим даром, світлим і одночасно трагічним світовідчуттям людини на межі двох століть, з його причетності до долі Росії і Всесвіту. Шлях О. Блока – автора “Стихов о Прекрасной Даме” і революційної поеми “Двенадцать” – це безупинний рух до світла й істини. Йому ніколи не зраджує “безстрашна щирість” в

оцінці самого себе і подій. Творча спадщина О. Блока відрізняється жанровим розмаїттям: це книги віршів (1898-1916), поеми “Возмездие” (1908-1913), “Соловьиный сад” (1915), п’єси “Балаганчик” (1906), “Роза и крест” (1916), статті “Интеллигенция и революция” (1918), “Крушение гуманизма”.

Структура “трилогии вочеловечения” О. Блока. Лірика О. Блока – явище унікальне в російській поетичній культурі. При всьому розмаїтті її проблематики, відмінності ранніх віршів від подальшої творчості, вона виступає як єдине ціле, як один розгорнутий в просторі і в часі твір, як відображення пройденого

поетом шляху. На цю особливість вказував і сам О. Блок, назвавши свою лірику “трилогией вочеловечения” і автобіографічним “романом в стихах”. При підготовці першого видання тритомника (1911-1912) О. Блок поклав в основу загальні принципи “автобіографічної трилогії”, що не зазнавали істотних змін при наступних виданнях. Структура трилогії відбиває внутрішню логіку творчого росту поета і “присвячена одному колу почуттів і думок”, якому він “відданий”. Тут мова йтиме про останнє видання (1918-1921).

У перший том лірики (1898-1903) увійшли три цикли: “Ante lucem” (“До света”), “Стихи о Прекрасной Даме”, “Распутье”. ” Стихи о Прекрасной Даме ” займають у ньому центральне місце.

Тема кохання – основна в збірнику – розробляється під впливом ідей В. Соловйова. Містичне поклоніння Вічній жіночості, Світовій душі, що, втілившись у реальний образ земної жінки, через духовне відновлення врятує світ від катастрофи, збігається в О. Блока з конкретними почуттями до Л. Д. Менделєєвої – нареченій, а пізніше дружині поета (“Предчувствую Тебя…”, “Вхожу я в темный храм”, “Я, отрок, зажигаю свечи”).

Ліричний герой О. Блока. Ідея двох світів, що протиставляє скорботне – тут і прекрасне – там, святість піднесених неземних ідеалів, розрив із сірим навколишнім життям, культ краси, індивідуалізм, сповідальність складають риси ліричного героя ранньої поезії О. Блока.

Символістська поетика збірника: єдиний ліричний сюжет; наскрізні мотиви, символи (обрій у вогні, Таємнича Діва, Царівна Сама, лучезарність, туманний ранок, загадки і сни); музично-пісенний лад; метафоричність мови; тяжіння до звукової і колірної виразності.

Лірика другого тому (1904-1908, основні цикли “Город”, “Снежная маска”, “Фаина”) відбиває істотні зміни блоківського світосприйняття. Події першої російської революції, що вплинули на поета, оголили стихійну катастрофічну природу буття.

Провідні теми і мотиви: прощання з Прекрасною Дамою і мріями юності (“Ты в поля отошла без возврата”); тема міста як вмістилища людських пороків, злості і хаосу (“Сытые”, “Митинг”, “На чердаке”); тема Батьківщини і нерозривного зв’язку з нею поета (“Осенняя воля”, “Русь”); тема розчарування, смерті, збідніння звичаїв (“Незнакомка”, “Холодный день”, “Окна во двор”); тема прийняття життя у всіх її проявах, чекання змін (“О, весна без конца и без края…”) Найвідоміший вірш цього періоду “Незнакомка” (1906). У ньому дані два світи. Перший – реальний, у якому існують вульгарність, п’яні вигуки, жіночий вереск. Другий – світ мрії у вигляді прекрасної Незнайомки, побачити яку доступно лише поету. Однак її появу можна прийняти і за плід його п’яної уяви. За цією мрією – душевний біль ліричного героя за зганьблену красу. Гра слів: “истина в вине” (збіг відмінкової форми слів “вино” – напій і “вина” – стан душі) дозволяє припустити не тільки гірко-іронічну кінцівку, але й пробудження свідомості ліричного героя.

Ліричний герой набуває нових рис: він переноситься в конкретні життєві обставини, солідарний з тими, хто виступає на захист пригноблених, тужить про Красу, досконалість і гармонію, однак через подолання душевної туги, трагізму відбувається відродження свідомості ліричного героя, його відповідальність за те, що відбувається (“вочеловечение”).

Особливості поетики: з’являються образи заметілі, вітру, пожежі, бурі, червоної примари як відображення стихії народної вольниці. На зміну Прекрасній Дамі приходить таємнича Незнайомка, потім Сніжна маска, циганка Фаїна. Фольклорні образи чортенят, чаклунів, світ природних істот уособлюють земне буття. Підсилюється іронія як світосприймання.

Третій том лірики (1907-1916: основні цикли “Страшный мир”, “Возмездие”, “Ямбы”, “На поле Куликовом”, “Родина”).

Основні теми: тема “страшного світу” як наскрізна в ліриці поета; викриття буржуазної дійсності і її згубного впливу на душу людини, її ідеали і почуття; мотиви демонізму (“Унижение”, “На островах”, “В ресторане”); тема Росії, що стає провідною у творчості О. Блока (цикли “Родина”, “На поле Куликовом”, поема “Соловьиный сад”).

Образ Росії в ліриці О. Блока. Тема Росії – наскрізна в ліриці О. Блока. “Цій темі я свідомо і безповоротно присвячую життя”, – зізнавався поет. Ці слова О. Блока знаменні: йому, який довго переймався тільки собою, своєю винятковістю, даною йому і походженням, і великим талантом, відкрилася вітчизна. Цикл “Родина” і “На поле Куликовом” – найвище поетичне досягнення поета.

У темі Росії зливається весь потік ліричних тем і мотивів поезії Блока. Образ батьківщини асоціюється з образом дружини, яка тужить, нареченої, матері. У знаменитому вірші “Россия” звучить ніжна, віддана, повна щемливої туги любов до злиденної батьківщини та її сірих хат, які він любить і в горі, і в радості. Міркуючи про складний історичний шлях Росії (образ шляху – головний у циклі “Родина”), автор звертається до XIV століття, до Куликовської битви, у якій він бачив містичний зміст, тому що цій битві покровительствовала сама Богоматір (“Ты сошла, в одежде, свет струящей”). Поява цього образу символічна: споконвіку росіян відрізняла єдина віра в Заступницю і Рятівницю, з одного боку, і в Русь, її героїчний дух – з іншого. Четвертий і п’ятий вірші циклу “На поле Куликовом” – пророче віщування “высоких и мятежных дней”, суворих хмар над Росією, майбутньої пожежі. Саме в цій битві, що ознаменувала падіння трьохсотрічного монголо-татарського ярма, Блок вбачає символічну подію “російської історії”, якій “судилося повернення” і розгадка якої попереду. Уособленням великого майбутнього Росії є символічний образ степової кобилиці, що летить “сквозь кровь и пыль”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Структура “трилогии вочеловечения” О. Блока