Реалізм “Енеїди”

Не маючи змоги викласти всю історію питання, обмежимось тільки післявоєнним періодом українського радянського літературознавства. Упорядник двотомного академічного видання творів Котляревського А. Шамрай вважав “Енеїду” однією з форм “раннього українського реалізму в його спорідненості з критичним реалізмом XIX ст. і відмінності від нього”. Дослідник певною мірою приймав визначення П. Житецького, але по-своєму розкривав його сутність і. специфіку: “…етнографізм – це рання форма реалістичного відтворення народного життя,

яка зникає в період розквіту критичного реалізму в другій половині XIX століття. Бо ж етнографічне висвітлення народного життя – це відображення застиглих і традиційних форм народного побуту безчіро-никнення в динаміку суспільного життя, без глибшого розкриття соціальних процесів. Отже, оцінюючи побутові картини в “Енеїді” як значне досягнення на тому етапі українського реалізму, ми повинні разом з тим відзначити і обмеженість його в порівнянні з творчістю Шевченка…”

Своєрідність реалізму Котляревського зокрема і української літератури того часу відчував так само і О. Білецький: “…В

українській літературі цієї епохи (від другої половини XVIII століття до виступу Шевченка) переважає те, що можна було б назвати дидактичним, моралізуючим реалізмом…” І64; далі серед ряду творів тут згадано й “Енеїду” Котляревського.

Академічна восьмитомна Історія української літератури в розділі “Напрями і стилі” відзначає, що в І. Котляревського виразно виявилися риси і бурлескно-траве-стійні, і ознаки сентименталізму, подекуди романтизму і, зрештою, елементи реалізму. Відзначаючи, що бурлеск був значним кроком у створенні передумов реалізму в українській літературі, дослідники пишуть: “Розвиток реалістичних начал у цю епоху все частіше стає результатом свідомих зусиль письменників. Так, принцип правдивого опису подій проголошує І. Котляревський в “Енеї-ді”. Прагнення до граничної правдоподібності навіть у найменших деталях особливо стає очевидним при порівнянні ранніх редакцій поеми з остаточними”

У праці під назвою “Біля джерел української реалістичної поезії” П. Хропко досліджує шлях еволюції реалістичного напрямку: “Тим міцним підгрунтям, що на ньому зросла велична будова нового українського письменства, тією основою, яка забезпечила естетичну нев’янучість і велику пізнавально-виховну силу його кращих творінь, були насамперед реалістичні принципи художнього бачення і освоєння життя” 169. Розглядаючи початковий етап “в історії розвитку українського реалізму… що припадає па період становлення нової української літератури (з середини XVIII століття до 40-х років XIX століття)”, зокрема про “Епеїду” автор говорить: “Травестуючи античний оригінал, український пост зумів органічно поєднати веселий, дотепний сміх, яскраві комічні ситуації з глибоким, серйозним підходом до змалювання дійсності, з широкими реалістичними узагальненнями, з нищівним сатиричним викриттям суспільних пороків свого часу”.

Р. Гром’як у статті ” Енеїда ” І. Котляревського і час” із спостережень над естетичною оцінкою поеми уникає терміну реалізм. Що ж до шевченківського реалізму Гром’як цитує твердження Б. Бурсова: “…необхідно зрозуміти пушкінський реалізм як загальнолюдський і як специфічно російський, притім, так би мовити, родоначальний, основоположний” 170, а про Котляревського говорить, як про “письменника-просвітитсля”.

Отже, маємо дві протилежні точки зору па “Епеїду” Котляревського – перша: ніякого реалізму, навіть елементів його; друга: реалізм (за відомою класичною формою Енгельса), який передбачає, крім правдивості деталей, правдивість у відтворенні типових характерів у типових обставинах” т

Де ж істина?

Передусім слід нагадати, що історикам української літератури і сьогодні не слід стояти осторонь дискусій з історії російської літератури. Адже не треба доводити, наскільки близьким і взаємозв’язаним був літературний процес, розвиток письменства в Росії й на Україні.

Коли заперечувати в “Енеїді” Котляревського будь-який “реалізм”, то що ж ми маємо в цій класичній поемі – класицизм, псевдокласицизм, романтизм? Відомо, що сучасна історія та теорія літератури розрізняє такі види реалізму: античний, періоду Відродження, просвітительський, критичний і соціалістичний. Інколи ще вжинається термін передреалізм: “…так деякі літературо-знавці називають – тії період у розвитку літератури, коли з’являються окремі ознаки, риси реалізму, зокрема сатиричні Твори у російській і українській літературі XVIII ст.” І72, тобто період перед появою критичного реалізму.

Терміну передреалізм не подає Краткая Литературная Знциклопедия, і для цього є серйозні підстави. Адже термін цей передбачає, ніби до означуваного ним періоду ніякого реалізму взагалі не було, а справді ж був реалізм античний, періоду Відродження й просвітительський.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Реалізм “Енеїди”