Повість-казка. Туве Янсон. “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”

ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи

ЦІКАВІ ПРИГОДИ НЕЗВИЧНИХ ГЕРОЇВ

Урок 15

Тема. Повість-казка. Туве Янсон. “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”

Мета: ознайомити учнів з повістю-казкою фінської казкарки і художниці Туве Янсон; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; вчити ділити текст на частини і добирати до них заголовки; формувати

в учнів відповідальність за свої вчинки, навички самооцінки; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує.

Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з анаграмами; портрет письменниці.

ХІД УРОКУ

I. Емоційне налаштування на урок

Учитель:

Давай з тобою обіймемось

І над землею піднімемось.

Тепло сердець з’єднаємо

І сонцем засіяємо.

Я бажаю вам добра!

Учні. Ми бажаємо вам добра! Якщо вам буде важко, ми допоможемо одне одному.

II. Мотивація навчальної діяльності

>> Читання анаграм

Варіант 1. Слова, у яких переставлено

літери:

Гинавуащ (гущавина)

Пліаср (праліс)

Срвтбуо (стовбур)

Зятрквіо (звірятко)

Мртеаяв (темрява)

Боолто (болото)

Варіант 2. Слова, у яких переставлено склади:

Му дрі чий (дрімучий)

Тий гус (густий)

Ні гріз (грізні)

Ний страш (страшний)

На ха ло по ний (наполоханий)

Кри не хіт (крихітне)

Пре на гар (прегарна)

– Якщо об’єднати прочитані вами слова в анаграмах у текст, то про що можна розповісти у ньому? (Про ліс густий, грізних звірів, темряву і болото, крихітне звірятко)

Відкриваємо скарбничку.

Скринька зовні невеличка.

Не втрачаєм часу марно,

Дістаєм перлину гарну.

Учитель дістає книгу Туве Янсон “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”.

III. Повідомлення теми й завдань уроку

– Сьогодні ми ознайомимося із ще однією чудовою казкою Туве Янсон “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”, будемо вчитися виразно читати уривок цієї казки й висловлювати свої думки щодо прочитаного.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з портретом Туве Янсон

– Уважно погляньте на портрет видатної фінської казкарки та художниці.

Покажіть на мапі, де знаходиться країна, у якій народилася і жила ця письменниця.

2. Вступне слово вчителя

– Ось уже майже шістдесят років діти всього світу, а разом з ними й дорослі, що в душі досі залишаються дітьми, із захопленням читають зворушливі й дотепні повісті про Мумі-тролів та їхніх друзів, які написала і намалювала Туве Янсон – геніальна фінська казкарка та художниця.

Туве Янсон народилася у мистецькій родині. Її тато – відомий у Фінляндії скульптор, а мама – шведська художниця-графік. Отож, Туве дитинства прагнула стати художницею, навчалася у художніх школах Стокгольма, Гельсінгфорса (Гельсінкі) та Парижа. Допомагаючи родині, вона вже під час навчання працювала ілюстратором журналів і книжок. Якось вона намалювала фігурку, дуже схожу на Мумі-троля, і стала нею “підписувати” свої ілюстрації.

Коли тридцятирічна Туве Янсон написала першу повість про Мумі-тролів “Маленькі тролі і велика повінь” і віднесла її до видавництва, вона ще не знала, що стане всесвітньовідомою письменницею, найзнаменитішою казкаркою Фінляндії. Вона написала понад двадцять книг для дітей і дорослих, отримала півсотні різноманітних міжнародних премій і нагород як письменник і художник. Її книги про Мумі-тролів перекладено понад тридцятьма мовами.

Туве Янсон прожила 87 років. Вона назавжди залишилася в серцях багатьох поколінь маленьких читачів усього світу.

3. Виразне читання тексту казки вчителем (від початку тексту і до слів: “Далі вони вирушили втрьох…”)

– З якою метою Мумі-тролі вирушили в небезпечну подорож?

– Навіщо вони взяли із собою Крихітне Звірятко? Про що це свідчить?

4. Колективне читання учнями тексту, відтворення змісту казки за запитаннями

– Яку допомогу надала Тюльпанна мандрівникам? Якою ви її уявили?

– Знайдіть у тексті рядки, які характеризують Мумі-троля, його Маму, Крихітне Звірятко та Тюльпанну.

– Як ви гадаєте, які пригоди чекають на дивовижних героїв?

5. Словникова робота

Пообіддя – після обіду.

Поволі сунули – ішли.

Поквапитися – поспішити.

Сторч – вгору.

Витріщалися – дивилися.

Постернували – попливли.

6. Читання учнями мовчки уривка “Як Мумі-троль з мамою зустріли Крихітне Звірятко”

– Які риси характеру Мумі-троля розкриває цей діалог?

7. Читання учнями уривка “Як вони втрьох пливли на човні”

– Як мати турбувалася про свого синочка?

– Як долали страх, коли побачили жахливих створінь?

– Хто врятував маленьких звірят від страховиська?

8. Читання уривка казки “Сталося диво – їхній тюльпан знову яскраво засяяв”

– Як звали дівчинку, що з’явилася з квітки?

– Які слова свідчать про ввічливість Мумі-троля?

V. Узагальнення й систематизація знань учнів

1. Складання плану казки

– На скільки частин можна поділити текст казки? Спробуйте дібрати заголовки до кожної частини за допомогою слів із тексту.

План

1) Вони вибралися на пошуки затишного й теплого місця для будиночка.

2) Побачили Крихітне Звірятко.

3) Доведеться добиратися човном.

4) Змій неухильно наздоганяв їх.

5) – Дуже дякуємо за допомогу, прегарна панно!

2. Вправи для формування поняття “Мова художнього твору”

>> Гра “Словесне малювання”

Дидактична мета: вчити дітей звертати увагу на зовнішність літературних героїв, уявляти їх; формувати вміння користуватися образними засобами мови для опису героїв.

Учитель починає гру словами:

Намалюю я портрет,

Тільки чий – це секрет.

Відгадайте, вас прошу я,

Чий же я портрет, малюю.

Описує літературний портрет героя, ім’я якого мають відгадати учні.

“Дівчинка з ясно-блакитним волоссям до п’ят. Ця блакитно-волоса краля жила між пелюстками тюльпана”. (Тюльпанна)

– Опишіть, як ви уявили зовнішній вигляд Мумі-троля.

3. Гра “Уяви себе”

Дидактична мета: вчити дітей відчувати авторську присутність у тексті.

Учитель пропонує учням після прочитання твору уявити себе в ролі:

А) стороннього спостерігача – очевидця подій (оповідача);

Б) безпосереднього учасника подій, головного героя;

В) автора.

– Перекажіть зміст тексту за вибраним варіантом.

Дискусія після гри: чи може автор твору бути одночасно й дійовою особою?

VI. Підсумок уроку

– Що ви можете сказати про відносини між мамою і сином Мумі-тролем?

– Яким потрібно залишатися у будь-яких ситуаціях?

– Як ви вважаєте, реальні чи вигадані персонажі діють у цьому творі? Обгрунтуйте свою думку.

– Що цікавого ви дізналися про Мумі-тролів, їхні характер і життя?

– Чому, на вашу думку, чому повість-казка називається “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”?

– Придумайте іншу назву до цієї казки.

Завдання для тих, хто любить читати

– Прочитайте повністю повість-казку “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Повість-казка. Туве Янсон. “Маленькі Мумі-тролі і велика повінь”