Переказ роману Виланда “Картина философическая вдач і звичаїв грецьких”

Дія відбувається в Древній Греції. Ми зустрічаємося з головним героєм у складний момент його життя: вигнаний з рідного міста – Афін, Агатон направляється на Близький Схід. Заплутавши в горах Фракії, він випадково попадає на свято Вакха, що відзначають знатні жительки цієї області. Киликийские пірати раптово нападають на учасників торжества й ведуть їх у рабство. Серед бранців виявляється й Агатон. На кораблі він зустрічається з дівчиною Псише, у яку був закоханий, коли ще жив у Дельфах, і з якої його насильно розлучили. Вона встигає розповісти

йому, як неї відправили на Сицилію. Там, довідавшись що Агатон в Афінах, переодягшись у чоловіче плаття, вона біжить, але по дорозі попадає в руки піратів, які тепер її так само, як і Агатона, продадуть врабство.

На ринку рабів у Смірні гарного утвореного юнака купує багатий софіст Гиппиас, що збирається з нього зробити свого учня й філософського послідовника. Каллиас, так називає він Агатона, є прихильником філософського навчання Платона. Йому далеке прагнення до рафінованих задоволень, він почуває себе незатишно в будинку Гиппиаса з його надуманою мораллю. У довгих діалогах і монологах намагається

Гиппиас переконати юнака, що головне в житті – це задоволення своїх потреб. Мистецтво бути богатим будується на вмінні підкорити собі власність інших людей, причому так, щоб це виглядало як добровільний акт із боку цих людей

Всі зусилля Гиппиаса ні до чого не приводять, тоді він знайомить свого впертого раба із чарівною гетерою Данаей, розраховуючи, що вона зуміє схилити Агатона своєю любов’ю на його сторону. Спочатку прекрасна гетера тільки грає із себе доброчесну й чуйну коханку, але поступово щирість юнака, його відданість народжують і в ній теперішнє відповідне почуття

Данае Агатон розповідає історію свого життя. Він виріс у Дельфах при храмі Аполлона, йому була уготована доля жерця. Він щиро вірив своєму наставникові Феогитону, але той обдурив його. Один раз він розіграв Агатона, ставши перед ним у гроті Німф в образі Аполлона, коли ж учень розкрив шахрайство, то став пояснювати, що “всі глаголенное про богів було хитрих голів винахід”. Страшне розчарування осягає Агатона, але йому вдається не втратити остаточну віру в “найвищий дух”. Його власні міркування на філософські Теми дають йому сили. Так він досягає вісімнадцятирічного віку, коли в нього закохується вже літня верховна жриця Піфія. Вона домагається його любові, Агатон же спочатку по своїй наївності не розуміє її намірів. Однієї з рабинь жриці була Псише, дівчина, що у шестирічному віці була викрадена з Коринфа розбійниками й продана в рабство в Дельфи. Агатон закохується в Псише, їхні родинні душі тягнуться друг до друга, вони починають таємно зустрічатися по ночах біля міста в гаї Діани. Але ревнива господарка дівчини довідається про схильності молодих людей друг до друга, вона приходить на побачення замість Псише. Юнак відкидає любов Піфії, і тоді принижена жриця відсилає рабиню на Сицилію

Агатон біжить із Дельф у пошуках Псише. У Коринфі він зустрічає свого батька, що довідається юнака на вулиці міста по рисах подібності з його померлою матір’ю. Стратоник, так кличуть батька Агатона, виявляється одним зі знатнейших жителів Афін. Тому що Агатон, як і пізніше його молодша сестра, були породжені поза законним шлюбом, то він відправив його в Дельфи, щоб при храмі Аполлона той смог одержати гідне виховання й утворення. Де зараз його молодша сестра, він не знається

Разом з батьком Агатон поселяється в Афінах і стає законним громадянином республіки. Батько незабаром умирає, залишаючи сина єдиним законним спадкоємцем. Агатон учиться у філософській школі Платона. Він заступається за свого несправедливо обвинувачуваного друга, чим викликає невдоволення деяких богатих афинян. Юнак прагне знищити в республіці розходження між богатими й бедними, виступаючи за повернення “золотого століття”. Поступово своєю діяльністю він наживає собі ворогів, які повідомляють Агатона державним злочинцем і виганяють із Греції. Так він зрештою виявляється в будинку Гиппиаса.

Любов Данаи й Агатона не входить у плани розважливого софіста, і він руйнує ідилію, розповідаючи Каллиасу про сумнівне минуле Данаи. У розпачі Агатон біжить зі Смірни, він направляється в Сіракузи, де, по слухах, молодий тиран Дионисий став захопленим учнем Платона, Юнак сподівається знайти там застосування своїм силам

Після докладного опису відносин при дворі в Сіракузах автор вертається до історії свого героя. Агатон зустрічає в місті філософа з Кирени, Аристиппа. Його світогляд сполучить веселість вдачі зі спокоєм душі. Ця мудра людина представляє Агатона при дворі Дионисия. Незабаром утворений юнак стає першим радником тирана. Два роки Агатон зм’якшує всіма доступними йому способами гне Дионисия на народ. Він потурає незначним слабостям тирана, щоб переборювати його набагато більше серйозні недоліки. Народ Сіракуз почитає Агатона як свого заступника, але, з іншого боку, він наживає собі ворогів серед придворних. Його ненавидять відсторонений від справ колишній міністр Филистус і колишній фаворит Тимократ. Крім того, Агатон виявляється залученим у придворну інтригу розумної, гарної й властолюбної дружини Филистуса Клеонисси, любов якої він відкидає, у той час як Дионисий її домагається. Передбачаючи фатальний результат, Аристипп радить Агатону виїхати, але вир подій захоплює жагучого парубка. Він стає учасником змови вигнаного шурина Дионисия, Диона. Филистус розкриває змову, і Агатона заарештовуються

У в’язниці піддаються важкому випробуванню філософські погляди героя, з поборника чесноти й народного заступника він готовий перетворитися в озлобленого людиноненависника. Несподіваний приїзд Гиппиаса в Сіракузи протвережує Агатона. Він знову відмовляється прийняти речення софіста стати його послідовником у Смірні й остаточно вирішує завжди бажати людям тільки добра й робити тільки добро. Знаменитий державний діяч, філософ і полководець Архит Тарентский звільняє Агатона.

У Таренте герой знаходить свій новий будинок. Архит, що добре знав Стратоника, заміняє йому батька. Тут же Агатон знаходить свою кохану Псише, що стала дружиною сина Архіта, Критолауса, і довідається, що вона насправді є його рідною сестрою

Агатон у Таренте заглиблюється у вивчення наук, особливо природних. Один раз під час полювання він попадає у відокремлений сільський будинок, де зустрічає Данаю, що називає себе Хариклеей. Оповіданням-сповіддю про своє життя вона здобуває вірного друга в особі Агатона. Псише стає її подругою

Архит своєю життєвою мудрістю як би вінчає духовне становлення головного героя роману Політичні успіхи практичної філософії тарентского діяча роблять сильне враження на Агатона. За час тридцятирічного правління Архіта жителі Тарента настільки звикли до мудрих законів свого правителя, що не сприймають їх інакше, як щось природне й звичайне

Після подорожі по світлу з метою довідатися якнайбільше про життя інших народів Агатон присвячує себе в Таренте суспільної діяльності. Зміст свого життя тепер він бачить у тім, щоб домогтися процвітання цієї маленької держави з його гречними жителями

Е. А. Коркмазова


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

Переказ роману Виланда “Картина философическая вдач і звичаїв грецьких”