У білі, сліпучі дні весни чи раннього літа дівчата з місцевого медучилища проводять на території фортеці заняття з протиповітряної оборони. З ношами, у важкому спецодязі, з сумками Червоного Хреста через плече, розсипавшись по замковому пустирищу, юні медички зі сміхом долають уявну радіоактивну зону, долають навчальну смерть і все когось рятують, рятують, рятують…
Територія між валами саме для таких “ученій”, горби, бур’яни. Щоліта в ямах археологи знаходять собі роботу, на пагорбах кози космічної ери пасуться. Споруда римських
чи й ще раніших часів, фортеця давно вже нікого не відлякує. У бійницях гніздяться птахи. На вежах туристи лишають плями своїх автографів. Лише з моря фортеця ще й має вигляд: здалека відкривається морякам її силует на скелястій кручі над лиманом, над білим, виноградним містечком. Є загадковість у вежах її, пам’ять часів, відгомін давніх пристрастей.
Де колись римлянин чи турок зубами скреготів, тягнучи в укріплення свою розпатлану жертву, нині медички весело перебігають між валами, крізь протигазні маски сміються очима до перехожих.
А в перерві між заняттями, посідавши на мурах, де провіває вітерець, далеко
біліють у своїх халатиках, наче табунчик гусей, у люстерка позиркують та ласують морозивом, що його продає коло фортечної брами тітуся з місцевої торговельної мережі. Дівчата хоча притомлені, та водночас і вдоволені щойно пережитою напругою, ніби й справді їм вдалося когось порятувати. Пересміхаються, жартами зачіпають археологів, що риються в одній із ям поблизу, зігнуто блищать голими спітнілими спинами, ну просто – як римські раби в каменоломнях! Лицарі науки, щось там вони все шкребуть, усе шукають уперто, байдужі до всього на світі, крім своїх вічних черепків (О. Гончар; 251 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Заняття з протиповітряної оборони.
2. Територія між валами саме для таких “ученій”.
3. Фортеця давно вже нікого не відлякує.
4. А в перерві між заняттями у люстерко позиркують дівчата.
5. “Лицарі науки”.
3. Лексична робота.
• Археологія – наука, що вивчає давні побут і культуру людського суспільства на підставі речових пам’яток минулого, добутих розкопками.
• Бійниця – отвір для стрільби у стіні оборонної споруди, бронепоїзді та ін.
• Черепки – Тут Уламки розбитого глиняного виробу.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Каменоломні, черепки, Червоний Хрест, протиповітряна обо рона, медучилище, радіоактивна зона, протигазна маска.
5. Питання до тексту.
• Що проводилося на території фортеці?
• Як проходили ці заняття?
• Чому територія старої фортеці ідеально підходила для таких занять?
• Опишіть територію фортеці.
• Чим займалися дівчата між заняттями?
• Хто працював на території фортеці? У чому полягала їхня робота?
6. За складеним планом Переказ – ати текст.
Переказ – ФОРТЕЦЯ ДЛЯ НАВЧАНЬ
- Героїчні сторінки життя запорожців
- Твір-роздум “Чому Лаврін і Мелашка стали сварливими, дріб’язковими?”
Categories: Скорочені твори