Образ капітана Гранта в трилогії Жуля Верна

Вершиною творчості Жуля Верна можна вважати його знамениту трилогію, герої якої не тільки виражають, але й втілюють у практичних діях гуманістичні й демократичні ідеали письменника

Сюжет першого роману визначається пошуками зниклі без звістки капітана Гранта. Різні тлумачення зіпсованого документа змушують Едуарда Гленарвана і його супутників проробити кругосвітня подорож уздовж 37-й паралелі. Хто такий капітан Грант? Мужній шотландський патріот, що не побажав примиритися з тим, що його батьківщина остаточно втратила незалежність.

Він вирішив заснувати колонію шотландських емігрантів на одному з островів Тихого океану, але аварія корабля перешкодило йому здійснити цей план. Гленарван – політичний однодумець Гранта – споряджає експедицію всупереч бажанню Адміралтейства, на свій страх і ризик. Таким чином, одне із самих захоплюючого роману “Незвичайні подорожі”- мотивується волелюбними прагненнями героїв

Національно-визвольні ідеї ще сильніше звучать у романі “Двадцять тисяч лье під водою”. В образі революціонера й ученого капітана Немо ми бачимо найбільш повне вираження прогресивної спрямованості Творчості

Жуля Верна, Загадковий Немо, як з’ясовується надалі,- індієць Даккар, що присвятив своє життя боротьбі за звільнення батьківщини від британського панування. Його чудовий підводний корабель “Наутилус” – і наукова лабораторія, і грізне знаряддя бою. До послуг Немо багата бібліотека й унікальний музей. Тут усе пристосовано для серйозних наукових занять. Але капітан Немо не може знайти заспокоєння в глибинах океану, коли на землі діється стільки зла. Тому він не припиняє мстити завойовникам і надавати допомогу народам, що прагнуть скинути ланцюги рабства

В “Таємничому острові” зводяться воєдино сюжетні лінії двох перших романів, Робинзони XIX століття – інженер Сайрес Смит і його друзі, виявившись на незаселеному острові, змушені проробити як би заново весь шлях, пройдений людством: почавши з добування вогню, виготовлення лука й стріл, примітивних знарядь праці й домашнього начиння, потім уже за допомогою первісних інструментів вони створюють більше складне встаткування й приступають до більших робіт. На відміну від свого попередника Робинзона Крузо, герої “Таємничого острова” не обмежуються полюванням, землеробством і скотарством. Вони будують мости, проводять канали, споруджують греблі, осушують болота, добувають корисні копалини, плавлять метали, роблять хімічні продукти й т. д.

Самотньому Робинзону Жуль Верн протиставляє дружний трудовий колектив, групу людей, збройних науковими знаннями й технічним досвідом свого часу, Вільний праця вільних людей, що живуть на вільній землі, творить чудеса. Тут кожний трудиться для себе й одночасно на благо всього колективу. Плоди спільного прац-загальне надбання. Для кожного окремо й для всіх разом творча праця стає найпершою життєвою потребою. Тут не існує ні грошей, ні приватної власності, ні присвоєння чужої праці. Тут усе – за один, один – за всіх. “Таємничий острів” – “робінзонада” нового типу, заснована на прославлянні благих результатів вільної колективної праці. У цьому й полягає виховне значення “Таємничого острова”, одного із кращих романів Жуля Верна

Оригінальний Художній вимисел тісно переплітається в його романах з реалістичними картинами тяжкого становища поневолених народів колоніальних і залежних країн, жахів работоргівлі, невільництва негрів в Америці. У багатьох романах Жуль Верн зі збурюванням описує звірства колонізаторів, що творять, свої чорні справи під прапором прилучення до цивілізації відсталих народів (“Діти капітана Гранта”, “П’ятнадцятирічний капітан”, “Плавучий острів” і ін.).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 2.50 out of 5)

Образ капітана Гранта в трилогії Жуля Верна