Нарешті виникло письмо

Матеріал уроку. Предметні листи. “Знамениті дари” за Геродотом. Найдавніші українські книги.

Мета. Ознайомити учнів з таким видом дописемного спілкування як предметні листи. Дати їм загальні відомості про книгу як історичну пам’ятку людства, як коштовний скарб, в якому сховане джерело мудрості. Ознайомити з основними історичними етапами створення книги. Розвивати уяву, зв’язне мовлення. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати бережне ставлення до книги.

Обладнання. Ілюстрації найдавніших книг; предмети для гри

“Передай послання”.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1. Евристична бесіда.

– Чи дорого, діти, коштує сьогодні книга?

– Від чого залежить ціна книги? (Від обсягу матеріалу, ілюстрацій, якості паперу і палітурки.)

– Чи кожен з нас має змогу’ придбати книгу?

– Люди яких професій створюють книгу? (Письменник, редактор, художник, друкар, палітурник.)

– Чи можемо ми уявити життя без книги? Чому?

2. Мовна розминка.

– Роз’єднайте слова і прочитайте текст.

Книга-однезнайбільшихчудес, створенихлюдиною. Відтодіяклюдинавчилисяписати,

всюсвоюмудрістьвонидовіриликнигам. Шляхрозвиткукнигибувтривалиміскладним. Якийтількиматеріалневикористовувалилюдидлявиготовленнякнижок:глину, листятакорудерев, шкірутварин, бамбук, папірус, шовк.

– Що запам’ятали з прочитаного?

III. Опрацювання нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

Але як тільки люди навчилися спілкуватися між собою, виникла потреба передачі інформації один одному. Задовго до виникнення письма існували різні немовні форми передачі інформації. Ми вже ознайомилися з малюнковим письмом. А сьогодні ознайомимося з предметним письмом. Предметне письмо – це сукупність предметів, речей, які створювалися однією людиною для передачі інформації іншій людині або групі людей. В якості таких знакових предметів служили застромлені у землю гілки, зарубки на деревах, фігури з каменів, які інформували про напрям руху. Дим від багаття як знак небезпеки, пучок стріл як символ оголошення війни. Але предметний лист вимагає попередньої домовленості для розуміння його значення. Якщо її немає, то інформація може бути зрозуміла неправильно. Яскравим прикладом тут може служити розповідь давньогрецького історика Геродота, яку ми сьогодні прочитаємо.

2. Робота з підручником.

– Прочитайте в підручнику про предметні листи.

– Які приклади предметного письма люди використовують і зараз? Читання тексту “Знамениті даріг” вчителем.

Словникова робота.

Скіфи – проживали в степах і лісостепах теперішньої України.

Персія – сучасний Іран. В давнину – одна з найбільших в історії імперій. Радник – порадник, консультант.

> Перевірка первинного сприйняття.

– Як звали перського царя?

– Які подарунки передали скіфські царі?

– Як зрозумів послання перський цар?

– Як розшифрували послання радники Дарія?

– Хто виявився правим?

> Читання тексту мовчки.

Чому перський цар неправильно зрозумів послання? (Не було попередньої домовленості про значення посланих предметів. Він зрозумів так, як хотів зрозуміти на свою користь.)

> Гра “Передай послання”.

Починає гру вчитель. Один учень виходить з класу, вчитель бере хустку і кладе туди якісь предмети. Разом з учнями класу домовляється про текст послання. тоді зав’язує хустку. Учень, який виходив з класу, намагається відгадати текст послання. Гру можна повторити кілька разів.

Наприклад. Квітка, крейда. (Намалювати крейдою на дошці квітку.)

Аркуш кольорового паперу, ножиці, клей, мобільний телефон. (Зробити з паперу футляр для телефону.)

> Розповідь учителя про найдавніші книга.

Перші книжки були рукописними. Писали їх на пергаменті (спеціально обробленій шкірі телят або овець), користуючись гусячим пером. Для письма використовували коричневе або чорне чорнило, а для оздоблення – фарби рослинного походження. Перші паперові книги з’явилися в XIII ст., їх тривалий час писали від руки. Одну книгу виготовляли протягом 5-7 років, тож коштувала вона дуже дорого. Першу заглавну літеру (ініціал) писали великих розмірів, оздоблювали її різними візерунками. Також прикрашали сторінки книг орнаментами (заставками). Палітурки виготовляли зі шкіри, оздоблювали їх коштовним камінням. Такі книги часто прикріплювали до стола ланцюгом.

– Прочитайте з підручника про перші книги, що дійшли до нинішніх часів. Як називалися ці книги? (Літописи.)

– Розгляньте, який вигляд мала книга.

– Чого в книзі більше – тексту чи малюнка? (Малюнка. У рукописних книжках писали невеликі за обсягом тексти (мініатюри).

IV. Підсумок уроку.

1. Робота з візуальними джерелами.

– Розгляньте ілюстрації із зображенням сторінок найдавніших книг. Поясніть. шо ви бачите на ілюстраціях.

– Як ви вважаєте, чи важко було створити такі книги?

– У чому їхня цінність?

2. Відновіть вірш.

Читайте…….. і вивчайте…..

Мандруйте, відкриваючи…………..

Нехай завжди приваблює все………..

Що спонукає вас вперед……………….

(Слова для довідки: світи, книги, нове, іти, мови. )

V. Домашнє завдання.

Переказувати текст “Знамениті дари”.

Створити свою сторінку рукописної книги на тему “Моє життя у початковій школі”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Нарешті виникло письмо