“Культовий фільм” не обов’язково шедевр

Повторний перегляд культового фільму не зменшує його привабливості. До багатьом з них шанувальники вертаються знову й знову протягом всього, життя продовжуючи знаходити нові ідеї й поживу для розуму. Такі фільми здатні впливати на величезну зрительскую аудиторію, розширюючи сферу свого впливу як у соціальному, так і в географічному плані. Почуття, які вони будять, являють собою не просте схвалення, але пристрасть і навіть відданість

Культові фільми нерідко є зразками технічної майстерності творців, часто засліплюють багатством зв’язків

і перекликів (з іншими фільмами, з масовою або високою культурою, а те й із самими собою). Найчастіше така картина руйнує всі існуючі жанри: теперішній культовий фільм може стати засновником нового жанру, створити власний простір і час

Жодна з перерахованих вище складових не є єдино необхідною для народження культу, але всілякі їхні сполучення саме й приводять до цього. Таке моє судження

Іноді й у супермодного фільму з’являється група особливо відданих шанувальників. Якщо згадати самий популярний фільм всіх часів і народів – “Зоряні війни”, – то в загальній масі його шанувальників

ми побачимо ядро особливо відданих фанатів. Для ілюстрації – під час перепису населення в Австралії 70 509 чоловік у графі “релігія” указали “джедай” або щось аналогічне. Нехай це всього лише жарт, але вона, безумовно, щось додає до визначення “культового” фільму. Втім, хоча я вважаю цей фільм найцікавішим феноменом, на “Зоряні війни” уже переведено так багато чорнила, що мені здалося більше правильним віддати місце менш відомим добуткам

А буває, що величезний інтерес до кінокартини може бути обернено пропорційному числу глядачів, що бачили її, і вся жагуча любов до фільму виходить від невеликого числа шанувальників. Бувають фільми, які можна побачити так рідко, що вони скоріше є міфом, а не шедевром; особливо це ставиться до спірних фільмів, які частіше обговорюють, чим дивляться. Щоб проілюструвати ця обставина, я включив у книгу фільм “День, коли клоун плакав”. Це маловідомий добуток письменника, режисера й виконавця головної ролі Джерри Льюиса бачили не більше тридцяти чоловік. Однак многим, заінтригованою його неприступністю, а також дурною славою, породженої строгою забороною на демонстрацію, він усе ще здається притягальним. Фільм перетворився в чистої води культ, і тому я дав йому місце у своїй книзі. Це викликає у вас протест? Ну й прекрасно!

Японські аниме – це сам по собі культ. Спочатку я збирався обмежитися описом тисячі фільмів цього жанру, але потім залишив тільки один. В аниме стільки відданих шанувальників, що їх би не задовольнив ніякий мій вибір. Так що поки вони не повернулися додому після школи, тусовки, набігу на магазин коміксів або роботи в ракетобудівному конструкторському бюро, не залізли в Інтернет і не видали проти мене фетву, поспішаю заявити – я добре все розумію. І раз вуж жоден список не буде по-справжньому повним, я просто пропоную вам безперечну класику в особі мультфільму “Акира”.

По суті, це анімаційний варіант гонконгського бойовика з науково-фантастичним ухилом. У Японії, що тільки що пережила Третю світову війну, забите суспільство починає потроху відновлюватися, уряд розробляє програму психологічного впливу, а два члени банди мотоциклістів і один хлопчик, що втік, стають засновниками нового світового порядку

Ватажок банди Канеда і його друг Тецуо беруть участь у сутичці з конкуруючою бандою. Тецуо серйозно поранений і надходить у військовий госпіталь, де на ньому проводять секретний військовий експеримент по телекінезі, що робить його здатним руйнувати будь-які перешкоди однією тільки силою волі

Утікши з госпіталю в напівбожевільному стані, Тецуо метається по Токіо, збройний своєю надприродною силою. Тепер від Канеди, його друга по імені Кей і трійки “псиоников” залежить порятунок миру від руйнування

Можливо, сюжет надмірно ускладнений і можна заплутатися у всіх його ходах. У фільмі занадто багато побічних тим і дрібним драматичним відступам, які заважають зосередитися на основній лінії. Якщо ви хочете оцінити “Акиру” по достоїнству, я раджу подивитися цей фільм як мінімум тричі, щоб одержати подання про нього як єдиному цілому

Фільм чудовий ще й тим, що режисер (Кацухиро Отомо) є й автором коміксів, на основі яких фільм снять. Так трапляється досить рідко. Численні відгалуження сюжету можна пояснити прагненням режисера вмістити 38-млосний стос коміксів у двогодинну картину. Анімація просто чудова. Перед нами світним неоном Нео-Токио, де гігантські рекламні растяжки ширяють над хмарочосами й метушливими вуличними ринками, а мотоцикли, що несуться, розріжуть автомагістралі смужками світла. Фільм буквально фонтанирует світлом і кольорами, і найбільше в незабутні перші десять хвилин фільму. “Акира” виконаний справжнього духу киберпанка й створює відчуття анархії, напору, гніта темних сил і буквально іскриться, немов заряджений електрикою. Ще одне з видатних якостей цього фільму – увага до деталей. Фактура будинків, реалістичні світлові ефекти й постійна присутність руху на задньому плані створює виняткову атмосферу. Чудовий саундтрек, створений Шоджи Ямаширо, тільки підсилює цей ефект

Персонажі рухаються плавно й реалистично. Звичайно, було б ідіотським снобізмом міркувати про те, що дубльована версія фільму гірше, ніж оригінальна, але якщо ви подивитеся цей фільм із субтитрами, то переконаєтеся, що руху губ героїв відповідають тому, що вони вимовляють. Відповідно, деякі елементи діалогів і емоційний підтекст огрубляются при перекладі

“Акира” зробив дуже великий вплив на розвиток жанру. Він дав аниме пропуск у мэйнстрим і зробив глибокий стилістичний вплив не тільки на анімаційних бойовиків, але й на науково-фантастичне кіно в цілому. Подібність між “Акирой” і “Матрицею” аж ніяк не випадково. Творці “Матриці” (1999) брати Вачовски завжди називали “Акиру” серед тих фільмів, які вплинули на них творчість


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.00 out of 5)

“Культовий фільм” не обов’язково шедевр