Ліна Костенко. Коротко про письменницю. “Чайка на крижині”. Розгорнута притчева метафора про духовність людини, її неповторну “крилатість”
Серед книжок, як і серед людей, можна потрапити в гарне товариство. Вступ до теми: “Літературне коло”
Мольєр (Жан Батист Поклен) (1622 – 1673) – комедіограф, актор, театральний діяч. Провідні теми та художні особливості комедій Мольєра
Шандор Петефі “Знову осінь завітала”, “Останні квіти”; Жак Превер “Зимова пісенька”; Ованес Туманян “Березень”, “Весняне запрошення”
“Лиш боротись – значить жить”. І. Франко. Розповідь про письменника. Особливості виразного читання художньо-публіцистичної прози
Переказ. Поняття про переказ як жанр художньої літератури та вид мовленнєвої діяльності. Докладний переказ художнього тексту розповідного характеру
ЗВУКИ, , ПОЗНАЧЕННЯ ЇХ БУКВОЮ Цц (“це”). ЗВУКО-БУКВЕНИЙ АНАЛІЗ СЛІВ. СКОРОМОВКА. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “ЦИРКОВА ЗАЛІЗНИЦЯ”
Тарас Шевченко. “Мені однаково, чи буду” (з циклу “В казематі”). Роздуми автора про власну долю, долю України
Уславлення людської гідності, самоповаги та мужності, засудження приниження й внутрішнього рабства у віршах Ш. Петефі
Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять”. Автобіографічна основа повісті. Показ життя і побуту села. Опоетизований образ лебединої зграї
ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ ВИВЧЕНИХ БУКВ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “МІСТА УКРАЇНИ”. СКЛАДАННЯ УСНОЇ РОЗПОВІДІ ПРО РІДНЕ МІСТО (село)
“Слово про похід Ігорів”. Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету
“В ЕЗОПА ВЧІТЬСЯ, ДОБРІ ЛЮДИ!” – Езоп (VI ст. до н. е.). “Вовк і Ягня”, “Крук і Лисиця”, “Мурашка і Цикада”, “Хліборобові діти”
Джонатан Свіфт “Мандри Гуллівера”. Державний устрій, закони та звичаї Ліліпутії. Війна між Ліліпутією і Блефуску, її причини і наслідки
Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття і призначення людини
Євген Гуцало. Коротко про письменника. “Сім’я дикої качки”. Твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. СТОРІНКАМИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ (за поезіями з книги Олександра Олеся “Княжа Україна”)
Тематична атестація № 6 – за темою “Від романтизму до реалізму. Російська література початку XIX ст.”
I. Карпенко-Карий. “Сто тисяч”. Проблема влади грошей – наскрізна й “вічна” у світовому мистецтві. Засоби сатиричного змалювання
Іван Франко. “Іван Вишенський”. Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя XVII ст. і художній образ у творі
Історичний колорит і романтика пригод у творі (продовження). Вплив реальних історичних подій, соціального статусу і національності на долю людини
Гармонія внутрішнього світу, душевна чистота Тетяни. Пушкінське переосмислення типу романтика в образі Ленського
HE PUTS TНЕ SCREW ON – Своєрідність художнього світу Ч. Діккенса. Характеристика образу Скруджа. Аналіз першої строфи
Александр Пушкин (1799-1837) “Песнь о вещем Олеге”. Поэтизация древнерусской старины. Летописный источник “Песни”
ОБРАЗИ РОМАНУ ПАНТЕЛЕЙМОНА КУЛІША “ЧОРНА РАДА” (ЯКИМ СОМКО, ІВАН БРЮХОВЕЦЬКИЙ, КИРИЛО ТУР, ПЕТРО ШРАМ)
Воплощение в образе Тараса Бульбы лучших черт запорожского казака. Героическая смерть Тараса. Глава ХІІ
ПРЯМУЮЧИ РІЗНИМИ ШЛЯХАМИ ДО ОДНІЄЇ МЕТИ – Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності в образах пірата Сілвера та його поплічників
Літературна балада. Франсуа Війон (між 1431 – 1432 – 1463) “Балада прикмет”. Особливості жанру літературної балади
Генріх Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Засудження жахів війни у творчості німця Белля. Герой “Подорожнього…” як жертва війни
Романтичні й реалістичні елементи в поетиці роману “Герой нашого часу”. Особливості художнього часу, образу автора та картин природи
В. Симоненко. “Гей, нові Колумби й Магеллани”. Заклик поета відкривати “духовні острови” в інтелектуальному морі свого народу
Я ЧЕСТЬ ВІДДАМ ТИТАНУ ПРОМЕТЕЮ… – Міф про Прометея. Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей
С. Маршак. “Дванадцять місяців”. Протиставлення образів Пасербиці, Мачухи та Дочки як втілення конфлікту добра і зла
Данте – видатний поет і мислитель Італії. Поема “Божественна комедія” – філософсько-художній синтез середньовічної культури
Життя і творчість Вольтера (1694 – 1778). Ідейний зміст і художня структура філософської повісті “Простак”, сенс її назви
СКРИНЬКА КАЗОК НАРОДІВ СВІТУ. ЯК ДІВЧИНА КОРОЛЯ ПЕРЕХИТРИЛА (УГОРСЬКА НАРОДНА КАЗКА). ЗАЧИН, ОСНОВНА ЧАСТИНА І КІНЦІВКА
БУКВА Щщ (“ща”), ПОЗНАЧЕННЯ НЕЮ ЗВУКОСПОЛУЧЕННЯ. ОПРАЦЮВАННЯ УРИВКА ВІРША В. СИМОНЕНКА І ТЕКСТУ “НАША БАТЬКІВЩИНА”
ЛІНА КОСТЕНКО. ОСІННІЙ ДЕНЬ, ОСІННІЙ ДЕНЬ, ОСІННІЙ!.. ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ. ДЕНЬ БУВ ЯСНИЙ, СОНЯЧНИЙ ТА ТЕПЛИЙ
ВІД БІОГРАФІЇ ДО ТВОРЧОСТІ – ОДИН КРОК – Чарльз Діккенс (1812-1870). Гуманістичний зміст і висока людяність творів Ч. Діккенса
Леонід Кисельов. Патріотичний мотив вірша “Додому”. Вселюдське і національне значення образу української Мадонни (“Катерина”)
ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВИХ ЗНАЧЕНЬ БУКВИ Єє. ЗВУКО-БУКВЕНИЙ АНАЛІЗ СЛІВ. ЗАГАДКИ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “КИЇВСЬКЕ МЕТРО”
Олександр Довженко. Розповідь про письменника. “Воля до життя”. Правдиве зображення трагічних подій Другої світової війни
В. Голобородько. “З дитинства: Дощ” (“Я вплетений…”). Оригінальність, простота висловлення глибоких почуттів, важливих думок
Народна драма “Вільгельм Телль”, поетизація в ній боротьби за національну незалежність і свободу особистості
Джеймс Олдрідж (народ. 1918). “Останній дюйм”. Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей. Формування характеру Деві за надзвичайних обставин
Антуан де Сент-Екзюпері – французький письменник. “Маленький принц” – філософська алегорична казка-притча
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДО ТЕМИ “Види мовленнєвої діяльності” (підсумковий контроль на уроках розвитку мовлення)
Григір Тютюнник. “Три зозулі з поклоном” – новела про щиру і віддану любов, людську чесність і порядність. “Зав’язь”
ПОДОРОЖ – ЦЕ МРІЯ КОЖНОГО, АЛЕ НЕ КОЖЕН ЛАДЕН ГІДНО ЇЇ ЗДІЙСНИТИ – Прославлення сили людського характеру в творі
Йоганн Крістоф Фрідріх Шіллер (1759-1805) “Рукавичка”. Утвердження самоцінності людського життя в баладі Шіллера “Рукавичка”
Розвиток зв’язного мовлення. О. де Бальзак. Повість “Гобсек”. Зіставлення образів Фанні Мальво і Анастазі де Ресто
ВСТУП ДО РОЗДІЛУ. ВОЛОДИМИР СОСЮРА. ЯК НЕ ЛЮБИТЬ ТОЙ КРАЙ… ЛІНА КОСТЕНКО. УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА
Пізнавальне значення світової літератури: зображення в ній життя, побуту, звичаїв, світогляду, духовних і моральних цінностей різних народів світу
Знищення природи, цивілізації і культури як наслідок бездуховного науково-технічного прогресу (за новелою Р. Бредбері “Посмішка”)
ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ. ІГРАШКИ. ВІКТОР ТЕРЕН. ОСІНЬ. ІГОР СІЧОВИК. НЕСЛУХНЯНИЙ ЯЗИЧОК
Тарас Шевченко. “Ой три шляхи широкії”. “Минають дні, минають ночі”. Роздуми автора про плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю
Переосмислення здобутків європейського романтизму російською культурою. Олександр Пушкін (1799- 1837) – великий російський поет
БЕСІДА-РОЗПОВІДЬ ПРО ЛЕСЮ УКРАЇНКУ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ “ЛЕСЯ УКРАЇНКА” І ВІРША ЛЕСІ УКРАЇНКИ “ВИШЕНЬКИ”. ЧИТАННЯ ЗА ОСОБАМИ
Любов – першооснова життя. Вираження в поезіях Гейне особистої долі поета – вигнанця, його нерозділеного кохання
Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема
Виразне читання гумористичних творів – за розділами “З української прози” та “Український гумор та сатира”
Адріан Кащенко. Розповідь про письменника. “Над Кодацьким порогом”. Історичні події на Запорозькій Січі за кошового отамана Івана Сулими
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ для контролю за засвоєнням літературознавчих понять розділу “Світ фантазії, мудрості”
Позакласне читання. Складні таємниці жіночої душі. (Повісті Г. Джеймса “Дейзі Міллер” та І. Тургенєва “Ася”)
Тарас Шевченко. “Заповіт”. Заклик до українського народу звільнитися з кайданів імперської влади Росії. Віра в світле майбутнє України
Квінт Горацій Флакк – один із найвидатніших поетів римської літератури. Ода “До Мельпомени” як початок традиції підбиття поетом підсумку свого творчого шляху
Сатирико – метафоричний зміст твору “Крихітка Цахес”. Іронія та гротеск у творі як важливі риси індивідуального стилю Гофмана
Йоганн Вольфганг Гете (1749-1832) “Вільшаний король”. Переплетіння психологічного, фантастичного та реального в баладі Гете
Трагікомедія І. Карпенка-Карого “Сто тисяч” – класичний взірець українського “театру корифеїв”. TЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія
Сербська народна балада “Смерть матері Юговичів”. Фольклорна основа і драматизм сюжету та ознаки фольклорного характеру твору
ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ ВИВЧЕНИХ БУКВ. ОПРАЦЮВАННЯ ОПОВІДАННЯ І. ПРОКОПЕНКО “ПРО ЩО ШЕПОТІЛИ БЕРІЗКИ”
Пісні про боротьбу проти соціального і національного гніту (“Чи не той тоХміль”, “Ой Морозе, Морозенку”)
Джонатан Свіфт (1667-1745). “Мандри Гуллівера”. (І частина – “Гуллівер у ліліпутів”). Ознайомлення зі змістом твору