Колядуємо та віншуємо

Матеріал уроку. Колядка “Добрий вечір тобі…”. Посівання “Сію. сію, посіваю”.

Мета. Продовжувати ознайомлювати учнів з традиціями українського народу. Вчити аналізувати твори, удосконалювати техніку виразного читання. Розвивати інтерес до народної творчості. Виховувати повагу до наших звичаїв і традицій.

Обладнання. Різдвяна зірка; дідух: аудіозаписи українських колядок.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

– Які зимові розваги люблять діти?

> Вправа “Тренування”.

>

Відновіть вірш.

– Вставте пропущені букви А ; О; Е.

П..хн.. сін..м і кут..ю.

Сяє зірк.., сніг скрипить.

І к..лядка.. н..д з..мл..ю

З білим..нг..л..м л..тить.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

– Сьогодні на уроці ми поговоримо про величне свято Різдво. Згадаємо відомі нам колядки, посівання. Прочитаємо колядку “Добрий вечір тобі…” і посівання “Сію, сію, посіваю”, порівняємо їх з відомими нам.

> Слово вчителя.

Ланцюжок веселих і дзвінких зимових свят відкриває Різдво, яке відзначають у сімейному колі. Святкування Різдва починалося напередодні – у Святвечір, різдвяне

надвечір’я. У цей день намагалися не їсти, доки не зійде перша зірка, яка колись сповістила про народження Христа. Слово Різдво означає народження всього живого. Перед вечерею господар розсипав по долівці солому, сіно клав на стіл під скатертину, ставив на покуті сніп – дідух.

Цього вечора ходили на гостину одне до одного, носили так звану вечерю, святкові страви. Ходили до родичів частіше діти. Обов’язковою святковою стравою була кутя.

У цей вечір діти, чоловіки і хлопці ходять колядувати. Колядки – величальні пісні, у яких славлять народження Ісуса Христа, бажають здоров’я, щастя, щедрого урожаю, достатку господарям дому, за що отримують винагороду “коляду”.

> Вікторина.

1. Які найбільші свята відзначають у січні?

2. Який традиційний символ Різдва ставив господар на покуті?

3. Скільки страв готували на “щедру вечерю”?

4. Як називають вечерю перед Водохрещем?

5. Назвіть обрядові пісні різдвяного циклу.

6. Традиційний атрибут різдвяного обряду колядування.

Слова для довідки: дванадцять, зірка, Різдво, Василя, Водохреща, голодна кутя, колядки, щедрівки, дідух.

IV. Опрацювання колядки “Добрий вечір тобі…”.

1. Слухання і наспівування відомих колядок “Нова радість стала”, “Бог ся рождає”.

– Які ще колядки ви знаєте?

2. Читання колядки з підручника.

> Читання вчителем.

– Ця колядка давня чи сучасна?

– З чого видно, що давня?

– Знайдіть у тексті слова, які ми зараз не вживаємо.

> Словникова робота.

Ясен світ – Син Божий.

– Як розумієте слово “триєждані”? (Троє довгоочікуваних гостей.)

> Читання учнями мовчки.

– Які гості приходять до господаря?

– Які подарунки йому приносять?

– Хто благословить людей і чому?

> Наспівування колядки хором.

V. Читання і заучування посівання.

– Прочитайте посівання з підручника.

– Хто з вас коли-небудь ходив посівати?

– Чи можете пригадати будь-яке посівання?

– Коли в Україні виконують обряд засівання? (На Повий рік. За старою традицією, в Україні його й досі відзначають 14 січня – у перший день Нового року за старим стилем. В народі він вважається днем Василя і Маланки.)

– Хто зазвичай ходив посівати?

– Що бажали господарям засівальники?

Засівання (посипання) – давній український звичай. У перший день нового року молоді хлопці й діти чоловічої статі ходили від хати до хати, символічно засіваючи хлібні зерна і бажаючи господарям щастя, здоров’я, щедрого врожаю. Посипальників приймали як найбільш бажаних гостей, запрошували до столу, щоб добре все сідало. Господарі пригощали посипальників яблуками, бубликами, пиріжками, часто давали і дрібні гроші. Зерно, що вони розсипали по хаті, господиня збирала і давала курям, аби краще неслися.

– Що збереглося від колишньої традиції?

VI. Підсумок уроку.

– З якими звичаями українців ознайомилися?

– Що нового дізналися на уроці?

– І колядки, і посівання були спрямовані на те, щоби словом засіяти добро в хаті господарів. Наші предки знали силу слова.

> Вправа “Мікрофон”.

– Що ви б хотіли побажати своїм друзям на Новий рік?

VII. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати колядку з підручника. Вивчити будь-яке посівання напам’ять.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Колядуємо та віншуємо