Героїня “сімейної драми” Г. Ибсена “Примари”

Героїня “сімейної драми” Г. Ибсена “Примари” (1881), удова капітана й камергера, мати Освальда Алвинга. Натура вольова, ибсеновская “сильна жінка”, Ф. А. на першому році шлюбу з нелюбимим чоловіком пішла на серйозний компроміс, що визначив всю її подальше життя. Вона не змогла зробити рішучий крок і піти від п’яниці й розпусника чоловіка, піддавшись угодам людини, якого любила і якому довіряла, – пастора Ман-дерса, боягуза й ханжи, типового для Ибсена персонажа-руйнівника, що ніколи не упускає шансу зіпсувати життя ближнього

Звичайно,

справа було не тільки в авторитеті пастора; сама Ф. А. була психологічно залежна від того, що потім так вдало назвала “примарами”: її давив “страх віджилих понять, вірувань і тому подібного”, що “уже не живе в нас, але все-таки сидить так міцно, що від нього не відскіпатися”. Ці примари – лицемірні подання про сімейний і громадський обов’язок, що диктує необхідність продовження життя з нелюбимою й невартою людиною заради збереження шлюбу – змусили Ф. А. довгі роки посилено підтримувати міф про високу моральність покійного чоловіка, у який вірить Освальд.

Через багато років

виявляється, що її жертва була даремний і злочинною: син-сифілітик, якого вона навмисно з раннього дитинства виховувала вдалині від будинку, успадкував від батька невиліковну, прогресуючу хворобу. Ф. А. живе минулим, і в цьому змісті сьогодення для неї – тільки примара, тінь минулого

Ф. А. сама подібна до примари. Слабка спроба расквитаться з минулим – гроші, рівні сумі стану Алвинга до моменту їхнього одруження, зекономлені героїнею, щоб син нічого не успадкував від порочного батька. Ф. А., безумовно, мужня людина, здатний прийняти правду, який би гіркої вона не була. Більшу роль у її внутрішній еволюції зіграли нові книги, читання яких не схвалює пастор. Цілком можливо, що серед книг, що виховують вільнодумство, минулого й п’єси норвезького письменника Генрика Ибсена. Але, погодившись один раз на компроміс, вона назавжди втратила відчуття радості життя. Є щось тяжке, страшне в цій холодній жінці, здатної творити міфи, але не здатної до безпосередньої теплоти, щиросердності. Не випадково так акцентується в п’єсі образ молоденької Регіни, виконаною радістю життя, якої минулого позбавлений Ф. А. і її син Освальд.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Героїня “сімейної драми” Г. Ибсена “Примари”