Епоха Івана Грозного у творчості Толстого

Епоха Івана Грозного і його складна, суперечлива фігура привертали увагу письменника давно, принаймні, з 1935 року. Час царювання Івана IV Толстой вважав однією з тих переломних епох, коли формувалася російська державність, складався національний характер. “Особистість Івана Грозного – один з ключів, яким відчиняється схованку душі російської людини, його характеру. Він був різнобічно талановита – політичний діяч, воїн, мислитель, організатор, любитель філософічних диспутів, для яких запрошували людей з-за кордону, автор викривальних

саркастичних листів, мова яких навіть і сьогодні – свіжий і своєрідно мистецький, він складав духовну музику. Його розум був у вічному горінні, порушенні від ідей, що володіли ним… Він був жорстокий, але це було в дусі того суворого часу, жорстокість його ніколи не була безглуздою, але обумовлена боротьбою за поставлені цілі… У досягненні своїх цілей він не зупинявся ні перед якими труднощами, так як вважав себе виполнітелем історично визначений ідей “(стаття” Російський характер “, 1944).

Цикл з двох п’єс – дилогія “Іван Грозний” (“Орел і орлиця”, “Важкі роки”) найбільш

досконале за формою драматичний твір Толстого. Однак зміст дилогії в різний час викликало нарікання. “П’єса О. М. Толстого” Іван Грозний “не вирішує завдання історичної реабілітації Івана Грозного”, – писав в 1942 році голова Комітету у справах мистецтв, вимагаючи від драматурга більш рішучого виправдання опричнини і жорстокості царя. А п’ятнадцять років по тому покійному письменнику було пред’явлено прямо протилежне звинувачення – в ідеалізації опричнини і самого Івана Грозного.

Першу частину дилогії, “Орел і орлиця”, письменник закінчував у Ташкенті, куди він переїхав з Горького. 14 червня 1942 він повернувся до Москви. “Військова Москва… – згадував письменник М. Нікітін. – Було розжарене, душно, цвіли липи, а люди точно німі, мовчки, стиснувши губи, дивилися на карту. Тоді до Москви з Ташкента примчав Олексій…

– Не міг… – сказав він, пояснюючи свій приїзд.- Гидко в Ташкенті. Начебто ховаєшся.

Увечері ми сиділи в особняку на Малій Нікітській, там, де раніше жив Горький… Толстой серйозний… Він встає, приносить із сусідньої кімнати портфельчик і, вийнявши з нього рукопис, починає читати свій розповідь про Сударєва, російською характері. Прочитавши, він кладе руку на рукопис і постукує по ній пальцями.

– Тут залишаюся… Так, твердо каже він, начебто заспокоєний власними словами “.

Неподалік від Барвихи, де жив Толстой влітку 1942 року, розповідає Ю. А. Крестінскій, розташовувалася “спеціальна військова школа – своєрідні курси підвищення кваліфікації партизанів. Курсанти та викладачі школи, вже мають досвід роки війни, часто зустрічалися з Толстим, ділилися з ним спогадами, розповідали випадки зі своєї бойової життя на фронті і в тилу у німецько-фашистських окупантів “. 23 липня в Калузі письменник зустрівся з бійцями і командирами Першого гвардійського кінного корпусу генерал-лейтенанта П. О. Бєлова, що повернулися з рейду по тилах супротивника. За враженнями від бесід, отриманими матеріалами (один з курсантів, відлітаючи в тил ворога, передав Толстому свій щоденник) письменник створив цикл “Оповідання Івана Сударева”, який почала публікувати “Правда” 14 серпня 1942 року: “Вночі, в сінях, на сіні “,” Як це почалося “,” Семеро замурзаних “,” Ніна “,” Дивна історія “. У травні 1944 року було надруковано ще одне оповідання з цього циклу – “Російський характер”. Національний характер російської людини радянської епохи в його різних проявах, його багатогранність і становлять ідейний зміст циклу оповідань Толстого.

Так підійшло до завершення грандіозне художнє дослідження, розпочате Толстим: зображення російського характеру і російської державності, взятих в переломні моменти національної історії – в епоху Івана Грозного, петровський час, в період громадянської війни і роки Великої Вітчизняної війни.

9 січня 1945 Толстой закінчив шосту главу третьої книги “Петра Першого”. Більше він уже не зміг працювати… “. 23 лютого 1945 А. Н. Толстой помер. На наступний день було опубліковано повідомлення: “Рада Народних Комісарів і Центральний Комітет ВКП (б) з сумом сповіщають про смерть видатного російського письменника, талановитого художника слова, полум’яного патріота нашої Батьківщини, депутата Верховної Ради СРСР Олексія Миколайовича Толстого”. Сотні тисяч москвичів пройшли через Колонний зал Будинку Союзів, прощаючись з улюбленим письменником, проводили урну з його прахом на Новодівочий цвинтар.

Керований совістю російської людини, А. Н. Толстой зумів подолати класові і особисті симпатії, класові і особисті зв’язки і вирватися з “підвалу” еміграції. Рухомий бажанням “хоч гвоздик свій власний, але вбити в пошарпаний бурями російський корабель”, письменник повернувся на Батьківщину. Літератор, громадський діяч, член уряду, А. Н. Толстой у повному і всеосяжному значенні слова став активним будівником і захисником нового суспільства, першої держави Землі.

Але головне – він став письменником нової епохи. Творчість О. М. Толстого взагалі є найяскравішим свідченням і доказом глибокого зв’язку літератури реалізму з кращими традиціями російської класичної літератури. Художник рідкісно індивідуального дарування, чудовий майстер російського слова, А. Н. Толстой після революції – письменник у повному сенсі загальнонародний. Його творчість стала невід’ємною, невіддільною частиною культури, воно міцно увійшло в життя і свідомість людей, а в числі кращих зразків літератури є частиною культури загальнолюдської, загальносвітової.

Бувають письменники, найвищі досягнення яких пов’язані з літературою для дітей. Інші майстри в таку форму, при якій би справу… зовнішнім чином відбивалося на папері і при якому виключалося зовсім його особисте погляд “. Іван Ілліч і тисячі інших подібних йому чиновників державної царської служби заради благоденства свого і своїх сімейних добровільно вимикали “особисте погляд” на справи, якими вони займалися.

Твір на тему: Епоха Івана Грозного у творчості Толстого


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Епоха Івана Грозного у творчості Толстого