Емма Боварі – героїня роману Г. Флобера “Мадам Боварі”

Реальний прототип – Дельфіна Справи-Бер, дружина лікаря з міста Рі біля Руана, померла у віці 26 років, отруївшись миш’яком. Втім, сам письменник запевняв, що “всі діючі особи його книги – вигадані”. Тема жінки, нудьгуючої у шлюбі і виявляє “романтичні” прагнення, виникає в ранньому оповіданні Флобера “Пристрасть і чеснота” (1837), потім у першому романі, названому “Виховання почуттів”. Серед літературних прообразів Е. Б. називають героїнь Жорж Санд, найчастіше Індіану. Е. Б. – класична романтична героїня, визиску

“справжності” буття і прагне здійснити “права серця” в світі реальних соціальних структур.

Юна дівчина, дочка фермера, вихована в монастирському пансіоні, потім дружина провінційного лікаря, Е. Б. від юнацтва і до сумної зрілості живе ілюзорними уявленнями про втілити романтичної мрії. Час від часу вона робить спроби знайти шуканий ідеал в реальному існуванні, настільки чужому божественних красот, що з’явилися їй на сторінках Вальтера Скотта, Ламартіна та інших романтичних авторів. Образ уявного світу, літературні та релігійні примари якого так ваблять панночку Руо (всі ці “коханці, коханки,

серцеві тривоги, дрімучі ліси, солов’їний спів у гаях, герої, хоробрі як леви, лагідні як ягнята”, “звуки арфи на озерах, лебедині пісень, голос Предвічного “), іронічно осмислений автором як свідомо” несправжні “, не тільки не має відношення до дійсного життя, але, що важливіше, відволікаючий душу від пізнання справжньої краси.

Однак і дійсність дана в романі у вельми непривабливому вигляді, у всякому разі така соціальна реальність провінції, де розгортається драма Е. Б. (“Вважають, що я закоханий в реальне, а тим часом я ненавиджу його, тільки з ненависті до реалізму я взявся за цей роман”, – пише Флобер, пояснюючи свій задум “відтворити сірий колір запліснявілого існування мокриць” та історію жінки, чиї “почуття і поетичність фальшиві “.)

Таким чином, якщо вірити автору, багаторазово прокоментував своє творіння, перед читачами – оповідь про безпросвітної “прозу життя” і про безпорадну, вульгарної спробі звільнитися від її тиску, протиставивши останньому “костюмовану” любовну інтригу і надуманий ідеал. Е. Б. легко звинувачувати, що звичайно і роблять критики, посилаючись на самого Флобера.

У той же час її образ – один з небагатьох жіночих характерів у світовій літературі, здатних викликати настільки суперечливі думки: Бодлер писав про недосяжній висоті душі Е. Б. і захоплювався її “близькістю до ідеалу людяності”; наш співвітчизник Б. Г. Реізов знаходить у Е. Б. “Фавстівську занепокоєння” і навіть бачить “шляхи, що ведуть від Прометея і Каїна до Емми Боварі”. Спроби прочитати образ, не ігноруючи суперечливі властивості героїні, призвели до визнання у неї “збоченого свідомості” і “живий, яка страждає” душі, “відкритої і нашої насмішці і нашому співчуття одночасно” (А. В. Карельський).

Спадкоємиця “смішних манірниць” і пана Журдена, створених Мольєром, героїня Флобера сміху не викликає. Досить цікаві її портрети, яких так багато в книзі. Можна говорити про гру з ракурсами сприйняття, яку вживає автор, то малюючи красиву жінку під поглядом захопленого і робеющего Шарля, то описуючи млосні пози Е. Б., її погляд і туалет такими, якими вони бачаться Родольфо, то являючи її відображення в очах юного Леона. Але в пам’яті читача закарбовується образ героїні, здатний викликати не стільки захоплення, скільки здивованість цієї претензійної дружини провінційного лікаря: чорне волосся, кільцями падаючі нижче колін, біла шкіра на пурпурному тлі, бліде, як полотно, лице з величезними очима, опущені куточки губ.

Благородна монументальність образу Е. Б. служить її характеристиці не менш, ніж опис її “падінь”, перелік її помилок і боргів. Е. Б., за визнанням простодушного Шарля, полегла жертвою року, і насправді може здатися античної героїнею, дивом відродилася у французькій провінції, щоб сповна дізнатися масштаб діянь, якими живе нове суспільство. “Нерозмірність” Е. Б. світу, в якому вона народилася і зважилася протиставити “закони серця” мощі “світу без богів”, втілена насамперед у зовнішності Флоберових героїні, – один із мотивів, які супроводжують образ на всьому протязі його розвитку. Цей мотив виконує свого роду “фундаментальну” функцію, заважаючи поставитися до історії мадам як до вульгарного житейському епізоду, героїня якого гідна бридливого жалю або в крайньому випадку обережного співчуття. “Античний комплекс” образу Е. Б., що вміщає її бунтарство проти соціуму (Антігона), заборонені ірраціональні пристрасті, що ведуть до душевного розпаду (Федра) і самогубства, зрозуміло, не може беззастережно збільшив та виправдати мадам Боварі, як не може до кінця і пояснити.

Безперечна її “вина” – у глибокій неорганічно, зарозумілій презирстві до того непоказному зовнішності “світової таємниці”, який представив їй в зворушливою і, незважаючи на скромне облич, дуже духовної любові Шарля, в минулому майже непоміченим народження дочки. Вина її і біда в глибоко притаманному людині звичаї більш довіряти вже одного разу “сформульованому”, ніж прагнути побачити розлиту в світі гармонію власним духовним зусиллям. Так, Е. Б. зачаровано спостерігає “в бляклих тонах написані картини, на яких ми бачимо пальми і тут же поруч – їли, направо – тигра, наліво – лева, далеко татарський мінарет, на передньому плані – руїни стародавнього Риму… в обрамленні незайманого, ретельно підметеного лісу”.

Цей образ насильницької гармонії, поневолила свідомість героїні, – справді те, що тепер називається “кічем”, з властивою цьому явищу агресивною і простодушної переконаністю, що краса завжди “готова до вживання”, що всі символи і знаки приховують за собою доступну і легко засвоювану реальність. “Утопія” Е. Б. і її катастрофа навряд чи потребують розвінчання. Знаменита фраза Флобера: “Мадам Боварі – це я” – здатна зупинити любителя бичувати літературних героїв. У той же час “кічеві свідомість” героїні роману – проблема для критиків, до цих пір потребує в дозволі. Можливо, вся справа в “невірстві” Е. Б., що заважає прийти до гармонії з “наявним буттям”, може бути, проблема в “чоловічий природі”, чинять опір тривалим, виснажливим пристрастям, що також писали дослідники роману. Очевидно одне: невірна і марнотратна дружина іонвільского доктора, схильна до красивих поз мрійниця про нездійсненне належить до найбільш “захоплюючим” і “ламає серце” літературним героїням.

Образ Е. Б. увійшов у світову культуру як одне з найбільш точних і вичерпних висловлювань про проблему жінки і соціуму. Риси Е. Б. можна знайти в багатьох пристрасних і занепалих героїнях подальших часів, серед яких Анна Кареніна і навіть чеховська Стрибуха.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Емма Боварі – героїня роману Г. Флобера “Мадам Боварі”