Ця мудрість пройшла крізь віки

Матеріал уроку. “Казки, міфи і легенди про творення світу” (стаття в підручнику). Українська стародавня колядка “Коли не було з нащада світа”. Давньоукраїнський міф “Род-Вседержитель, Білобог і Чорнобог”.

Мета. Розширити знання дітей про різні форми усної народної творчості. Ознайомити з міфами і легендами українців, розвивати вміння тлумачити їх зміст. Формувати першооснови самостійної читацької діяльності школярів шляхом використання літературної спадщини українського народу. Виховувати інтерес і шанобливе ставлення

до світоглядних уявлень наших предків.

Обладнання. Аудіозапис колядки у виконанні Ніни Матвієнко, книга С. Плачинди “Міфи і легенди давньої України”, “Тлумачний словник української мови”.

Хід уроку

Представлення домашнього завдання.

Учні розповідають складену казку, демонструють малюнок до неї.

Мовна розминка. Читання слів-анаграм.

ГАДЗАКА

(ЗАГАДКА)

ГЕНЛЕАД

(ЛЕГЕНДА)

АЗКАК

(КАЗКА)

КАЙАБ

(БАЙКА)

ФІМ

(МІФ)

ТИРЧАП

(ПРИТЧА)

Бесіда.

– Які ще форми усної народної творчості ви знаєте? (Прислів’я, приказки, скоромовки…)

– Чому люди складали казки, легенди, байки?

III. Повідомлення теми і мети уроку.

– Сьогодні ви дізнаєтеся про те, як виникли міфи. Ознайомитеся з давньоукраїнським міфом “Род-Вседержитель, Білобог і Чорнобог”. Послухаєте українську стародавню колядку у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко.

Робота над змістом уроку. Слово вчителя. (Звучить класична музика.)

Священна мить… Із внутрішнім трепетом, затамувавши подих, з любов’ю відкриваємо золоті ворота у світ мудрості наших предків. Перед нами таємничий світ наших пращурів і їх творіння – прекрасні й могутні міфи. Міфи виникли в той час, коли люди по-іншому сприймали навколишній світ. Прагнучи пояснити незрозумілі явища, людина за допомогою уяви творила історії про надприродні сили, які нібито заселяють світ і втручаються в людське життя. Немає такого народу, який би не мав своєї міфології. Міфи – це колиска людської мудрості та уяви, в якій виколисувався кожен народ і все людство. Міфологія українського народу найдревніша, найпоетичніша у світі.

Опрацювання статті в підручнику “Казки, міфи і легенди про творення світу”.

– Прочитайте вибірково, як створювалися міфи; що таке міф. казка, легенда. Який жанр усної народної творчості передував усім іншим жанрам?

– Чи знаєте ви якийсь міф чи легенду?

Українська стародавня колядка “Коли не було з нащада світа”.

> Слухання колядки у виконанні Ніни Матвієнко.

> Словникова робота.

> Читання колядки вчителем.

> Тлумачення змісту колядки.

– Про що розповідається в колядці?

– Як створювався світ?

– Які слова привернули увагу?

– Чи сподобалось вам. як в давнину називали сонечко, місяць, зірки, небо?

– Чи подібна ця колядка на міф чи казку?

> Читання колядки учнями.

> Наспівування колядки.

Давньоукраїнський міф “Род-Вседержитель. Білобог і Чорнобог”.

> Опрацювання назви міфу.

– Прочитайте уважно кожне слово назви.

– Чи можемо з назви твору здогадатися, про кого або про що буде йтися? Що, на вашу думку, означають імена героїв міфу?

– Яким можна уявити Рода-Вседержителя? Яким Білобога? Яким Чорнобога?

> Розповідь учителя.

На вершині Дерева Світу сів Бог-Творець – Род-Вседержитель. Його назва вказує на те, що він все народжує і все “держить”, тобто утримує в порядку. Його синами є Білобог і Чорнобог. Обидва вони брали участь у творенні нашого земного світу: Чорнобог приніс у своєму клюві жменьку землі і посіяв її серед моря, а Білобог приніс із неба золоте зерно – щоби все створене на землі пам’ятало про небесний світ: світ сонця і великої любові, правди і добра. Кожен із синів Рода-Вседержителя наділив душами всі створіння, які опинилися на Його боці: Білобогу належать світлі, чисті душі, що живуть за законами неба, а Чорнобогу – темні, які чинять зло і кривду. І з того часу сила Чорнобога належить ночі він вважається володарем підземного царства, ворогом правдивих і добрих людей, небесного світла, покровителем кривди. Згідно з повір’ям, Чорнобог перетворювався на Чорного лебедя, постійно воював з Білобогом.

Білобог головний бог добра і світла правди, один з найдавніших і найголовніших персонажів давньоукраїнської міфології. За повір’ям захисник людей від зла. Перетворювався, згідно з повір’ям, на Білого лебедя.

> Читання міфу вчителем.

> Словникова робота.

> Тлумачення змісту прочитаного.

– Ким були Род-Вседержитель, Білобог і Чорнобог?

– Хто вибирав дорогу?

– Хто ніс колосся, а хто – землю?

– Хто став правити створеним світом?

– На що схожі душі людей, що живуть у світлі Правди?

– А душі тих, хто живе у Кривді?

> Вибіркове читання.

– Як утворився острів, що піднявся з морського дна?

– Ким перекинувся Білобог?

– Хто і як наділяв всі створіння і людей душами?

Підсумок уроку. Вправа “Тренування”.

На дошці центральна фраза уроку.

– Запропонувати учням назвати всі види усної народної творчості.

– Записати всі слова довкола центрального слова.

Бесіда.

– Твори яких жанрів ми сьогодні читали на уроці?

– Чи сподобалися вам дані твори?

– Чи нагадує міф казку? Чим?

Домашнє завдання.

Опрацювати тексти з підручника. Дати відповіді на запитання після текстів.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

Ця мудрість пройшла крізь віки